جزئیات یکصد و هفتمین جلسه شورای شهر تبریز در یک نگاه؛

زبان مادری یک ظرفیت‌ فرهنگی بزرگ است

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: یکصد و هفتمین جلسه رسمی شورای شهر تبریز به ریاست رسول برگی و با حضور اعضا و شهردار تبریز به صورت علنی در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد که گزارش سازمان حمل و نقل ریلی، گزارش مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی و بررسی مصوبات کمیسیون معماری و شهرسازی را در پی داشت.
▪️دشمنان بهانه‌ای برای دشمنی با خدمات سپاه ندارند

فرمانده سپاه عاشورا در این جلسه با تقدیر از واکنش شورا به اقدامات پارلمان اروپا گفت: امروز سپاه در کل دنیا به عنوان نیروی انقلابی و افتخار آفرین شناخته شده است؛ اوباما در زمان ریاست جمهوری گفته بود که ژنرال سلیمانی دشمن من است اما من برای او افتخار قائلم.
سردار اصغر عباسقلیزاده با بیان اینکه سپاه مولود انقلاب است و ماموریتش نیروی حفاظت از دستاوردهای انقلاب است افزود: در هر بُعد نیاز به حفاظت از دستاورهای انقلاب باشد، سپاه در آنجاست البته سپاه متشکل از پاسداران و بسیجیان است که این دو نیرو نهاد سپاه را تشکیل می‌دهند. با مرور بر عملکرد سپاه در دفاع مقدس می‌بینیم که سپاه بازوی نیروهای مسلح بوده و یا در فتنه داعش اگر سپاه با فرماندهی رهبر انقلاب وارد صحنه نمی‌شد، فتنه‌ داعش برای تمام دنیا جهانسوز می‌شد.
وی ادامه داد: سپاه در ایام کرونا برای ریشه کنی کرونا، محرومیت زدایی و خدمات رسانی‌هایی مانند آبرسانی به روستاهای محروم کارهای زیادی انجام داده به طوریکه ما قردادی ۳۰ ماهه برای آبرسانی به روستاهای آذربایجان‌شرقی داشتیم اما در ده ماه عملکرد پنجاه درصدی داشتیم.
عباسقلیزاده اضافه کرد: دشمنان به دلیل اینکه بهانه‌ای برای دشمنی با این خدمات ندارند، به قدری دستپاچه شدند که مشغول عملیات روانی شدند و زمینه هایی برای بعضی توطئه‌ها آماده کردند اما سنگین ترین توطئه جنگ بر علیه یک کشور است اما با قدرت سپاه دشمنان مجبور شدند از تمام پایگاه‌های خود عقب نشینی کنند و کاملا مستاصل شده‌اند.
▪️اگر جنگ سخت به صفر رسیده جنگ نرم در حد اعلاست

دستور جلسه دوم شورا مربوط به مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌شرقی بود که وی در این جلسه اظهار داشت: همه ما می‌دانیم فرهنگ هویت جامعه را تشکیل و روح حاکم بر کالبد جامعه است و بنیاد و بنیان یک جامعه را تشکیل می‌دهد، اگر رهبر انقلاب از ساختار فرهنگی حرف می‌زنند منظور بنیان‌های فرهنگی است.
محمدحسین بلاغی ادامه داد: اگر امروز جنگ سخت به صفر رسیده باید بدانیم جنگ نرم و تهاجم فرهنگی علیه کشورمان در حد اعلا است، امروز تمام ابزارهای رسانه‌ای در حال حمله به بنیان‌های فرهنگی جامعه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امروز از جریان مردم محور فرهنگی دور شده‌ایم ابراز داشت: ما با اینکه قرار بود برنامه‌هایمان در دست مردم باشد اما در خروجی چنین چیزی دیده نمی‌شود در حالی که در هیئات که همه چیز به دست مردم است خروجی مناسب آن را می‌بینیم.
وی افزود: عدالت فرهنگی فقط مربوط به امکانات نیست بلکه جایگاه دادن به گفتمان مردمی است و متاسفانه در تبریز ما با رویدادهای روتین نتوانسته‌ایم گفتمان‌سازی انجام دهیم. تبریز با این پیشینه هنری رفته رفته تهی از اندیشه شده است.
بلاغی با اشاره به غفلت از پایش و تحقیق از وضعیت فرهنگی شهر ابراز داشت: ما به صورت سالانه باید پایش کالای فرهنگی شهر را انجام دهیم و براساس آن کار انجام دهیم زیرا براساس یک کار تحقیقی نمی‌توانیم همگام با مردم پیش برویم، همانطور که ما در مواجهه با دهه هشتادی‌ ها نتوانسته ایم آنها را شناخته و برای آنها برنامه ریزی کنیم.

▪️زبان مادری در حصار موافقان متعصب و مخالفان انحصارطلب

حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر با بیان اینکه زبان مادری یکی از ظرفیت‌های فرهنگی است گفت: متاسفانه دو گروه موافقان متعصب به زبان مادری و مخالفان انحصارطلب به زبان رسمی باعث شده تا زبان مادری تبدیل به یک مسئله امنیتی شود و اگر این وضعیت ادامه یابد، آبان مادری از بین خواهد رفت.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم همزمان با دوم اسفند که مقارن با زبان مادری است، همایشی برگزار کنیم می‌توانیم این مسئله را مجددا در فضای فرهنگی مطرح کنیم.
در ادامه روح الله دهقان نژاد با اشاره به اینکه برش فرهنگی تبریز احصاء شود گفت: تبریز شهر اولین‌ها در رسانه است اما رسانه سراسری ندارد و این موضوع هم به دلیل عدم تعلق یارانه مناسب است.
هوشیار، شهردار تبریز با اشاره به موضوع تالار شهر عنوان کرد: بنا بود گزارشی از آخرین وضعیت تالار شهر به ما داده شود چون فصل بودجه در حال گذر است و باید هرچه زودتر برای آن تصمیم گیری شود.

▪️آخرین وضعیت متروی تبریز روی میز شورا

در دستور جلسه دوم یعقوب وحیدکیا در گزارش عملکرد سازمان حمل و نقل ریلی اظهار داشت: مجموع اعتبارات اختصاص یافته به خط

یک ۴ هزار ۵۳۴ میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: ایستگاهی که در سال ۹۸ دچار سانحه شده بود تلاش شد تا در کمترین زمان این ایستگاه اصلاح شود.
شهرام دبیری در پاسخ به این گزارش گفت: نواقص خط یک دقیقاً چه زمانی به اتمام می‌رسد؟ تهران و مشهد درباره سیگنالینگ چه کرده‌اند؟ آخرین وضعیت خط دو چگونه است؟
روح الله رشیدی هم در سوالی عنوان کرد: در خصوص فایننس قطار شهری مشخص شود که چه مبلغی خواهیم گرفت و چه مبلغی را باید بازگردانیم؟ همچنین وضعیت ایستگاه ۱۲ به کجا رسیده است؟
وی ادامه داد: در بحث استفاده از نیرو در ایستگاه‌ های جدید قرار نیست فقط یک نفر در هر ایستگاه باشد و ما به این مساله افتخار کنیم، نیاز به نیرو در مترو شفاف به شورا آورده شود.
وحیدکیا در پاسخ به سوالات اعضا خاطرنشان کرد: مناقصه آسانسور و پله برقی به زودی برگزار می‌شود و امیدواریم به زودی خریداری انجام شود.
وی ادامه داد: اگر فاینسس را امروز دریافت کنیم با توجه به تورم و نوسانات ارزی خیلی بهتر از به تاخیر انداختن است هرچند این فاینسس هم بخشی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.
شهردار تبریز هم در این جلسه عنوان کرد: ایستگاه قره آغاج تا شهریور ماه روزشمار خواهد داشت زیرا می‌دانیم مردم آنجا به واسطه ایستگاه ناقص در مشکل هستند.

▪️مصوبات کمیسیون ماده ۵ باید منتشر شود

دستور جلسه بعدی مصوبه کمیسیون معماری و شهرسازی در خصوص طرح اعضای شورا مبنی بر الزام شهرداری تبریز به اعلام و انتشار پیشنهادات و مصوبات کمیسیون ماده ۵ استان بود که فریدون بابایی‌اقدم در این خصوص اظهار داشت: اگر این مصوبه دبیرخانه را ملزم به انتشار مصوبات کمیسیون کند باعث شفافیت بیشتر می‌شود.
رشیدی هم در این باره گفت: طرح‌های توسعه شهر باید در صحن شهر مطرح شود و این تکلیف است، کمیسیون ماده پنج برای حل کاستی‌های طرح توسعه ای است اما در کل کشور ماده پنج تبدیل به محل دگرگون‌سازی طرح‌های تفصیلی شده است.
وی ادامه داد: متاسفانه شورا به یک عضو ناظر در کمیسیون ماده پنج اکتفا کرده که حتی این عضو حق امضا ندارد. وضعیت نامتوازن شهر به دلیل مصوبات کمیسیون ماده ۵ است.
عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: بسیاری از مصوباتی که در کمیسیون ماده پنج تصویب شده اگر به شورا می‌آمد، قطعا تصویب نمی‌شد. متاسفانه وضعیت شهر به حد انفجار رسیده و این موضوع نتیجه تصمیمات غلط ماده پنج است که این دستور جلسه با اعمال تغییراتی با رای اعضا به تصویب اکثریت رسید.
در پایان جلسه این هفته، حجت الاسلام سیدکاظم زعفرانچیلر، علیرضا نوای باغبان و حکیمه غفوری به عنوان نمایندگان شورای شهر در تیم کارشناسی تهیه نقشه راه تکمیل باغ موزه دفاع مقدس و حکیمه غفوری به عنوان عضو ناظر بدون حق رای در جلسات شورای سازمان مدیریت آرامستان‌ها انتخاب شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.