در کمیته گردشگری اتاق بازرگانی تبریز مطرح گردید؛

تلاش برای معرفی جاذبه ها و ترغیب گردشگران به حضور در آذربایجان شرقی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: جلسه کمیته گردشگری کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، روسای تشکل های گردشگری و نمایندگان سازمان صمت و شورای شهر تبریز و به منظور همفکری تشکل های بخش خصوصی حوزه گردشگری استان در راستای برنامه ریزی موثر در این حوزه در اتاق تبریز برگزار شد.

در ابتدای جلسه رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز، دغدغه مدیران دولتی و تشکل های خصوصی برای حضور هر چه بهتر در نمایشگاه ملی گردشگری را قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: حضور در نمایشگاه های گردشگری بخشی از وظایف ما بوده و با معرفی جاذبه ها و ترغیب گردشگران به حضور در استان، کار ما آغاز می شود و اگر نتوانیم دستگاه های مرتبط را با هم هماهنگ کنیم و تعامل، همکاری و هم برنامگی در بحث گردشگری به وجود بیاوریم توفیقی در حوزه گردشگری حاصل نخواهیم شد.

سونیا اندیش با تاکید بر اینکه در زیباسازی و ِالِمان سازی شهری، جای بخش خصوصی خالی است افزود: می توان از ظرفیت بخش خصوصی در زیباسازی شهر در ازای تبلیغات محصولات و خدمات آنها در محل های زیباسازی شده بهره برد و با هماهنگی با مجامع امور صنفی و اقدام از طریق اتحادیه ها می توانیم در همکاری بازاریان برای گردشگرپذیر نمودن هرچه بهتر بازار تبریز اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی تدوین برنامه هایی را در فرهنگ سازی، ارائه پتانسيل ها و جاذبه های فرهنگی و گردشگری و به ویژه ارائه وجهه صنعتی و تجاری استان را انجام می دهد خواستار ارائه نقش های مورد انتظار اداره کل میراث فرهنگی جهت مشارکت اتاق در رویدادهای مرتبط از جمله نمایشگاه های گردشگری شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به همگرایی خوب این سازمان با تشکل های بخش خصوصی در اجرای برنامه های سازمان از جمله رویداد اخیر آشناسازی تشکل ها و آژانس داران شاخص کشور با استان و جاذبه های گردشگری آن در راستای رونق این بخش گفت: تاثیرگذارترین راه معرفی استان و جذب گردشگر، تورهای آشناسازی است لذا هر وسیله ارتباطی، بُردی دارد و برد تورهای آشناسازی بالاست و نمایشگاه ها از لحاظ تاثیرگذاری در درجه بعدی هستند.

احمد حمزه زاده افزود: سال گذشته غرفه استان جزو سه غرفه برتر بود و نواقصی هم داشتیم که از جمله آنها عدم حضور اتاق بازرگانی بود.

وی اضافه کرد: گردشگری تاریخی شهر تبریز به واسطه صبغه تجاری شهر تبریز و بازار تبریز به وجود آمده است و به استان نه به عنوان کانون گردشگری بلکه به عنوان کانون تجاری و صنعتی نگاه می شود اما می توان از این ظرفیت  در راستای تقویت گردشگری استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در پیشرفت تبریز تاکید کرد: اتاق، فعالیت چند وجهی دارد که یک وجه آن هم می تواند گردشگری باشد که می توانیم در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی برای توسعه گردشگری برنامه تدوین کنیم.

رشید رجب پور، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری و زیارتی استان گفت: با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، حضور استان در نمایشگاه ملی گردشگری در قالب یک غرفه و با تمرکز و اجتناب از پراکندگی حضور مشارکت کنندگان استانی انجام خوهد شد.

جواد اجمالی، دبیر انجمن واحدهای پذیرایی، گردشگری و مجتمع های رفاهی استان با اشاره به نقش اعضای این صنف در گردشگری استان، درخصوص مشکل دریافت عوارض تابلوهای فعالان این صنف توسط شهرداری و مشکل عدم قبول پروانه های فعالیت آنها که تحت عنوان صنعت گرشگری و توسط اداره کل میراث فرهنگی صادر و از جانب سازمان صمت پذیرفته نمیشود، مطالبی ایراد کرد.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان با تحلیل عملکرد سال های قبل گفت: امسال می توانیم غرفه استانی در نمایشگاه ملی گردشگری را به صورت هدفمند و متفاوت با سایر غرفه ها و سایر سالها برگزار کنیم.

محمد شهداد از جزیره ای عمل کردن سازمان های مرتبط با گردشگری، انتقاد و بر نقش بالقوه اتاق های بازرگانی در صنعت گردشگری، تاکید و با ذکر اینکه به دلیل پررنگ بودن صبغه صنعت در استان، به گردشگری احساس نیاز کمتری می شود، خواستار برگزاری تورهای صنعتی توسط اتاق بازرگانی تبریز شد.

سرپرست اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تبریز در خصوص نقش صنوف گردشگری گفت انجمن های صنوف گردشگری لوکوموتیو صنعت گردشگری هستند و گردشگر و جاذبه‌های مقصد را به هم وصل می کنند و تور لیدرهای حرفه ای نقش مهمی در معرفی جاذبه ها به گردشگران دارند.

محمدرضا عیوضی پیشنهاد کرد با توجه به وجود مزیت های نسبی استان و ۶ مورد آثار ثبت جهانی شده، مثلث های طلایی گردشگری که راس آنها تبریز باشد را تعریف کنیم تا گردشگر در هر ۲۴ ساعت یک مورد از این آثار را دیده یا گردشگران، فرایندهای تولید محصولات ویژه استان از جمله فرش، چرم و کفش را بازدید نماید.

محمد ملکی، مسئول کمیته گردشگری کمیسیون، ضمن امتنان از اقدامات اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در حضور مداوم و موثر استان در نمایشگاه ملی گردشگری و حذف پراکندگی حضور مشارکت کنندگان استان در نمایشگاه و حضور در قالب غرفه واحد اظهار کرد: در بحث گردشگری اولین منفعت را صنعتگران و اصناف می برند و امروز باید در این نمایشگاه هزينه کنند.

محمدرضا کیهان، مشاور کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای شهر تبریز نیز با اشاره به اینکه نگاه کلان کشور به آذربایجان، صنعتی و تجاری بوده و گردشگری نیست، خواستار اهتمام مسئولین و فعالان بخش خصوصی در معرفی جاذبه های گردشگری استان شد و با انتقاد از جزیره ای عمل کردن سازمان های متولی گردشگری، تعیین هدف، سیاستگذاری بر اساس هدف و تدوین استراتژی خوب را لازمه تدوین برنامه های گردشگری عنوان کرد.

شایان ذکر است در این جلسه مقرر گردید معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، ریز اقدامات و نقش های معین هر یک از تشکل های مرتبط بخش خصوصی در نمایشگاه ملی گردشگری را آماده و به این تشکل ها ابلاغ کند تا اقدامات اجرایی انجام پذیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.