روز ۱۱ اسفند اولین دیگری در تبریز رقم می خورد؛

کارگران شریف به مدیران مسئولیت پذیر نیاز دارند

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: کارشناسان حوزه کار می گویند آذربایجان شرقی جزو مسئولیت پذیرترین استانهای کشور در بخش کارفرمایی است که در دوران دشوار شیوع ویروس کرونا به هیچوجه موجب تعدیل کارگران واحدهای تولید نشد کمااینکه مشکلات صنفی مقوله ای قابل پیگیری است!

طبق آمار، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در سطح آذربایجان شرقی وجود دارد که برای ۱۱۰ هزار نیروی کار به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده و با لحاظ نیروهای کار غیرمستقیم، این تعداد به بیش از ۲۵۰ هزار نفر می رسد.

نکته جالب توجه اینکه بیش از ۶۰ درصد و معادل ۲ هزار و ۹۰۰ واحد از کارگاه های صنعتی آذربایجان شرقی در تبریز مستقر بوده و کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی تاثیر مستقیمی در تولید استان دارند اما با انواع قراردادهای کارگری دست و پنجه نرم می کنند که بر این اساس، یکپارچه سازی قراردادها ضروری به نظر می رسد!

به منظور آشنایی کارفرمایان با الزامات قوانین کار و تامین اجتماعی و برای نخستین بار در سطح کشور، همایش “مدیران مسئولیت پذیر” روز ۱۱ اسفند ماه امسال در تبریز برگزار می شود تا خوش حق و حساب ترین کارفرمایان آذربایجانی ایران در مسیر آموزش قرار گرفته و به سطح عالی مدیریت حوزه کارگری نائل گردند.

▪️دبیر همایش چه می گوید؟

 

دبیر اجرایی این همایش در خصوص اهداف برگزاری همایش مدیران مسئولیت پذیر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهم ترین مشکلاتی که کارفرمایان و صاحبان مشاغل می توانند داشته باشند مسائل مربوط به قانون کار و روابط کارگر و کارفرمایی و نحوه انعقاد و قرار دادهای کاری و به طور عمده قوانین مربوط به جذب نیروی کار است.

“مهدی نوفر” افزود: متاسفانه عدم آشنایی با قوانین و دستورالعمل های مربوط به روابط کار و بیمه تامین اجتماعی منجر به ضایع شدن حق و حقوق کارگر و کارفرما و نیز ایجاد زیان های مالی و اعتباری برای شان می شود.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت برگزاری این رویداد اذعان داشت: شناخت کافی از قانون کار و آثار و تعهدات آن موجب می شود مدیران و شرکت ها روابط روابط خود با نیروی انسانی را به گونه ای تنظیم نمایند که هم پاسخگوی نیازمندی ها و تعهدات نیروی انسانی باشند و هم رضایت نیروی انسانی و بهره وری مستمر و سود دهی پایدار را برای سازمان خود تضمین کنند.

نوفر، توجه به امنیت شغلی را یکی از عناصر مهم جامعه شناسی کار عنوان کرد و یادآور شد: امنیت شغلی فرآیند یا روندی است که نبود آن می تواند به میزان نامعینی شاخص های کار و اشتغال را تهدید کند و یا آنها را به چالش کشانده و در زوایای متمایز ناهنجاری به وجود آورد.

دبیر اجرایی همایش مدیران مسئولیت پذیر، تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی را یک اصل باارزش خواند و افزود: تلاش داریم تا با برگزاری  چنین همایش ها، زمینه ساز تحقق این اصل در جامعه تولید، صنعت و خدمات آذربایجان شرقی باشیم.

▪️نماینده صمتی ها چه می گوید؟

 

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: بر اساس آسیب شناسی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان، ۸۰ درصد بحران‌ها و تنش‌های کارگری در این واحدها ناشی از روابط کار است.

“آرش نگاهبانی” با بیان اینکه بر اساس این آسیب شناسی، تنش های کارگری و بحران ها در این واحدها مربوط به دسترسی به مواد اولیه و کمبود نقدینگی نیست افزود: عامل دیگر این تنش ها ناشی از عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این واحدها است.

وی اضافه کرد: اگر طرح طبقه بندی مشاغل در سال های گذشته در این واحدها اجرا می شد و هر کارگر بر اساس آن در پُست خود قرار می گرفت این مسایل پیش نمی آمد و موضوع دیگر در این زمینه عدم رعایت قانون سخت و زیان آور در واحدهای تعریف شده در این قانون است.

معاون امور صنایع سازمان صمت آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه در بررسی این موضوعات هم کارگر و هم کارفرما را در کنار هم باید در نظر گرفت یادآور شد: دیدگاه ما در عقد قراردادها، بُرد – بُرد دو طرفه است و باید در این قراردادها منافع کارگر و کارفرما در کنار هم رعایت شود.

نگاهبانی تاکید کرد: اگر کارگر به عنوان عامل اصلی تولید به رسمیت شناخته شده و آن را در تولید مشارکت داد و کارگر منافع حاصل از تولید را لمس کرده و از آن بهره مند شود، در چنین واحدی مشکل و تنشی روی نمی دهد.

وی اظهار کرد: اگر کارفرما چنین نظام انگیزشی را در واحدهای خود ایجاد کند و کارگر را عامل تحمیلی تولید نداند بلکه دخیل در تولید بداند بنابراین آن را در منافع حاصل از تولید مشارکت خواهد داد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، سومین عامل بروز تنش کارگری در واحدهای تولیدی و صنعتی را تفاوت در قراردادها اعلام کرد و گفت: در برخی واحدها به علت عدم رعایت این موضوع، ناعدالتی و نارضایتی در کارگران ایجاد می شود.

نگاهبانی، با تاکید بر فرهنگ سازی و برگزاری دوره های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات کار برای کارفرمایان و کارگران خاطرنشان کرد: شفاف سازی این مضوع می تواند تاثیر مثبتی بر آگاه سازی آن ها از قوانین مربوطه بگذارد و در نتیجه تنش ها و بحران های کارگری در محیط کار کاهش یابد.

▪️خبرنگاران چه می گویند؟

 

دبیر این همایش در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر چگونگی تضمین تنظیم قانونی قراردادهای کار کارگران در واحدهای صنعتی توضیح داد: برای این موضوع باید مشخص شود که قرارداد به نفع کارگر یا کارفرماست، زیرا شفاف سازی امر بسیار مهمی بوده و با رعایت طبقه بندی مشاغل در آنها تحمیلی نبودن کارگر به بخش تولید می تواند موجب کاهش آسیب پذیری او گردد زیرا عدم رعایت قوانین کار، به عدم آشنایی صاحبان صنایع و کارگاههای تولیدی مربوط می شود و اگر در تنظیم قراردادها، شفاف سازی صورت گیرد به نفع طرفین خواهد بود!

شایان ذکر است اولین همایش “مدیران مسئولیت پذیر” برای نخستین بار در سطح کشور به همت گروه مشاوران روابط کار و با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، اداره کل تامین اجتماعی استان و اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی و با حضور مدیران، کارشناسان منابع انسانی، شرکت ها و کارخانجات در روز ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ در هتل پارس شاهگولی تبریز برگزار می شود.

عکسها از: سلوی مختاری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.