"عصرآزادی" از توانمندی واحدهای قطعه سازی آذربایجان شرقی در روزگار ناملایمتی حمایت دولتی گزارش می دهد

بخش خصوصی ناجی حیات صنعت آذربایجان

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

شاید سن برخی ها قد ندهد اما در روزگاری که کارخانجات تولید قطعات خودرو در منطقه صنعتی غرب تبریز از جمله ایدم، چرخشگر و موتوژن با شرکت های معتبر خودروسازی دنیا مانند آلمان و سوئد همکاری می کردند بسیاری از استان های ایران که امروزه به قطب اصلی صنعت کشور تبدیل شده اند، هنوز با حوزه صنعت بیگانه بودند.
در آن سالها تبریز، قطب نخست قطعه سازی برای صنعت نوپای خودرو در ایران بود و تراکتورسازی نیز با نمایش توانمندی های فرزندان این خطه در حوزه صنعت، موفق شده بود انگلیسی ها را ناگزیر از تلاش برای جلب همکاری این شرکت معظم با کارخانه تراکتورسازی معتبر مِسی فرگوسن کند.
اما در دهه های اخیر سرمایه گذاری های دولتی و حمایت دولتی از واحدهای قطعه ساز آذربایجان شرقی مانند دیگر شاخه های صنعتی این خطه کمرنگ شد و بخش خصوصی این استان با اتکا به سرمایه های خُرد خود چرخ های صنعت باسابقه قطعه سازی را سرپا نگه داشته اند که بسیار قابل تقدیر است.
هر چند تعداد واحدهای قطعه ساز آذربایجان شرقی در سالهای اخیر به دلیل ضعف حمایت های لازم اعم از ارائه تسهیلات و مشارکت دادن آنها در تامین قطعه صنعت خودرویی از ۵۰۰ مورد به کمتر از ۳۰۰ مورد کاهش یافته است اما این بخش باز هم ظرفیت های بالایی برای تولید ثروت از طریق ایجاد فناوری های جدید و اشتغال زایی دارند که باید به آنها توجه شود تا فانوس اولین های صنعت ایران خاموش نگردد…
▪️حمایت اول

پتانسیل های صنعت قطعه سازی آذربایجان شرقی از جایی نشات می گیرد که در سالهای دهه ۴۰ راه اندازی کارخانجات عظیم تولید دیفرانسیل، قطعات یدکی و گیربکس خودروهای مختلف در منطقه غرب تبریز مدنظر دلسوزان آن دوران قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت چرخشگر با اشاره به شکسته شدن رکورد ۱۱ ساله در تولید گیربکس گفت: در تولید گیربکس‌های ویژه خودروهای باری، حدود ۷۴ درصد و گیربکس‌های نیسان ۱۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش تولید داریم.
علی اکبر عمرانی ارسی با بیان اینکه جزو اولین شرکتهای تولید گیربکس در بخش تجاری اعم از کامیون، کامیونت و وانت بار هستیم اضافه کرد: گیربکس رده سنگین ۶ سرعته محصول انحصاری شرکت است که برای انواع کامیون و کمپرسی کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه بخش اعظمی از ساخت قطعات موردنیاز گیربکس در خود شرکت تولید می شود افزود: ماهانه حدود ۵ هزار دنده و شفت تولید می شود.
مدیرعامل شرکت چرخشگر از نهایی کردن محصول برای ورود به بازار در محیط شبیه سازی خبر داد و گفت: میزان گشتاورهای ورودی و خروجی تعویض دنده تحت استانداردهای ZF آلمان انجام می شود.
وی با اشاره به تامین گیربکس مدرن اکولایف جهت نصب در اتوبوس های ساخت داخل توسط این شرکت خاطرنشان کرد: بومی سازی ۴ محصول از دو سال قبل آغاز شده که با تولید آنها سالانه ۸۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی می شود.
عمرانی برنامه های آینده شرکت را مهندسی معکوس برای تولید گیربکس ۱۶ سرعته برای خودروهای سنگین و پنج سرعته برای نیمه سنگین اعلام کرد و افزود: در ۹ ماهه سال گذشته ۲۹ هزار دستگاه گیربکس در این شرکت تولید شده است.
▪️حمایت دوم

یک فعال حوزه قطعه سازی در آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه صنعت قطعه سازی حال و روز خوشی ندارد گفت: ماشین آلات صنایع فرسوده هستند و اگر اقدامی نشود باعث افزایش قیمت و کاهش کیفیت تولیدات خواهد شد.
یونس اکبرپورپایدار ادامه داد: تعرفه های جدید نیز وضعیت را دشوارتر کرد زیرا صنایع به سرمایه گذاری و حمایت نیاز دارند و اگر این اتفاق رخ ندهد با مشکل مواجه خواهند شد.
وی با اشاره به قابلیت های بالای قطعه سازان آذربایجان شرقی متذکر شد: به تغییر ناوگان فرسوده کشور نیاز داریم زیرا ناوگان حمل و نقل ما به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۸۰ تا ۹۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند در حالی که سیستم حمل و نقل جدید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۵ تا ۳۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند لذا با این بی‌برنامگی و استراتژی غلط، سرمایه‌ها را دور می‌ریزیم!
پایدار با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی برای تولید خودرو در سطح استان وجود دارد اضافه کرد: اگر محیطی فراهم شود که بدون بروکراسی‌های اداری، سرمایه گذاران فراری نشوند استعداد خوبی برای تولید خودرو در آذربایجان وجود دارد.
وی با اشاره به مشکلات اکثر واحدهای صنعتی استان اظهار کرد: مشکل عمده واحدهای صنعتی، کمبود منابع مالی و پایین بودن سرمایه در گردش است که به منظور ایجاد تحول و تغییر مثبت در رونق تولید باید میزان سرمایه در گردش در این بخش افزایش یابد.
این فعال حوزه قطعه سازی، فرسوده بودن ماشین آلات صنعتی را یکی از مشکلات بزرگ واحدهای قطعه سازی استان دانست و تاکید کرد: برای اینکه مشکلات حل شوند باید به واحدهای صنعتی پول تزریق گردد ولی متأسفانه بانک‌ها برای اعطای تسهیلات همکاری نمی‌کنند!
▪️حمایت آخر

تکمیل زنجیره صنعت خودروسازی در آذربایجان شرقی با اتکا به قطعه سازی اهمیت ویژه ای دارد زیرا در این حوزه افراد زیادی مشغول به کار هستند و همچنان ظرفیت اشتغال‌زایی مناسبی در این حوزه وجود دارد.
در حقیقت، حوزه صنعت قطعه سازی آذربایجان شرقی که تمام مراحل تولید محصولات مربوطه در داخل استان انجام می گیرد به اندازه ای حائز اهمیت است که بتوان با حمایت های دولت بیش از گذشته استوار سرپا ایستاده و ثروت آفرینی نماید.
بدون تردید با حرکت صنعت خودروسازی به سمت تکمیل زنجیره، روح و روان اقتصاد آذربایجان شرقی نیز متحول خواهد شد زیرا این موضوع به نوعی تبدیل به یکی از مطالبات مهم مردم شده و به جرأت می‌توان گفت که تمام صنعتگران این استان در انتظار این اتفاق مهم هستند.
دو شرکت بزرگ و معروف خودروساز سواری کشور با ظرفیت تولید ۳۳۰ هزار دستگاه خودروی سواری با میزان اشتغال دو هزار و ۴۰۰ نفر در سطح استان وجود دارد.
بر اساس آمار، حدود ۳۰ درصد قطعات مورد نیاز کشور در این استان تولید و عرضه می‌شود که در این میان بخش عمده‌ای از این واحدها بر اساس قراردادهای منعقد شده با شرکت‌های بزرگ خودرویی کشور، تأمین قطعات خودروهای تولیدی این شرکت‌ها را بر عهده دارند.
بدین ترتیب، حداقل ۱۷۰ واحد صنعتی قطعه سازی در سطح آذربایجان شرقی با میزان اشتغال ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند که ظرفیت اسمی واحدهای قطعه ساز استان حدود ۳۵ میلیون عدد قطعه در سال است که رقمی قابل توجه و نیازمند برنامه ریزی های مدون برای استفاده بهینه از این پتانسیل صنعتی می باشد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.