رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛

حجم بی سابقه سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی آذربایجان شرقی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در بودجه سال آینده، منابعی برای الگوی کشت در حوضه دریاچه اورمیه در نظر گرفته شده و امیدواریم محصولات با نیاز آبی بیشتر را حذف و محصولات با نیاز آبی کم را جایگزین نماییم.

“اکبر فتحی” در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ های آذربایجان شرقی با تشریح عملکرد ۱۰ ماهه سال جاری افزود: جهادکشاورزی متولی تامین و حفظ امنیت غذایی کشور است و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نکرده و نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه حجم تولیدات مختلف کشاورزی استان سالانه بیش از ۶ میلیون تُن است اضافه کرد: مراکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان سال هاست در زمینه شناسایی و معرفی ارقام مناسب با اقلیم و آب و هوای استان کار می‌کنند و با پیشرفت‌هایی که در این زمینه داشتیم ۹ قلم جدید در حوزه زراعت به کشاورزان استان معرفی شده است.
فتحی بر ضرورت مکانیزاسیون بخش زراعت در کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد و گفت: در طرح «به زراعی» بر ضرورت مکانیزاسیون زارعت تاکید داریم و تسهیلات ویژه‌ای در این زمینه بخصوص در مورد ادوات دنباله بند تراکتور در نظر گرفته‌ایم.
وی به توسعه کشت گلخانه‌ای در بخش کشاورزی استان اشاره کرد و ادامه داد: در طی سال گذشته و امسال ۹۷ هکتار گلخانه به سطح گلخانه‌های استان اضافه شده و طرح‌های اجرایی یکهزار هکتار گلخانه نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی در دست اقدام است که از سال آینده به تدریج شاهد بهره برداری از این طرح‌ها خواهیم بود.
مقام ارشد جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: متاسفانه در گذشته رغبتی در بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وجود نداشت اما با پیشرفت علوم و فناوری‌ها در حوزه کشاورزی و رشد کشاورزی اقتصادی توجه سرمایه گذاران استان به این حوزه جلب شده است.
فتحی بیان کرد: در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی پروژه‌های مختلفی به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید که یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است که این حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی بی‌ سابقه است.
وی افزود: این پروژه‌ها در حوزه‌های گلخانه، پرورش دام صنعتی و طیور بوده و در بخش مرغداری پروژه‌هایی با ظرفیت سرجمع ۱.۸ میلیون قطعه مرغ در سطح استان در حال اجراست که بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از اظهارات خود به ترویج دامداری صنعتی تاکید کرد و گفت: در این زمینه نیاز به یک کار جدی داریم زیرا پرورش دام در مراتع و به روش سنتی دیگر جوابگو نیست و علاوه بر عدم صرفه اقتصادی به مراتع کشور و تنوع گیاهی هم آسیب می‌زند لذا بخش خصوصی پیشقدم شده و پروژه گوسفندداری صنعتی با ظرفیت ۱۰ هزار راس به زودی به بهره برداری می‌رسد کمااینکه در صدد هستیم با ترویج این روش و جلب توجه سرمایه گذاران بخش خصوصی این رقم را به یک میلیون راس پرورش دام صنعتی افزایش دهیم.
فتحی افزود: از جمله طرح های شاخص در دست اجرا می توان به طرح جهش تولید در دیمزارهای استان در سطح ۵۰۰ هکتار در محصولات گندم، جو، نخود، عدس، انواع دانه های روغنی، نباتات علوفه ای و گیاهان دارویی با مشارکت و پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان اجرایی امام در حال اجرا می باشد.
وی اعلام کرد: در حال حاضر بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد دامی قریب به تعداد یکهزار واحد مرغداری گوشتی، تخم گذار و مادر با ظرفیت بالغ بر ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه در آذربایجان شرقی تولید می کنند.
فتحی با بیان اینکه یک میلیون و ۶۰۰ هزار کندوی زنبور عسل مدرن و بومی با ظرفیت تولید ۱۳ هزار و ۱۰۰ تُن عسل در سطح استان وجود دارد خاطرنشان کرد: کل تولیدات دامی استان ۸۶۰ هزار تُن می باشد.
وی یادآور شد: کل تولیدات آبزی پروری آذربایجان شرقی در سال گذشته نیز ۹ هزار و ۲۶۳ تُن معادل ۳/۳ درصد از کل کشور می باشد و ۵/۵ درصد از آبزیان زینتی کشور معادل ۱۵ میلیون قطعه نیز در این استان تولید می شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: ۶۹ هزار هکتار از مزارع و باغات آذربایجان شرقی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده و شبکه های آبیاری و زهکشی استان به بیش از ۵۰ هزار هکتار رسیده است.
وی با اشاره به اینکه جمع میزان تسهیلات پرداختی بخش کشاورزی ۱۵ ماهه اخیر در دولت سیزدهم به میزان ۸۱۷ میلیارد تومان بوده است افزود: در بودجه سال آینده، منابعی برای الگوی کشت در حوضه دریاچه اورمیه در نظر گرفته شده و امیدواریم محصولات با نیاز آبی بیشتر را حذف و محصولات با نیاز آبی کم را جایگزین نماییم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پایان اظهارات خود توضیح داد: در سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی استان تعلق گرفته است که برای طرح‌های نیمه تمام اختصاص یابد.

فتحی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر نقش اتاق بازرگانی تبریز در طرح کشت قراردادی و کشاورزی تجاری گفت: نقش اتاق بازرگانی بسیار بالاست زیرا در قراردادها باید طوری عمل شود که باغداران به عنوان تولیدکننده و فعالان اقتصادی به عنوان صادرکنندگان باهم در تعامل باشند لذا ما آنها را با یکدیگر لینک می کنیم تا ارتباط و تعاملات مناسبی در عرصه تولید صورت گرفته و به افزایش راندمان کشاورزی قراردادی منجر گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.