رئیس هیات نظارت بر دهمین انتخابات اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

اتاق بازرگانی تبریز ترسیم گر نقشه راه اقتصاد آذربایجان شرقی

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: رئیس هیات نظارت بر دهمین انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آذربایجان شرقی، با اشاره به موعد برگزاری انتخابات پارلمان های بخش خصوصی در ۱۰ اسفند سال جاری گفت: اتاق مقتدری که بتواند برای مشکلات اقتصادی استان نسخه نوشته و راهکار ارائه نماید در سایه حضور پرشور فعالان اقتصادی محقق می گردد.

“صابر پرنیان” در نشست خبری خود با اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی که در آن امیر میران دبیر این هیئت نیز حضور داشت با اشاره به نقش ویژه اتاق بازرگانی تبریز در اقتصاد استان گفت: تمام دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی، پشتیبان اتاق بوده و نقشه راه اقتصاد استان باید از طریق این اتاق ترسیم شود.

وی با اشاره به تعداد ثبت نام کنندگان جهت حضور در دهمین دوره انتخابات اتاق تبریز گفت: در این دوره مجموعاً ۸۱ نفر ثبت نام کرده اند که نسبت به دوره قبل رشد خوبی را نشان می دهد و آذربایجان شرقی از لحاظ تعداد ثبت نام کننده ها، رتبه چهارم کشوری را داراست.

پرنیان اضافه کرد: از این تعداد ۶۷ نفر که همگی مَرد هستند در احراز اولیه صلاحیت ها توانستند از فیلتر رد شوند هرچند که برای این تعداد نیز احتمال تغییر وجود دارد زیرا امکان ثبت اعتراض در انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران و شورای عالی نظارت وجود داشته و روند تایید پرونده ها ممکن است در این مرحله دچار تغییراتی گردد.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات اتاق تبریز یادآور شد: از ۸۱ نفر فرد ثبت نام کننده، تعداد ۳۳ نفر در بخش صنعت، ۵ نفر در بخش معدن، ۱۵ نفر در بخش کشاورزی و ۲۸ نفر نیز در حوزه بازرگانی ثبت نام کرده اند که ترکیب هیات نمایندگان نیز به ترتیب در بخش صنعت ۵ نفر، در بخش معدن ۲ نفر، در بخش کشاورزی ۳ نفر و در بخش بازرگانی نیز ۵ نفر خواهد بود.

وی در خصوص برنامه زمانبدی انتخابات نیز تاکید کرد: مهلت اعتراض به نظر انجمن نظارت بر انتخابات در دبیرخانه شورای علی نظارت از ۲۴ الی ۲۵ بهمن خواهد بود لذا در روز دوم اسفند، صلاحیت نهایی نامزدها اعلام خواهد شد و تا روز ۸ اسفند برای تبلیغات فرصت خواهند داشت.

پرنیان، داشتن کارت عضویت معتبر حقیقی و یا حقوقی با حداقل ۲ سال سابقه عضویت پیوسته و یا ناپیوسته، تابعیت ایرانی و داشتن اعتقاد به نظام، عدم سابقه ورشکستگی به تقصیر و تقلب، عدم محکومیت به مجازاتی که موجب محدودیت از حقوق اجتماعی می‌شود و احراز اهلیت تجاری و یا فعالیت اقتصادی را از جمله شرایط ثبت نام کنندگان برای عضویت در هیات نمایندگی اتاق ها دانست.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات اتاق تبریز در خصوص شرایط رای دهندگان نیز گفت: یک نکته مهم درباره انتخابات، لزوم احراز اهلیت رای‌ دهندگان حقیقی است به طوری که رای‌دهندگان حقیقی برای احراز اهلیت فعالیت تجاری و اقتصادی خود باید مستندات لازم را پیش از روز رای‌گیری ارائه کرده و به تایید انجمن نظارت بر انتخابات برسانند و البته این موضوع درباره افراد حقیقی و حقوقی متفاوت است.

وی درباره شرایط لازم برای احراز اهلیت تجاری و اقتصادی رای‌دهندگان حقیقی نیز اظهار کرد: این افراد علاوه بر شرایط عضویت و دارا بودن حداقل ۲ سال سابقه عضویت پیوسته یا ناپیوسته، طبق آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‎های شهرستان و اصلاحات آن که به تصویب هیات نمایندگان اتاق ایران و شورای عالی نظارت رسیده است، باید مدارک و مستندات مربوط به حداقل یکی از مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌شود را ارائه دهند.

پرنیان یادآور شد: مدارک موردنظر شامل ارائه اظهارنامه مالیاتی برای حداقل مدت یکسال در طول دوره عضویت، ارائه لیست پرداخت حق بیمه شاغلان تامین اجتماعی حداقل یکسال در طول دوره عضویت، گواهی انتخاب به عنوان صادرکننده یا تولیدکننده نمونه و داشتن حداقل ۲ سال سابقه مدیریت از جمله مدیرعاملی یا عضویت در هیات مدیره شرکت‌های اقتصادی که حداقل دارای یکی از شروط فوق هستند، می‌شود.

وی بیان کرد: اشخاص حقوقی به شرط دارا بودن حداقل ۲ سال سابقه عضویت پیوسته یا ناپیوسته و معتبر بودن کارت عضویت تا روز رای‌گیری که دهم اسفند سال جاری است، بدون هیچ‌گونه ثبت نام، مجاز به رای دادن هستند.

رئیس هیات نظارت بر دهمین انتخابات اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه ۴ نفر از طریق بخش خصوصی و از صاحبان صنایع استان به همراه یک نفر از طرف بخش بازرگانی به عنوان اعضای هیات نظارت محسوب می گردند افزود: در مجموع حدود ۲ هزار و ۴۰۰ نفر عضو اتاق و دارای کارت بازرگانی در سطح استان هستند که یکهزار و ۹۷۰ نفر از آنها دارای کارت بازرگانی فعال می باشند.

پرنیان در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر نارضایتی برخی از نامزدهای اتاق از ناهماهنگی بین اعضای هیات نظارت و شائبه غیرقانونی بودن حضور دبیر اتاق تبریز در هیات نظارت توضیح داد: هیات نظارت یک کمیته اجرایی دارد که دبیر اتاق، اقدامات اجرایی را انجام می دهد و دال بر عضویت در هیات نظارت نیست، همچنین تمام سوابق نامزدها باید در سطح استان بررسی گردد و اگر کارت فعال بازرگانی داشته باشد فعالیت آنها در سایر استانها نیز علاوه خواهد شد و می توانند در انتخابات حضور داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.