یک بازارچه جدید در هر منطقه تبریز راه اندازی می‌شود؛

بازارچه‌های محلی، بستر تامین رفاه و اقتصاد محله محور

بازارچه‌های محلی به عنوان سنتی‌ترین نهادهای اقتصادی از دیرباز بستر و فضایی برای تعاملات متنوع اجتماعی و اقتصادی بوده‌اند و در دل خود ترسیم کننده ساز و کارهای عینی و مشهود در روابط اجتماعی شهروندان هستند، حتی اگر به مرور زمان و تحت تاثیر توسعه شهری افزایش جمعیت و تغییر الگوها و سبک زندگی، دستخوش تغییر و تحول ماهوی و بعضا کارکردی شده باشند.
عصرآزادی آنلاین – آناهیتا رحیمی: طراحی، ساخت و توسعه بازارچه های محلی میوه و تره بار و محصولات کشاورزی و باغی، به عنوان بستر تامین رفاه شهروندان و رونق اقتصاد محله محور، نزد صاحبان کسب و کارهای خرد و کوچک، این روزها به یکی از اصلی ترین برنامه های راهبردی شهرداری تبریز تبدیل شده و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است این برنامه به افزایش دو برابری بازارچه های موجود محلی منجر شود.

در حال حاضر، شهرداری تبریز در راستای ایجاد و تامین رفاه و دسترسی آسان و راحت شهروندان به تهیه و خرید اقلام متنوعی از مایحتاج عمومی، با تخصیص زمین مورد نیاز برای احداث و توسعه بازارچه های محلی، در قالب طرح و شعار هر منطقه شهرداری، یک بازارچه محلی، به دنبال ارائه خدمات اجتماعی، شهری و شهروندی توامان است.

شهرداری تبریز در کنار مدیریت و بهسازی بازارچه های محلی احداث شده در سال های قبل و نیز فعال سازی و ایجاد مزیت های جدید شهری و محلی در هر یک از این زیرساخت ها، طراحی و احداث بازارچه های محلی جدید در مناطق دیگری از شهر را با توجه به توسعه شهر و نیازهای جدید شهروندان در دستور کار خود قرار داده است.

اگرچه پیش از این و در راستای تبیین و عملیاتی شدن سیاست های خدماتی و شهروندمحوری شهرداری تبریز، تسریع روند احداث و اتمام سه بازارچه محلی در دست احداث، شامل بازارچه شهرگ اندیشه، اتوبان پاسداران و مرزداران در اولویت برنامه های مدیریت شهری قرار گرفته بود، با این حال، مدیرعامل وقت سازمان میادین و مشاغل شهری شهرداری تبریز، برنامه ریزی برای احداث ۶ بازارچه جدید دیگر، تا پایان سال جاری در مناطق مختلف شهری را از برنامه های آتی مدیریت شهری عنوان کرده بود.

در همین حال، تاکنون بازارچه های محلی شهرک اندیشه و اتوبان پاسداران به مرحله بهره برداری رسیده اند و بازارچه مرزداران به عنوان سومین بازارچه جدید محلی تبریز، افتتاح خواهد شد که با بهره برداری از بازارچه مرزداران، تعداد بازارچه های محلی فعال تبریز، به ۹ بازارچه خواهد رسید.

مشارکت در احداث میدان میوه و تره بار شهریار

علاوه بر دخالت و ورود مستقیم شهرداری در احداث بازارچه های جدید محلی، شهرداری تبریز، مشارکت و همکاری موثر و نزدیکی در پروژه احداث بازار جدید میوه و تره بار شهریار دارد و این مشارکت در دوره فعلی نیز، وارد فازهای جدی شده است.

میدان میوه و تره بار جدید شهریار تبریز که از سالها قبل با سرمایه گذاری بخش خصوصی و شهرداری، در زمینی به وسعت ۷۰ هکتار طراحی و در دست اجراست، هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با بهره برداری از آن و انتقال بازار میوه و تره بار فعلی، بخش قابل توجهی از مشکلات شهری، ترافیکی و زیست محیطی موجود در منطقه جنوب غرب تبریز مرتفع خواهد شد.

علاوه بر این، با بهره برداری از میدان میوه و تره بار شهریار، زمینه برای مدیریت مناسب شبکه های توزیع، توزین، بارفروشی و ارایه خدمات فروش به خریداران عمده و خرده میوه و تره بار فراهم خواهد شد.

تداوم احداث بازارچه‌های محلی تا پایان دوره فعلی

احد صادقی، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز، با تاکید بر ضرورت توسعه بازارچه های محلی می گوید: علاوه بر سه بازارچه محلی مرزداران، اندیشه و پاسداران، احداث ۶ بازارچه جدید تا پایان سال در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

اضافه می‌کند: در حال حاضر شش بازارچه محلی به‌نام‌های بازارچه میلاد واقع در ولیعصر، بازارچه شهید صمدی، بازارچه شهید یاغچیان، بازارچه واقع در بیلانکوه، بازارچه ماهی و بازارچه شقایق، اندیشه و پاسداران فعال هستند و با افتتاح بازارچه مرزداران در هفته های پیش رو، تعداد بازارچه‌های محلی در این شهر به ۹ بازارچه افزایش خواهد یافت.

صادقی همچنین تاکید می کند: در بودجه سال جاری به واسطه سیاست‌های محله‌محوری که از آغاز کار شورای ششم مطرح شده است، به دنبال آن هستیم تا تعداد بازارچه‌های محلی تا پایان کار شورای ششم افزایش یابد.

توسعه بازارچه ها، بدون نگاه انتفاعی

پیش از این نیز، رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و حقوقی شورای ششم نیز توسعه بازارچه های محلی تبریز را از محوری ترین سیاست های شورا و شهرداری در دوره فعلی اعلام کرده بود.

روح‌الله دهقان نژاد، معتقد است: وجود ۹ بازارچه برای شهر تبریز کافی نیست و بهتر است در راستای توسعه و افزایش بازارچه های محلیف برنامه ریزی های موثرتری صورت گیرد.

وی در عین حال می گوید: در بازارچه‌های محلی، شهرداری نباید به فکر منفعت باشد؛ بلکه ارائه خدمات، دسترسی معقول و قیمت مناسب برای شهروندان، باید در الویت قرار گیرد.

هر منطقه، یک بازارچه

شعار هر منطقه شهری، یک بازارچه محلی، در نوع خود، راهبردی ترین برنامه و طرح اجرایی در مجموعه مدیریت شهری تبریز در سال جاری به شمار می رود که به نظر می رسد، در سایه تعامل و هم افزایی شورای ششم و شهرداری، در حال پی گیری و تحقق عملی است.

در این خصوص، پرویز هادی، رئیس کمیسیون ورزش و عضو کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر، می گوید: امسال قصد داریم با کمک شهردار تبریز در هر منطقه شهرداری، یک بازارچه محلی احداث کنیم.

وی می افزاید: احداث بازارچه‌های محلی در نقاط مختلف تبریز، یک مطالبه دیرینه و همگانی از سوی شهروندان بود که به همت شورای اسلامی شهر، سازمان میادین و ساماندهی مشاغل و همچنین شهرداری تبریز در حال محقق شدن است.

این اظهارات در حالی به عنوان یک برنامه راهبردی مورد تاکید و پی گیری شورای اسلامی شهر و شهرداری است که پیش بینی می شود با تحقق آن، بخسش عمده ای از مشکلات شهروندان ساکن در محلات و مناطق شهری در حوزه تامین و دسترسی به مایحتاج روزانه، اعم از میوه، تره بار، سبزیجات، مرغ و ماهی و اقلام کنسروی و بسته بندی شده خوراکی مرتفع خواهد شد و علاوه بر آن، امکان دسترسی شهروندان به محصولات و کالاهای اساسی، با قیمت مناسب میسر خواهد شد.

توسعه بازارچه های محلی به نسبت جمعیت

با وجود برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی شهرداری برای افزایش تعداد بازارچه های محلی در مناطق مختلف شهر، با این حال به نظر می رسد، پراکندگی این بازارچه ها هنوز متناسب با جمعیت و محلات و مناطق موجود تبریز نیست و همین امر ضرورت توجه بیشتر به توسعه این بازارچه ها را دوچندان می کند.

یعقوب هوشیار شهردار تبریز، در خصوص کمیت و کیفیت بازارچه های محلی می‌گوید: تبریز به تناسب وسعت و جمعیت از بازارچه های محلی کمی برخوردار است و لازم است با در نظر گرفتن موقعیت مکانی، برای احداث و توسعه بازارچه های محلی در نقاط مختلف شهر اقدام شود.

وی همچنین بهسازی اتوبوس های اسقاطی را برای استفاده آنها با عنوان فروشگاه های سیار در نقاط مختلف شهر، یکی از راه کارهای توسعه مکان های عرضه محصولات و کالاهای اساسی می داند.

پیش به سوی استانداردسازی بازارچه‌ها

در کنار توجه به توسعه و افزایش بازارچه های محلی، اینگونه به نظر می رسد که موضوع ساماندهی، بهسازی، تعریف مزیت های جدید و استانداردسازی این بازارچه ها، می تواند نقش قابل توجهی در استقبال عمومی شهروندان داشته باشد.

در همین حال، سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری با اشاره به مهم ترین برنامه های این سازمان می گوید: طراحی و استاندار سازی بازارچه ها، نظارت و ساماندهی بازارچه ها، تغییر سیاست در واگذاری غرف و مدیریت بازارچه ها، شناسایی تولیدکنندگان و مشارکت با بخش خصوصی برای تقویت بخش بازرگانی سازمان، راه اندازی فروشگاه های سیار و عرضه کالاهای اساسی برای تنظیم بازار، راه اندازی بازارهای تخصصی، فعال کردن کمیته نرخ گذاری، تقویت نیروی انسانی و استفاده از اپلیکیشن های نظارتی برای ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر به شهروندان، از جمله برنامه های آتی سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری تبریز در سال جاری خواهد بود.

مهدی کیانی همچنین معتقد است، توسعه و ارتقاء سطح کمی و کیفی بازارچه های محلی در مناطق مختلف شهری، از طریق بسترسازی برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی در این بخش، خواهد توانست به تحقق اهداف و برنامه های این سازمان در راستای افزایش کمی بازارچه ها منجر شود.

تبریز نیازمند ۵۲ بازارچه محله‌ای است

وی به لزوم ایجاد ۵۲ بازارچه محلی اشاره کرده و می گوید: مقرر بود شش منطقه شهرداری نسبت به احداث بازارچه اقدام کنند ولی فقط سه منطقه به این تعهد عمل کرده و بازارچه احداث کرده اند. این در حالی است که در برخی مناطق اصلا بازارچه وجود ندارد و در برخی مناطق دیگر دو یا سه بازارچه داریم. مقصود ما از بازارچه، محلی برای ارائه اقلام مورد نیاز و ضروری مردم است.

کیانی ادامه می دهد: ۴ بازارچه دیگر داریم که ۳ مورد از آنها یعنی بازارچه شقایق نزدیک سازمان میادین، بازارچه بیلانکوه و بازارچه ستارخان در میدان آذربایجان غیرفعال است.

سرپرست سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تبریز می گوید : ۴۴ غرفه و کانکس میوه‌ فروش در شهر داریم که بازارچه نیستند ولی می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

کیانی در پایان ادامه می دهد: سیستم بازار تبریز در میدان بزرگ و ورودی و خروجی آن قابل کنترل برای نرخ‌گذاری نیست و برنامه سازمان میادین فعال کردن حوزه بازرگانی و حمایت از تامین‌ کنندگان و تنظیم بازار است.

در این میان، نباید و نمی توان از کنار دلایل و چرایی تلاش مدیریت شهری تبریز برای افزایش و توسعه بازارچه های محلی در دو محور ایجاد بازارچه های جدید و توسعه و فعال سازی بازارچه های قبلی بی‌تفاوت گذشت، برنامه‌ای که ارتباط مستقیمی با مفاهیم و شاخص هایی همچون، اقتصاد شهری، کاهش سفرها و ترددهای درون شهری، دسترسی آسان شهروندان به منابع و مراکز خرید، کمک به اقتصاد محلات، توزیع عادلانه زیرساخت های رفاهی، خدماتی، جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه های زندگی و تحقق سیاست ارایه مستقیم و بدون واسطه محصولات و اقلام مورد نیاز شهروندان دارد و شهرداری تبریز با درک همین الزامات و ضرورت ها، به نظر می رسد هدف گذاری صحیحی در این حوزه داشته است.

تردیدی نیست که بازارچه های محلی به عنوان دم دستی ترین و سنتی ترین نهادهای اقتصادی، از دیرباز، بستر و فضایی برای تعاملات متنوع اجتماعی، اقتصادی بوده اند و در دل خود، ترسیم کننده ساز و کارهای عینی و مشهود در روابط اجتماعی شهروندان هستند، حتی اگر به مرور زمان و تحت تاثیر توسعه شهری، افزایش جمعیت و تغییر الگوها و سبک زندگی، دستخوش تغییر و تحول ماهوی و بعضا کارکردی شده باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.