"عصرآزادی" از وضعیت مناطق زلزله زده شهرستان خوی در شب های سرد سال و کم طاقتی مردم منطقه گزارش می دهد

خوی در سرمای بی تدبیری

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

در فاصله ماه های آذر تا بهمن ۱۴۰۱ وقوع زلزله های کوچک و بزرگ متعدد، مردم شهرستان خوی را دچار هراس کرده که آخرین آن مربوط به زلزله ۲۸ دی ماه بود که ۵.۴ ریشتر قدرت داشت و بدون فوتی تقریباً ختم به خیر شد.

هفته جاری نیز با زلزله آغاز شد؛ این بار زلزله‌ ۵.۹ ريشتری که همان مناطق حوالی خوی را مجدداً به لرزه درآورد و جان ۳ نفر را هم گرفت، بیش از یکهزار و ۱۰۰ نفر را روانه بیمارستان کرد و به بیش از ۳ هزار واحد مسکونیِ ۷۰ شهر و روستا خسارت های ۲۰ تا ۸۰ درصدی وارد نمود.

طبق آمار منتشر شده، طی روزهای گذشته بیش از ۶ هزار و ۸٠٠ چادر، حدود ۳ هزار و ۵۰۰ سیستم گرمایشی، بیش از یکهزار و ۳۰۰ تخته پتو و ۲ هزار و ۱۰۰ تخته موکت به شهروندان آسیب‌دیده خوی اهدا شده است اما معلوم نیست چرا با وجود اعلام توزیع کمک‌های امدادی به شهروندان آسیب‌دیده، گزارش‌ های مردمی حاکی از عدم هماهنگی در توزیع این اقلام بوده است!

بسیاری از خانه‌های گِلی روستاها بر اثر شدت زلزله تخریب شده اند و بدلان؛ روستایی است که زلزله خسارت‌های بسیاری به آن وارد کرده، برق روستا به محض وقوع زلزله قطع شده و روستا به یکباره در تاریکی مَحض فرو رفته و خوف و وحشت شبانه گریبانگیر اهالی است!

نکته جالب توجه اینکه به دلیل مشکلات گسترده امدادرسانی به مردم زلزله زده خوی و روستاهای اطراف این شهرستان، برخی از شهروندان ساکن شبستر، صوفیان، مرند و حتی تبریز در فضای مجازی در قالب یک کمپین اعلام آمادگی کرده اند تا یک اتاق خانه خود را در اختیار خانواده های بی سرپناه خوی قرار دهند که نشان دهنده غیرت آذربایجانی هاست…

▪️پس لرزه اول

مردم شهرستان خوی در منطقه شمال آذربایجان غربی امسال زمین لرزه و پس لرزه های متعددی را تجربه کرده اند اما وقوع زمین لرزه هایی با این تکثر علاوه بر تحمیل استرس و نگرانی بر مردم، خسارات زیادی را بر دوش آنها گذاشته است.

به دنبال زلزله شدید ۵.۹ ریشتری این هفته – روز شنبه ۸ بهمن – و خسارات زیادی که این زمین لرزه در شهر خوی و روستاهایش برجای گذاشته و با توجه به بارش برف و دمای زیر صفر درجه و پس لرزه های پیاپی، مشکلات مردم در بخش اسکان و تهیه وسایل گرمایشی زیاد شده بطوری که در مقابل دهیاری روستاهای حادثه دیده و مقابل هلال احمر در خوی جمعیت برای تحویل کمک ها مدتها در صف منتظر می مانند!

یکی از اهالی روستای بدل آباد که زلزله آسیب زیادی به خانه اش زده است گفت: متاسفانه توزیع چادرهای اسکان به خوبی انجام نمی شود به طوری که با خانواده ام در زیر برف و سرما با کمبود وسایل گرمایشی مواجه هستیم.

به گفته اهالی، مردم روستاهای درگیر زلزله از مشکل کمبود نان گله مندند و برای گرفتن چند قرص نان باید ساعتها در صف بایستند لذا با توجه به اینکه در چنین شرایطی مردم بیش از زمانهای دیگر به دارو و لوازم بهداشتی نیاز دارند اما ولی داروخانه ها بسته هستند و مردم دچار مشکل می شوند.

اگرچه از ساعات اولیه پس از وقوع زلزله اخیر دوم مسئولان استانی و کشوری در منطقه حضور یافته و با ارزیابی خسارات در صدد تامین اقلام و مایحتاج ضروری مردم زلزله زده بودند اما ضروری است دایره بحران شهرستان خوی در مقیاس و عمق بیشتری مدیریت شود تا تراژدی زلزله اهالی خوی به یک فاجعه اجتماعی و امنیتی تبدیل نشود!

▪️پس لرزه دوم

یک امدادگر جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی که از بامداد یکشنبه ۹ بهمن ماه در مناطق زلزله زده حضور دارد با اشاره به ترس و واهمه مردم از زلزله‌های اخیر گفت: وقوع زلزله‌های بزرگ و کوچک طی دو هفته گذشته مردم را نگران کرده است به طوری که شنبه شب بعد از وقوع اولین زلزله همه مردم به خارج از خانه‌ها آمدند و تا صبح در مقابل فرمانداری وهلال احمر اسکان پیدا  کردند.

عبدالمجید حسن نژاد با بیان این که جمعیت هلال احمر استان با ایجاد ۲۱ اردوگاه اسکان اضطراری امکان اسکان مردم زلزله زده را فراهم کرده است افزود: تخریب‌ها در این زلزله بیشتر از زلزله دو هفته گذشته بود به طوری که در برخی از مناطق خانه‌هایی که خسارت دیده بودند در این زلزله تخریب شدند و مردم می‌ترسند خانه‌ها بر سرشان ویران شود به خاطر همین، حاضر به برگشت به خانه نیستند!

او با اشاره به اینکه در شهر فیرورق خسارت‌ها بیشتر از سایر نقاط شهری گزارش شده است اضافه کرد: متاسفانه در این منطقه و مناطق اطراف بیش از ۴۰ بار زلزله‌هایی با بزرگی ۴ ریشتر رخ داده و خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شده و کمااینکه روستاهای وار، بدلان و شهرک ولیعصر خوی هم از خشم زلزله در امان نبوده اند.

این امدادگر جوان و مسئولیت پذیر با ابراز ناراحتی از وارد شدن خسارت زیادی به ساختمان‌ ها و منازل مردم تاکید کرد که نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر به صورت شبانه روزی و مستمر در مناطق زلزله زده حاضر بوده و مشغول کمک رسانی به زلزله زدگان هستند.

▪️پس لرزه آخر

با توجه به سرمای هوا، فضای شهرستان خوی و مناطق زلزله‌زده بسیار سنگین است، زلزله‌زدگان به ‌شدت عصبانی بوده و وضعیت روحی مناسبی ندارند، برخی اهالی هم قصد دارند منطقه را ترک کرده و به اورمیه، شبستر و تبریز یا روستاهای اطراف بروند.

در مدیریت وضعیت مناطق زلزله زده خوی همچون سایر شهرهای زلزله زده، مشکلات زیادی وجود دارد و توزیع اقلام و کمک‌های مردمی منظم و سازماندهی شده نیست و این امر موجب بی‌نظمی شده و ممکن است برخی ها از این وضعیت سوءاستفاده کنند!

از قرار معلوم، مردم به کمپ‌هایی که فرمانداری پیش‌بینی کرده نمی‌روند چرا که نگران خانه‌های خود هستند، پس لرزه‌ها هم که خودش در اندازه زلزله هستند و این موارد مردم را نگران کرده است که باید مسئولان تلاش کنند نیازمندی‌های روزانه مردم را تامین نمایند.

خبرنگاران رسانه ها نیز گزارش داده اند که برخی از نانوایی‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خدماتی خوی تعطیل هستند و بدین ترتیب مشکلات مردم تشدید می گردد و تامین نیازهای روزمره و اساسی اهالی با مشکل مواجه می گردد.

بدین ترتیب، ضعف مهمی که در مدیریت زلزله شهرستان خوی احساس می‌شود عدم ارتباط کافی با مردم و قانع کردن آنهاست یعنی، دولت باید با برنامه و نظامند با مردم آسیب دیده از زلزله رفتار کند تا اعتماد و همکاری آنان را جلب کند و از تجربیات قبلی در مدیریت بحران‌های زلزله استفاده شود تا مردم امیدوارتر به آینده بنگرند و بپندارند که شهروندان سایر مناطق به فکر آنها هستند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.