"عصرآزادی" از مشکلات ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی و پیشرفت اندک آنها گزارش می دهد؛

خانه دار شدن به شرط پرداخت فوری!

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

وضعیت نهضت ملی مسکن یا همان طرح ملی مسکن چنان آشفته است که در هفته‌های گذشته یک SMS به متقاضیان مسکن ملی در شهر جدید شهریار تبریز ارسال شده تا اطلاعات خود را ویرایش و شهر جدید سهند را برای مسکن ملی انتخاب کنند؛ یعنی الزام به تغییر مکان با چاشنی بی تدبیری و برخلاف میل متقاضیان عمل می گردد!
آن طور که شواهد نشان می دهد پای نهضت مسکن ملی در تبریز و بقیه مناطق آذربایجان شرقی حسابی می‌لنگد و هنوز هم که هنوز است بسیاری از متقاضیان در میان شهر جدید شهریار و سهند سرگردان هستند و وضعیت متقاضیان مسکن ساکن شهرستانها هم رضایت بخش نیست!
از قرار معلوم، مسئولان مربوطه اظهار کرده اند که میزان پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی طرح مسکن در شهر جدید سهند به میزان پرداختی‌های مردم بستگی داشته و متقاضیان هرچقدر که زودتر سهم خود را پرداخت کنند، واحدهای خود را زودتر از موعد تحویل می‌گیرند و معلوم نیست در گیر و دار مسائل اقتصادی چگونه می توان مبالغ دانه درشت این طرح را پرداخت نمود!
مشاهدات میدانی خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی شهر جدید سهند و سایر مناطق درنظر گرفته شده برای پروژه های ملی مسکن آذربایجان شرقی نشان می‌دهد هنوز قدم قابل توجهی برای حل مشکلات زیرساخت اینگونه مناطق برداشته نشده و افزایش جمعیت شهرهای جدید در سالهای آینده بحرانی ایجاد خواهد کرد که مسئولان باید از امروز به فکر آن باشند و متاسفانه گویا بازهم آفت سوءمدیریت در پروژه های عمرانی رخنه کرده است…
▪️نهضت اول

طرح نهضت ملی مسکن یکی از وعده‌هایی بود که از روی کار آمدن دولت سیزدهم مطرح گردید لذا بخشی از این طرح اجرا شده و تعداد محدودی از مردم آذربایجان شرقی به خانه دار شدن می رسند اما این طرح آن طور که باید و شاید، طبق روال پیشرفت نداشته و برخی از شهروندان را آزرده خاطر کرده است.
امروزه خانه دار شدن برای خانوارهایی که زندگی خود را با حقوق کارمندی یا کارگری سپری می‌کنند بیشتر تبدیل به آرزو شده و پس انداز کردن پول جهت خانه دار شدن مشکلی بس لاینحل است زیرا قیمت مسکن هر روز بیشتر از دیروز افزایش می یابد.
طرح‌های مختلفی در دولت‌های قبل برای خانه دار کردن مردم اجرا شده است؛ از مسکن مهر معروف به مسکن ۹۹ ساله که عده زیادی را در شهر جدید سهند در حومه تبریز خانه دار کرد گرفته تا طرح اقدام ملی دولت دوازدهم که بیشتر تبدیل به خُسرانی برای مردم شد.
دولت سیزدهم هم بر اساس وظایفی که بر خود محول داشته است اجرای طرحی برای احداث واحدهای مسکونی مردم را در اولویت قرار داده و طی این موضوع، طرح نهضت ملی مسکن را اجرا کرد، طرح نهضت ملی مسکن که بیشتر با طرح اقدام ملی اقدام شد کورسوی امید دیگری را برای خانه دار کردن مردم زنده کرد اما این طرح نیز مشکلاتی برای خود دارد.
با توجه به تورم موجود و افزایش قیمت مواد اولیه ساخت و ساز، متقاضیان این طرح بایستی در مرحله نخست ۴۰ میلیون تومان واریز کنند و سایر آورده شخصی بر اساس هزینه‌های ساخت باشد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز با همراهی بانک به صورت تسهیلات اعطا می‌شود که واقعاً سرسام آور است!
در اطراف تبریز، دو شهر جدید سهند و شهریار به عنوان محل احداث واحدهای مسکونی جدید طرح نهضت ملی مسکن اعلام شد و هر یک از این شهرها متقاضیان مربوط به خود را داشتند اما به نظر می‌رسد شهر جدید شهریار به دلیل سوء مدیریت و بی برنامگی متولیان فعلاً مساعد احداث واحدهای این طرح نیست.
▪️نهضت دوم

استاندار آذربایجان شرقی، وجود بوروکراسی اداری در تامین و واگذاری زمین را مهمترین مانع اجرای پروژه‌های مسکن در استان دانست و گفت: اولویت و ماموریت نخست اداره کل راه و شهرسازی استان، بحث مسکن است و این مجموعه باید نقش تسهیل‌کننده داشته و موانع اجرای پروژه‌ها را رفع کند.
عابدین خرّم ضمن گلایه از میزان پیشرفت پروژه‌های این بخش افزود: عدم پیگیری به‌ موقع انجام امور از مشکلات اصلی استان در بخش‌های مختلف است که تشکیل کمیته راهبردی مسکن در استان، یک قدم مثبت و خوب است اما آنچه مهم است نتیجه و خروجی کار است و همچنان با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی با اشاره به اینکه با گذر زمان و افزایش قیمت‌ها، مشکلات این بخش زیادتر هم می‌شود افزود: اگر پروژه‌ها را با سرعت اجرا کرده و پیشرفت کار برای مردم ملموس باشد انگیزه متقاضیان برای تامین منابع پروژه‌ها نیز افزایش می‌یابد.
خرم تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی باید پیشرفت پروژه‌ها را به متقاضیان نشان داده و به مردم اطمینان خاطر بدهد که با جدیت به دنبال احداث و تکمیل واحدهای مسکونی است.
وی بر تأمین به‌ موقع زیرساخت‌ پروژه‌های مسکن از قبیل آب، برق، گاز و فاضلاب پرداخت و اضافه کرد: باید اقدامات پیش‌دستانه‌ای در این خصوص انجام گیرد تا در زمان افتتاح پروژه‌ها مشکلی نداشته باشیم لذا با استفاده از فناوری‌های جدید ساخت مسکن و صنعتی‌سازی باید از هر روشی که سریع‌تر و ارزان‌تر تمام می‌شود استفاده گردد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز روند پرداخت تسهیلات مسکن را پایین‌تر از حد انتظار دانسته و معتقد است باید این موضوع را از بانک‌های استان مطالبه کنیم که برای این منظور نشستی با مدیران بانک‌ها خواهیم داشت.
جبارعلی ذاکری، تامین زمین و منابع مالی را دو عامل مهم در پیشبرد پروژه‌های مسکن عنوان کرد و افزود: اگر همزمان این دو موضوع را پیش ببریم به نتیجه مطلوب خواهیم رسید لذا باید تا پایان امسال بتوانیم بخشی از پروژه‌های مسکن را به بهره‌برداری برسانیم تا همین امر، عاملی برای پیشرفت بیشتر پروژه‌ها خواهد بود.
▪️نهضت آخر

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی از احراز شرایط ۴۰ هزار نفر از متقاضیان مسکن ملی در استان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۵ هزار نفر از این افراد مبلغ اعلامی را واریز کرده‌اند.
امیر بخشی‌زاده افزود: ۱۳۰۰ هکتار زمین با کاربری مسکونی و ۶ هزار هکتار از محل ماده ۹ و ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، آماده واگذاری است و تاکنون از محل پروژه‌های نهضت ملی مسکن، عملیات اجرایی ۱۸ هزار واحد در استان آغاز شده و علاوه بر این، ۱۴ هزار واحد روستایی و ۳۲ هزار واحد خودمالک شهری هم در دست ساخت است.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز تعداد افراد واجد شرایط در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان را ۸۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۲۳۰۰ نفر نسبت به واریز وجه اقدام کرده‌اند، برای ۱۹۰۰ واحد زمین تخصیص یافته و ۱۳۰۰ نفر نیز زمین را تحویل گرفته‌اند.
حجت‌الله سروری درخصوص واحدهای خودمالک شهری نیز افزود: بیش از دو هزار واحد در حال طراحی و آغاز عملیات اجرایی است که ساخت ۹۷۰ واحد شروع شده و ۲۳۰ نفر نیز برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.
در حقیقت، ارائه راهکار مناسب برای حل چالش اعتباری متقاضیان آن طور که آمار و ارقام می‌گوید بخش زیادی از اجرای پروژه نهضت ملی مسکن در مناطق مختلف آذربایجان شرقی در پشت درب اعتبارات مالی توقف کرده که با توجه به متقاضی محور بودن پروژه‌های مسکن ملی، مجریان این پروژه‌ها چشم انتظار انجام تعهدات از سوی متقاضیان هستند تا این کِشتی به گِل نشسته را به سر منزل مقصود برسانند.
بدین ترتیب، از آنجایی که شرایط اقتصادی و معیشتی بیشتر مردم و به ویژه مستأجران و خانه به دوشان چندان مطلوب نبوده و از عهده تأمین ودیعه ۴۰ میلیونی مرحله اول ساخت مسکن بر نمی‌آیند و تعداد زیادی از متقاضیان حتی توان پرداخت مرحله اول تعهدات ساخت طرح ملی مسکن را ندارند چطور باید توقع داشت که در پرداخت مراحل دیگر بتوانند موفق عمل کنند لذا تا زمانی که دولت و مجلس راهکار اساسی برای رفع این مشکل و تقویت بنیه مالی افراد ارائه ندهد ناگریز این پروژه‌ها در ایستگاه محدودیت‌ های اعتباری و مالی خواهد ایستاد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.