"عصرآزادی" از گرانی لوازم یدکی خودرو و تاثیر آن بر افزایش قیمت نهایی محصولات خودروسازان گزارش می دهد

دلار سوار بر قطعات یدکی

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مدت‌ هاست که نرخ ارز، حرف اول را در بازار ایران می‌زند، افسار تمام بازارها هم به‌ دست نرخ دلار افتاده و این دلار است که اگر با روی خوش روز خود را شروع کند بازار به خوبی پیش می‌رود، اما وای به روزی که با دنده چپ بلند شود؛ دیگر بازار قابل‌کنترل نخواهد بود!

البته بازار همیشه همراه خوبی برای روزهای گرانی دلار است و خوش ندارد در روزهای سخت کنار آن باشد؛ به این صورت که با افزایش نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار افزایش می‌یابد اما در حرکت نزولی آن خبری از ارزانی نیست و این موضوع شامل حال همه بازارها می‌شود و گرانی بازار لوازم یدکی خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست!

به اعتقاد کارشناسان حوزه بازار، قیمت قطعات یدکی خودرو حدود ۲۵ و گاه تا ۳۰ درصد افزایش داشته است که این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی اُجرت تعمیرات داشته و موجب ضرر و زیان به شهروندان خودروسوار و به ویژه خودروهای عمومی مانند تاکسی های گردشی، برون شهری و آنلاین می گردد.

بررسی‌های میدانی خبرنگاران شهرهای مختلف کشور نیز نشان می‌دهد در حال حاضر بسیاری از خودروها به دلیل نبود لوازم یدکی در نمایندگی‌ها زمین‌گیر شده‌اند و کسی هم پاسخگوی علت تاخیر در وصول وسایل موردنیاز نیست و خریداران بیچاره گاهی اوقات مجبور هستند برای رفع ایراد فنی خودروی صفر خود باز هم دنبال لوازم یدکی بگردند که قیمت آنها از کوه قاف هم بلندتر است…

▪️یدکی اول

بازار لوازم یدکی خودرو با توجه به بحث افزایش قیمت طی ماههای اخیر به سمت رکود در حال حرکت است که به موازت این مسئله، خرید و فروش قطعات دست دوم یا همان استوک هم داغ تر شده است زیرا صنعت خودرو بیش از هر صنعت دیگر وابستگی به نرخ ارز دارد چرا که عمده مواد اولیه این صنعت از خارج کشور تامین می شود و از سوی دیگر به دلیل تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای، لوازم یدکی آن نیز تبدیل به یک محصول سرمایه ای شده است و متاسفانه این داستان، سر دراز دارد!

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل از کمبود شدید لوازم یدکی در بازار خبر داد و گفت: حدود یک‌ سال است که هیچ یک از واردکنندگان قطعه امکان ثبت سفارش نداشته‌اند.

سیدعبدالهادی خسروفرد افزود: وارد نشدن قطعه منجر به این شده که در حال حاضر با کمبود قطعات لوازم یدکی در بازار مواجه شویم، بدین ترتیب هم‌ اکنون خودروهای بسیار زیادی در نمایندگی‌ها به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر شده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حتی قاچاق قطعات اتومبیل نیز به‌ صرفه نیست و با توجه به شناسه‌ دار بودن قطعات، کسی اقدام به خرید لوازم قاچاق نمی‌کند.

خسروفرد با اشاره به اینکه با تداوم روند فعلی وضعیت کمبود لوازم یدکی تا دو ماه آینده بحرانی‌تر شود اضافه کرد: اکنون نیز شرایط بحرانی است به طوری‌ که به دلیل نبود قطعه بسیاری از واحدهای صنفی اقدام به تعطیلی فروشگاه های خود را تعطیل کرده‌اند.

این فعال صنفی به موضوع واردات خودرو اشاره داشت و تاکید کرد: زمانی که می‌خواهند خودرویی وارد کنند باید به فکر قطعات آن هم باشند لذا در حال حاضر تعمیر موتور یک خودروی چینی بیش از ۷۰ میلیون تومان آب می‌خورد بنابراین با توجه به شرایط بحرانی بازار لوازم یدکی و نبود قطعات تولیدی و وارداتی بسیاری از واحدها تصمیم به افزایش قیمت گرفته‌اند تا این بار موج گرانی به این بازار برسد!

▪️یدکی دوم

کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو درباره وضعیت فعلی گفت: متاسفانه در لوازم یدکی برخی از خودروها با کمبود مواجه هستیم که علت این کمبود در ابتدا شناسه کالاست که البته در حال ‌حاضر کمی از تب‌ و تاب این موضوع کم شده و کسبه نگرانی نسبت به این مسئله ندارند.

مهدی کاظمی افزود: در کنار این موضوع، اخیراً بازار درگیر نوسانات نرخ ارز شده، اما در مجموع می‌توان گفت وضعیت بازار نسبت به ماههای گذشته بد نیست، از سوی دیگر سامانه شناسایی کالای تقلبی و قاچاق که وزارت صمت آن را راه‌ اندازی کرده، ایراد فنی دارد و فروشندگان این بازار با چالش‌های عدیده‌ای در عملکرد این سامانه مواجه شدند.

وی با اشاره به مشکلات اصلی در بازار لوازم یدکی اضافه کرد: دلاری که در محدوده قیمتی ۳۰ هزار تومان قرار داشت و همه کسبه بابت آن نگران بودند یکدفعه نرخ آن به بیش از ۴۰ هزار تومان رسید لذا در چنین وضعیتی قطعاً مشکلات تولیدکننده چند برابر خواهد شد زیرا افزایش قیمت ارز به‌ طور همزمان باعث افزایش قیمت‌ها و کمبود در بازار می‌شود و این در حالی است که فعالان حوزه لوازم یدکی نمی‌دانند با وجود نوسانات بازار قرار است چه بلایی بر سر واردات قطعات و قیمت‌ها بیاید!

کاظمی درباره کمبود قطعات در بازار هم تاکید کرد: کمبودی در تامین لوازم یدکی خودروهای داخلی وجود ندارد اما در برخی از قطعات خودروهای وارداتی یا مونتاژی کمبود وجود دارد لذا در این باره باید تاکید کنیم اکنون قطعات تولیدی داخلی بسیار باکیفیت تر هستند.

وی در پیش‌بینی خود از آینده بازار اعلام کرد: تجربه ۶۰ ساله فعالیتم در حوزه لوازم یدکی نشان می‌دهد بازار در گذشته تنها در برخی از مناسبت‌ ها راکد بود اما اکنون دیگر فروشندگان نمی‌دانند چه زمانی فروش خوب است و چه زمانی بد؟ با این حال شواهد حاکی از آن است که اگر بازار با همین روند پیش برود در ماههای آتی دچار کمبود خواهیم شد.

▪️یدکی سوم

افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو این روزها به عنوان دغدغه اصلی تعمیرکاران، کارشناسان و خریداران خودروها تبدیل شده است به نحوی که صاحبان خودرو در هر مراجعه به فروشگاه های لوازم یدکی با قیمت های جدید روبرو می شوند.

در واقع، به دلیل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار، رانندگان آمپر چسبانده اند و طبق مشاهدات میدانی خبرنگاران، تمام قطعات خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته‌ اند که به قول قدیمی ها، این روزها خرج اتومبیل از خرج عیال بیشتر است!

به گفته یکی از فروشندگان قطعات لوازم یدکی، قطعاتی همچون دیسک و صفحه پژو که قبل از عیدنوروز ۱۴۰۱ نزدیک به ۷۰۰ هزار تومان بود این روزها به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است!

کمبود نظارت‌ ارگان های ناظر و افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو، مردم را برای خرید این محصولات با مشکل رو به رو کرده است و متاسفانه آنچه به گوش نمی رسد فریاد صاحبان خودروهایی است که از بخت بد روزگار با مشکل فنی مواجه شده اند و نیاز به تامین قطعات یدکی دارند!

مسئولان این صنف، افزایش قیمت را علت گرانی ارز و افزایش قیمت مواد اولیه می‌دانند اما سوالی که پیش می‌آید این است؛ کالاهایی که از قبل در انبار موجود هستند چرا باید با قیمت فعلی به فروش برسند؟! حتی با جست و جویی گذرا در سایت‌های فروش می‌توان به این افزایش قیمت پی برد و اسفناک تر اینکه مرجع خاصی برای اعتراض نیز وجود ندارد زیرا فروشنده با لحنی تامل برانگیز و بی تفاوتانه اظهار می دارد که برای خرید یا عدم خرید با قیمت فعلی مختار هستید و اگر با نرخ قبلی به فروش برسانند قادر به خرید مجدد لوازم فروخته شده نیستند!

بدین ترتیب چنین بر می آید که در حال حاضر بازار به شدت از کمبود لوازم یدکی رنج می‌برد؛ طوری‌ که حتی گفته می‌شود تعداد زیادی از خودروها در نمایندگی‌های خدمات پس از فروش به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر شده‌اند که جای تعجب دارد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.