بن بست فوتبال ایران با کارلوس کی‌روش

بهترین فرصت ایران برای صعود در ششمین دوره حضورش در جام جهانی توسط سرمربی تیم به راحتی از دست رفت.
عصر آزادی آنلاین/ فرهاد فرهادپور: معمار فوتبال ایران، شخصیت دهنده به فوتبال ایران، مربی بزرگ فوتبال جهان؛ القابی که طرفداران کی‌روش به این مربی پرتغالی دادند.
مربی که قرار بود تیم ایران را نجات داده و مشهور کند‌، اما حالا در روزهای شکست‌های متوالی‌اش، این فوتبال ایران است که کی روش را نجات داده و مانع از فراموش شدنش در جهان شده است.
عملکرد کی‌روش در حضورش در فوتبال ایران تنها و تنها به دو دوره صعود به جام جهانی بوده است، در حالی که پیش از وی حشمت مهاجرانی، مایلی کهن و ویرا برزیلی، برانکو ایوانکویچ و بعد از وی اسکوچیچ موفق به رساندن تیم ملی ایران به جام جهانی شده بودند.
عملکرد کی روش در جام جهانی 3 دوره عدم صعود به دور دوم بود، همان عملکردی که ایران با حشمت مهاجرانی در جام جهانی 1978 آرژانتین، جلال طالبی در جام جهانی 1998 فرانسه و برانکو ایوانکویچ در جام جهانی 2006 هم داشته است.
حالا ناجی فوتبال ایران به قول طرفدارانش، هت تریک کرده و در 3 دوره در جام جهانی نتوانسته تیم ملی ایران را از گروه خود بالا ببرد. شاید دوره گذشته به واسطه گروه سختی که ایران داشته و با تیم‌های پرتغال و اسپانیا هم گروه بود انتظار صعود کمی زیاده خواهی بود؛ اما در جام جهانی 2014 ایران با تیم‌های آرژانتین، بوسنی و نجیریه هم گروه بود، تیم‌های بوسنی و نجیریه حریفان سختی نبوده و حتی نتوانستند جواز حضور در جام جهانی اخیر را کسب کنند.
همین امر در گروه این دوره ایران هم صدق می‌کند و ولز و آمریکا تیم‌هایی در سطح اول فوتبال دنیا نبوده و ایران می‌توانست با یک مربی جسور و نترس به مرحله حذفی صعود کند. اما تمام آرزوهای ایران قربانی مربی محافظه کار به نام کارلوس کی‌روش شد.
فردی که شهرتش به واسطه دستیاری فرگوسن و حضورش در منچستریونایتد بود اما وقتی که در قامت سرمربی قرار گرفت، حرفی برای گفتن نداشت. نتایج ضعیف با تیم ملی پرتغال، خیلی زود دستش را در بین هم‌وطنانش باز کرد و دیگر هیچ وقت سراغش نرفتند. وی در کلمبیا و مصر هم نتایج ضعیفی کسب کرده و بعد از ناکامی در جام ملت های آمریکای جنوبی و مقدماتی جام جهانی با تیم کلمبیا و حذف مصر در مقدماتی جام جهانی، برای بار دیگر به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد؛ با این تفاوت که اینبار زحمت رساندن تیم به جام جهانی را اسکوچیچ کشیده بود.
دست آخر از افتخارات ذکر نشده کی‌روش اینکه اولین شکست تاریخ فوتبال ایران در آسیا برابر لبنان و ازبکستان هم در دوره هدایت وی در تیم ملی ثبت شده است. باخت‌هایی که نشان می‌دهد معمار فوتبال ایران خشت اول را کج گذارد، این دیوار تا ثریا کج خواهد رفت؛ مگر اینکه مربی دیگری برای فوتبال ایران برگزیده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.