تولید و کاشت یک میلیارد نهال با مشارکت مردم برای سر سبزی کشور

معاون وزير جهاد كشاورزي و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از عملیاتی نمودن طرح تولید و کاشت یک میلیارد درخت با مشارکت آحاد جامعه به منظور سرسبزی ایران اسلامی خبر داد.
عصرآزادی آنلاین بر اساس گزارش پايگاه اطلاع رساني اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز، عباسعلی نوبخت معاون وزير جهاد كشاورزي و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور روز چهارشنبه در گردهمایی سراسری مدیران کل منابع طبیعی استان ها و ستاد سازمان منابع طبیعی در کرج که با موضوع  تولید و کاشت یک میلیارد نهال برگزار شد، افزود: طرح کاشت یک میلیارد نهال به دستور وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد و در این طرح اجرای تعهدات بین المللی از جمله کنوانسیون های بیابان زدایی، تغییر اقلیم و تنوع زیستی مورد توجه قرار گرفته و اعمال مدیریت فنی و علمی در تولید، کاشت، مراقبت و نگهداری نهال با بکار گیری از فناوری های نوین مورد نظر است.
نوبخت گفت: این طرح با هدف کاهش سطوح تخریب یافته و ارتقای سطح ناپایداری عرصه های منابع طبیعی شکل گرفته و از ظرفیت مشارکت مردم در کنار امکانات و منابع بخش خصوصی و حمایت های دولتی به شکل بهینه استفاده خواهد شد.
وی افزود: توسعه فضای سبز و جنگل کاری و افزایش پوشش گیاهی از جمله موضوعات مهم و حیاتی برای کشور است و مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی همواره روی موضوع درختکاری و کاشت نهال تاکید داشته‌اند و ما به عنوان متولیان این امر وظیفه داریم با برنامه‌ریزی و انجام مطالعات و بکارگیری از ظرفیت‌های موجود بویژه ظرفیت‌های مردمی برای دستیابی به اهداف پیش روی منابع طبیعی حرکت کنیم.
** توجه دنیا به جنگل کاری
رییس سازمان منابع طبیعی کشور همچنین یادآور شد: دنیا امروز توجه ویژه‌ای به موضوع جنگل‌کاری داشته و کشورهایی نظیر: چین کاشت ۷۰ میلیارد نهال، عربستان 50 میلیارد نهال، اتیوپی و پاکستان هر کدام  10 میلیارد و ترکیه نیز ۴.۵ میلیارد نهال را در بازه‌های زمانی مختلف برای کاشت هدفگذاری کرده‌اند و در این میان کشورمان مستثنی از این موضوع نیست و ایران نیز کاشت یک میلیارد نهال را به مدت چهار سال و هر سال  با تولید و کاشت 250 میلیون نهال این طرح را اجرایی خواهد کرد.
وی افزود: توجه به منابع طبیعی و تولید و کاشت یک میلیارد نهال در یک مقیاس بزرگ برای کشور ما بسیار پراهمیت است و در همین راستا با ریاست سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی ستاد نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد نهال در وزارتخانه تشکیل و مقرر شد هر هفته مباحث کارشناسی طرح با حضور وزیر مطرح شود.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، قرار گرفتن ایران در کمربند خشک و نیمه خشک، پایین بودن میزان بارندگی، کاهش پوشش گیاهی بلحاظ کمی و کیفی و قرار گرفتن ایران در زمره کشورهای با پوشش کم جنگل، وجود ریزگردها و فرسایش خاک بیش از 16 تن در هکتار و عواملی از این دست که برای کشور ما چالش محسوب می شود ضرورت کاشت درخت را برای کشور امری ضروری و لازم ساخته است.
 لزوم  اطلاع‌رسانی شفاف به افکار عمومی
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه موضوع انتشار و ارائه آمار و اطلاعات در زمینه نهال‌کاری و تولید نهال را بسیار مهم دانست و یادآور شد: هر اطلاعات و آماری که ارائه می‌شود قطعاً باید از صحت و سقم برخوردار باشد و منابع طبیعی برای اثبات حقانیت خود نیازمند ارائه آمار و اطلاعات نادرست نیست.
نوبخت همچنین افزود: با دستور وزیر جهاد کشاورزی بزودی سامانه‌ای در این وزارت و سازمان منابع طبیعی راه‌اندازی خواهد شد تا کلیه اطلاعات و اقدامات انجام شده در بخش تولید نهال و کاشت بر اساس نقشه و مکان بارگذاری شود.
توجه به مطالبات مردمی برای کاشت نهال
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان این که طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت باید از سوی منابع طبیعی جنبه مردمی داشته باشد نه دولتی، خاطرنشان کرد: باید زمینه‌ مشارکت به گونه‌ای فراهم شود که مردم از منابع طبیعی مطالبه نهال برای کاشت داشته باشند و در این میان باید با دستگاه‌هایی همچون معادن، شهرک‌های صنعتی و دستگاه‌هایی که تعهد به کاشت نهال دارند باید در امر نهال‌کاری ورود کنند و مشارکت داشته باشند.
به گفته وی، برخی استان‌ها تعامل و ارتباط خوبی را با دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی و خیرین استان برقرار کردند و سایر استان‌ها هم باید این رایزینی را داشته و مشارکت سایر بخش ها را داشته باشند.
ضرورت توجه به نقش کمیته‌های فنی در اجرای طرح‌ها
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در بخش دیگری از سحنان خود به نقش کمیته‌های فنی به عنوان بالاترین مرجع تصویب و تصمیم‌گیری در خصوص طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری در استان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: هرگونه ا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.