فراموشی قهرمانان دوران کرونا

“عصرآزادی” از نگرانی جامعه پرستاری کشور درباره مشکلات اجرای تعرفه گذاری خدمات این قشر فداکار گزارش می دهد؛

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مناسبت ۹ آذر به عنوان روز ملی پرستار، روزی است که در آن تلاش می‌شود مشکلاتی همچون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران، قراردادهای کوتاه مدت، سختی کار و بیکاری این قشر تحصیل کرده که به هزاران امید وارد این رشته و حرفه شده اند مطرح گردد!
در این اثنا، ۱۵ سال است که جامعه پرستاری به دنبال اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است؛ مسئله ای که خواسته‌ قانونی آنهاست و پس از تصویب نمایندگان مجلس ‌و ارائه دستورات روسای جمهور ادوار گذشته، به بهانه‌ های مختلف مانند “نبود اعتبار” این قانون تاکنون از مقام حرف فراتر نرفته است!
نکته نگران کننده‌تر اینکه تلاش‌ هایی برای اجرای نامناسب این قانون نیز در حال پیگیری است که در روز پرستار سال ۱۴۰۱ سبب اعتراض بسیاری از پرستاران گردیده است زیرا از یکسال پیش برخی ها تلاش می‌کنند روش نامتعارفی را برای اجرای این قانون به کار گیرند که چارچوب مشخصی ندارد!
نمایندگان صنف پرستار تاکید دارند اگر قرار است قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت این همه سال اجرا شود باید بر اساس مُدل های جهانی آن انجام شود و دست کم همانند قانون تعرفه گذاری خدمات پزشکان باشد که اکنون در سطح کشور ‌اجرا می گردد!
مشکلات کاری، تاخیر در دریافتی‌ها، کمبود نیروی پرستاری به تعداد بیماران نسبت به استانداردها از مشکلات جامعه پرستاران کشور است در حالی که ظاهراً مسئولان فراموش کرده اند که در دوران اپیدمی ویروس کرونا، اگر از جان گذشتگی این قهرمانان نظام سلامت نبود به طور حتم وضعیت درمانی کشور و نوع زندگی مردم به گونه ای دیگری تغییر می یافت…
▪️تخت اول

کمبود کادر پرستاری و رعايت نشدن استانداردهاي لازم مراقبت در خصوص بيماران يکی از مشکلات جدی در حوزه درماني کشور است و در کنار آن حقوق اندک شاغل در حرفه مقدس پرستاري نيز سبب شده است اين قبيل افراد به صورت ۲ شيفته و يا ۳ شيفته در ساير مراکز درماني خصوصي و دولتي نيز فعاليت داشته باشند.
یک پرستار جوان که به شغلش عشق می ورزد با اشاره به اینکه اگر پرستار به حرفه اش علاقه اي نداشته باشد حتي يک ساعت هم نمي تواند در بيمارستان دوام بياورد گفت: شغل ما تجارت نيست، خريد و فروش انجام نمي شود و همين که شاهد بهبود حال بيماران هستيم برايمان بهترين پاداش و دلخوشی است.
م.شیری افزود: در واقع، لذت خدمت به بيماران است که ما را سر اين حرفه سرپا نگه داشته و علیرغم اینکه مشکلات حرفه پرستاری از امکانات ضعیف بيمارستانی تا عدم رعایت اصولی استانداردها ادامه دارد اما در خصوص مباحث مالی و حقوق و مزايا، پرستاران مراکز درماني دولتی شرايط بهتری نسبت به پرستاران مراکز درمانی خصوصی دارند.
او اضافه کرد: حقوق پرستارانی که در مراکز خصوصی فعاليت مي کنند برابر حقوق قانون کار است که با توجه به شرايط سخت کاری حرفه پرستاری رقم قابل توجهی نيست اما با اين حال خدا را شکر که سطح آگاهي مردم بيشتر و ديد آنها بسيار باز شده و شرايط پرستاران را بيشتر درک می کنند.
شيری در پاسخ به اين سوال که کار کردن در کدام بخش بيمارستان سخت تر است نیز تاکید کرد: زیاد تفاوت ندارد زیرا مسئوليت ها يکی است ولی کار کردن در بخش های داخلي و عفونی به دليل اينکه حجم کار و تعداد بيماران بالاست کمی دشوارتر است.
این پرستار مهربان که ۹ سال از ۳۳ سال زندگی اش را در مراکز درمانی یک کلانشهر گذرانده است درباره لحظه مرگ برخی بيماران نیز یادآور شد: این دقایق واقعاً حس بسيار بدی است که در اين لحظه بسيار متاثر می شويم اما به هر حال جزو شرايط سخت شغل ماست.
▪️تخت وسط

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به فعالیت حدود ۱۷۰ هزار پرستار در مراکز درمانی دولتی و خصوصی از آنچه که اجرای بد برخی قوانین در حوزه پرستاری خواند گلایه کرد و گفت: باید به مسائل پرستاران رسیدگی شود؛ اینکه نظام برای رفع مشکلات هزینه کند اما عدم فعالیت یک مدیر باعث نارضایتی شود، درست نیست!
محمد میرزابیگی افزود: دانشکده‌ها و دانشجویان پرستاری دقیقاً از مهارت‌ هایی برخوردار هستند که کشورهای جهان اول ادعای آن را دارند لذا در این بین یکی از تاکیدات، افزایش مراقبت‌های پرستاری است و باید به جایی رسید که پرستار بر اساس علمی که آموزش دیده است، خدمت کند.
وی ادامه داد: اکنون از مقطع دانشجویی تا فرد بازنشسته حدود ۲۵۰ هزار پرستار داریم که ۵۰ هزار نفر دانشجو، ۱۴۰ هرار نفر شاغل در مجموعه بیمارستان‌های وازارت بهداشت، حدود ۳۰ هزار نفر در بخش خصوصی، تامین اجتماعی، بیمارستان نیروهای مسلح و حدود ۲۰ هزار نفر هم بازنشسته یا در حال ارائه خدمت در مراکز مراقبت در منزل موسوم به هوم کِر هستند.
میرزابیگی اضافه کرد: لازم است تمام مسئولان، نقش خود در برابر مراقبت‌های پرستاری را بدانند زیرا حل مسائل پرستاری که صنفی و حرفه‌ای است به کیفیت مراقبت از مردم وابستگی دارد و در بیمارستانی که پرستار به تعداد بیمار وجود داشته باشد بیماران مدت اقامت کمتری خواهند داشت بنابراین مرگ و میر بیماران کاهش می‌یابد، خدمات بهتری ارائه خواهد شد و هزینه‌های دولت هم مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.
وی تاکید کرد: پرستاران تنها گروهی هستند که از ۲۴ ساعت شبانه روز ۱۶ ساعت مستقلاً بیمارستان‌ ها را اداره می‌کنند و ۱۶ ساعت سرنوشت مردم در بیمارستان در دست پرستاران رقم می‌خورد در حالی که به طور ۲۴ ساعته مشغول خدمت رسانی هستند و خدمات پرستاری لحظه‌ای متوقف نمی‌شود و در واقع، پرستاری قلب نظام سلامت است اما مشکلات تکریم آنها مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، استخدام پرستاران، نیروهای فعال در کرونا و غیره کماکان جای گلایه دارد!
▪️تخت آخر

مشکلات پرستاران به اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری محدود نمی‌شود زیرا با وجود اینکه مراکز درمانی کشور از کمبود پرستار رنج می‌برد اراده‌ای در بین مسئولان حوزه درمان برای استخدام پرستاران بیکار وجود ندارد.
این در حالی است که جمعیت پرستاران بیکار حدود ۱۰۰ هزار نفر برآورد شده و جالب اینکه به ازای هر تخت بیمارستانی کمتر از یک پرستار در مراکز درمانی سطح کشور مشغول به کار هستند.
آن طور که فعالان حوزه پرستاری عنوان می کنند قرار شده که تعرفه گذاری خدمات پرستاری بر اساس تخت انجام شود که در این رویکرد ‌کارایی پرستاران لحاظ نمی‌شود و نباید فراموش کرد که تعداد تخت‌های بیمارستانی نیز محدود است.
دبیرکل خانه پرستار کشور درباره اینکه برخی ادعا می‌کنند به دلیل نبود اعتبار قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا نمی‌شود گفت: این ادعا درست نیست زیرا به تازگی سقف کارانه را برای پزشکان افزایش داده‌اند!
شریفی مقدم افزود: اخیراً به حساب برخی ‌پرستاران مبالغی را واریز کرده‌اند که سبب اعتراض برخی پرستاران شده است زیرا قرار بود با پرداخت‌هایی که انجام می‌شود اختلاف پرداختی مابین پزشکان و پرستاران کاهش پیدا کند اما اکنون به گونه‌ای عمل کرده‌اند که اختلاف پرداخت بین پرستاران نیز جدی شده است.
آن طور که دبیرکل خانه پرستار کشور توضیح می‌دهد این پرداختی‌ها به شکل محدود در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده و پرستاران شاغل در‌ بخش خصوصی، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی هنوز مبلغی دریافت نکرده‌اند.
بدین ترتیب، به نظر می‌رسد یکی از اهداف اصلی بزرگداشت روز پرستار و معرفی پرستاران نمونه و مانند آن، ایجاد تقویت انگیزه مثبت در این قشر تلاشگر در راستای ارتقای کیفی خدمات به دردمندان جامعه است که تحقق این مهم جز با رعایت انصاف و پرهیز از هرگونه سلیقه گرایی و ملاحظات غیرحرفه‌ای امکان پذیر نخواهد بود زیرا پرستاران در دوران دشوار شیوع کرونا امتحان خود را پس دادند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.