"عصرآزادی" از فعالیت دشوار تنها شرکت دانش بنیان تولیدکننده سوزن ریلی ایران و خاورمیانه در تبریز گزارش می دهد

جهت دهی تبریز به حرکت قطارها

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

سوزن ریلی Track – Switchs and Crossings یا همان سوئیچ ریل یک نوع دستگاه است که نقش هدایت قطار از مسیر مستقیم به مسیر قوس یا انشعابی را برعهده دارد و تضمین عملکرد آن منجر به افزایش قابلیت اطمینان و ایمنی سیستم سیر و حرکت می شود.
مجموعه سوزن از ۵ هزار قطعه تشکیل شده که از این بین، کلیدی ترین قطعه از جنبه‌های مختلف عملکردی، تکنولوژیکی و اقتصادی، تکه مرکزی است که قلب سوزن محسوب می‌شود که تکه مرکزی همان یک قطعه فولادی منگنزدار صلب ریخته گری شده با استحکام بسیار بالا بوده و تحت تنش های بالا و سایش قرار دارد که توسط این شرکت تولید می شود.
شرکت دانش بنیان گسترش صنایع معدنی ایران یا همان ایرید Iran Rail Industiries Development Co به عنوان تنها تولیدکننده سوزن ریلی یا همان سوئیچ ریل در سطح کشور در تبریز تولید می گردد که اولین و تنها تولیدکننده سوزن و کراس اور در خاورمیانه با ظرفیت تولید ۹۰۰ دستگاه سوزن در سال است که ضرورت حمایت همه جانبه از آن و عدم انتقال به منطقه دیگر یا تعطیلی گسترده را دوچندان می کند.
مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران موسوم به ایرید IRID این شرکت را اولین و تنها تولیدکننده سوزن ریلی در سطح کشور دانست که خوشبختانه توانسته نیاز به واردات سوزن ریلی ایران را رفع نماید.
“محمد متقی پور” در دیدار خود با جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی تاکید کرد که شرکت ایرید قبل از سال ۱۳۷۶ زیرمجموعه شرکت ماشین سازی تبریز بوده اما بعداً از این شرکت جدا شده و به تولید مستقل سوزن پرداخته است کمااینکه بعضی سنگ اندازی ها باز هم نتوانسته ریل های ایرید را متوقف نماید…

▪️سوزن اول

شرکت دانش بنیان گسترش صنایع ریلی ایران موسوم به ایرید در سال ۷۶ با هدف طراحی و تولید دستگاه های خطوط ریلی مشتمل بر انواع سوزن، اتصالات و سایر تجهیزات و ادوات خطوط راه آهن تحت لیسانس شرکت وسلو کوجیفر فرانسه در تبریز تأسیس گردیده و در سال ۷۹ با قبول سفارش ۹۰۰ دستگاه انواع سوزن ها از شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور فعالیت خود را آغاز کرده است.
مشارکت در ۸۷ ابر پروژه کشور، ۵۰ محصول متنوع، ۲۰ نوع خدمات و بهره برداری از بیش از ۳ هزار دستگاه انواع سوزن تولیدی این شرکت در خطوط ریلی راه آهن، قطارهای درون شهری، صنایع، معادن و بنادر کشور به مدت بیش از ربع قرن گویای روند رو به رشد و کیفیت محصولات تولیدی ایرید می باشد که با تکیه بر دانش مهندسی نخبگان صنعت ریلی داخل کشور برای اولین بار در تبریز محقق گردیده است.
▪️سوزن دوم

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران موسوم به ایرید IRID گفت: اکنون در شبکه ریلی سطح کشور در مجموع تعداد ۸ هزار سوزن فعال است که حدود ۳ هزار عدد از آن توسط مجموعه ایرید تولید شده است زیرا توان تولید ۹۰۰ سوزن در سال را داریم و تا ظرفیت یکهزار عدد نیز قابل افزایش است.
“محمد متقی پور” با بیان اینکه تولید سوزن ریلی به مشتری و درخواست بازار بستگی دارد افزود: عمده مصرف کننده محصولات سوزن ریلی ایرید، دولت و شرکت راه آهن، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سازمان‌های قطار شهری، شرکت‌های معدنی، فولادی و بنادر هستند.
وی اضافه کرد: در سال گذشته حدود ۳۰۰ سوزن بنا به درخواست مشتری در سطح کشور تولید کردیم و امسال برنامه تولید ۳۵۰ سوزن را داریم و برای سال آینده نیز تولید ۴۵۰ سوزن بر اساس قراردادها پیش بینی شده است.

▪️سوزن سوم

متقی پور تاکید کرد: شرکت ایرید تامین کننده نزدیک به صد درصد سوزن موردنیاز متروهای اصفهان، قم، مشهد، تبریز و کرمانشاه بوده و بیش از ۴۰ درصد سوزن متروی تهران را نیز تامین کرده است.
وی در خصوص تاریخچه تولیدات این شرکت، تشریح کرد: این شرکت ابتدا با همکاری یک شرکت فرانسوی معروف اقدام به مونتاژ قطعات سوزن کرد و در این دوره انتقال تکنولوژی تولید سوزن نیز انجام می‌گرفت اما به مرور زمان بحث بومی سازی قطعات مطرح شده و با گسترش تحریم‌ها، شرکت خارجی در سال ۹۷ به طور کامل همکاری خود را قطع کرد و از آن سال به بعد، ایرید به تنهایی شروع به تولید سوزن داخلی کرد.
▪️سوزن چهارم

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران مستقر در تبریز با اشاره به ممنوعیت واردات سوزن ریلی از دو سال گذشته یادآور شد: اکنون ۷۰ درصد قطعات تولید سوزن داخلی سازی شده و ۳۰ درصد باقی قطعات را از خارج تامین می‌کنیم اما توان مهندسی مجموعه در حدی است که می‌توانیم انواع سوزن‌ها را طراحی کنیم به طوری که پیش از این، طراحی هر سوزن در خارج از کشور ۲۰ هزار یورو هزینه داشت و بعضاً تا ۸ سال زمان نیاز داشت ولی این روند اکنون توسط ایرید انجام می‌گیرد.
وی افزود: سوزن‌های تولیدی بر اساس سرعت شبکه ریلی کشور برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر بوده و با ارتقای تکنولوژی، سوزن‌های سرعت بالا را تولید می‌کنیم لذا هر سوزن وارداتی با امکانات ناقص حدود ۶۰ هزار یورو قیمت دارد اما قیمت سوزن بومی با امکانات کامل از حدود یک تا دو میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

▪️سوزن پنجم

متقی پور با تاکید بر اینکه سوزن‌های تولیدی در ایرید قابل رقابت با شرکت‌های اروپایی است توضیح داد: ایرید یک شرکت سهامی خاص است که ۹۵ درصد سهام آن متعلق به موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن بوده و ۵ درصد سهامدارانش سهامداران شخصی هستند.
وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های بزرگ تولید سوزن در ایرید، عدم وصول مطالبات از دولت است اظهار کرد: جالب اینکه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان مجموع مطالبات شرکت از دولت است در حالی که ایرید، پیش از این با بومی سازی دانش تولید سوزن ریلی توانسته نیاز به واردات کشور از این محصول خاص را رفع نماید.
▪️سوزن آخر

متقی پور در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر اینکه آیا انتقال این شرکت به اصفهان و یا تلاش برخی ها جهت به توقف فعالیت ایرید صحت دارد یا خیر، گفت: بله، این مورد وجود دارد اما در واقع ایراد از خود ماست که علیرغم اینکه نیاز سوزن های ریلی کشور را به تنهایی برآورده می کنیم اما، زیاد به چشم نمی آییم، متاسفانه اخیراً یک شرکت به این عرصه وارد شده تا با شراکت یک شرکت دولتی دیگر به تولید سوزن های ریلی بپردازد که بسیار تعجب آور است زیرا اجحاف بزرگی در حق شرکت های خصوصی است لذا وقتی که یک شرکت(!) به اسم تولید با ارز دولتی قطعات سوزن وارد کشور می کند شرکت های دانش بنیان از گردونه فعالیت خارج می شوند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.