آیین آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی در تبریز گرامی داشته شد؛

صلح و آرامش برای بشریت

عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: مسیحیت دو شاخه دارد؛ شرقی و غربی که در شاخه شرقی که شامل ارتدوکس‌هاست سعی می‌شده تفاوت‌های آن با مسیحیت غربی شامل کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها حفظ گردد و برای همین است که مسیحیان داخل کشور روز ۶ ژانویه را به عنوان روز ولادت مسیح جشن می‌گیرند.

شهر تبریز به علاوه محله جلفای اصفهان و البته تهران از جمله مناطقی هستند که شهروندان مسیحی و ارمنی مراسم سال نو میلادی را برگزار می کنند به طوری که نقطه مشترک تمام آنها در روز مراسم، روشن کردن شمع در کلیسای مریم مقدس تبریز است تا در این روز برای یکدیگر برکت و آرامش همراه با روزهای موفقیت آمیز آرزو نمایند.

در قانون اساسی کشور از ارامنه به عنوان یکی از اقلیت‌های مذهبی نام برده شده و بسیاری از آنها را به عنوان مهاجرانی که به ایران آمده‌اند، می‌شناسند اما سالهاست که در کنار شهروندان آذربایجانی شمالغرب ایران زندگی می کنند.

در مراسم آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی که در کلیسای مریم مقدس تبریز برگزار گردید تعداد کثیری از خانواده های ارمنی حضور یافته و با نیایش و عبادات خاص آیینی خود، برای مسلمانان آذربایجان شرقی نیز خواهان موفقیت در زندگی شدند.

در این مراسم معاون سیاسی – امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، فرماندار و شهردار کلانشهر تبریز، رئیس شورای شهر، شهردار منطقه ۸، مدیران شهری و علاقه مندان به آیین سال نو میلادی حضور داشتند و در آن بر اهمیت زندگی مسالمت آمیز ارامنه و مسلمانان تاکید گردید.

جمعی از مسیحیان تبریز در همخوانی نیایش آغاز سال جدید، سالی توام با صلح، آرامش و وحدت را برای جامعه مسیحی و عموم هموطنان و همشهریان ساکن در آذربایجان شرقی را خواستار شدند. ‌

خلیفه كل ارامنه آذربایجان در گفتگو‌ با خبرنگاران حاضر در محل مراسم آغاز سال نو میلادی در تبریز با تبریک سال‌نو، سالی توام با موفقیت را برای شهروندان ساکن در شمالغرب ایران آرزو کرد.

اسقف اعظم عالیجناب “گریگور چیفتچیان” با قدردانی ویژه از عنایت رهبر انقلاب اضافه کرد: در واقع، رهنمودهای ایشان سبب شده است ارامنه در کمال آرامش و با خیالی آسوده تمام مراسم مذهبی خود را در داخل ایران به‌ جا آورند.

وی با آرزوی صلح و ثبات جهانی و آرامش و رشد روزافزون برای ایرانیان و مسیحیان یادآور شد: سال نو میلادی باید انقلابی در قلب‌ ما به وجود آورده و ما را هرچه بیشتر برای خدمت به کشور آماده و آگاه‌تر کند.

خلیفه كل ارامنه آذربایجان خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات ارمنی‌ها در جامعه ایران، شهدای ارامنه در جنگ تحمیلی هستند که از جایگاه بالایی برخوردار بوده و حس وطن دوستی اقلیت های مذهبی داخل کشور را نشان می دهد.

به گفته آگاهان، ارامنه منطقه آذربایجان به عنوان کلیسای گریگوری ۵ ژانویه را روز میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) می‌دانند حال آنکه مذاهب “کاتولیک و مقداری پروتستان” در دین مسیحیت، ۴ دی ماه را “کریسمس” می نامند لذا خلیفه گری آذربایجان به عنوان کلیسای بنیادگرا و اصول‌گرا، ۵ ژانویه را روز میلاد عیسی مسیح(ع) قلمداد می کنند همانگونه که در دین اسلام که بین مذاهب شیعه و سنی هفته وحدت وجود دارد بین مذاهب مختلف دین مسیحیت نیز از ۴ الی ۵ ژانویه به عنوان “ایام جشن مولود” مطرح است.

شایان ذکر است جمعیت شهروندان ارمنی ساکن در آذربایجان‌شرقی حدود یکهزار و ۲۰۰ خانوار تخمین زده می شود و به علاوه ارمنی های ساکن در مناطق مختلف استان آذربایجان‌ غربی که حدود یکهزار و ۸۰۰ خانوار را شامل هستند تحت مدیریت شورای خلیفه گری ارامنه منطقه آذربایجان، زندگی آرام و مسالمت آمیزی را تجربه می کنند.

? عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.