"عصرآزادی" از اهمیت برگزاری نخستین نمایشگاه اکسپو ارس ۲۰۲۳ در تبریز و معرفی پتانسیل های همه جانبه جلفا گزارش می دهد

رویای آراز در واقعیت ارس

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

اولین نمایشگاه اکسپو ارس ۲۰۲۳ EXPO ARAS با معرفی دستاوردها، توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس و پس از ۴ روز فعالیت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تبریز به کار خود پایان داد.
برپایی حدود ۵۱ غرفه این نمایشگاه در حوزه‌های صنعت، خدمات فنی و حرفه‌ای، کشاورزی و دانش بنیان به نمایندگی از طرف ۵۵۰ واحد تولیدی و صنعتی منطقه آزاد ارس، تعداد ۴ پنل تخصصی با محوریت موضوعات و مسائل مهم منطقه و واحدهای مستقر در آن به همراه برگزاری کارگاه آموزشی کشت هیدروپونیک با همکاری سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بخشی از دستاوردهای برگزاری رویداد اکسپو ارس ۲۰۲۳ بود.
همچنین بهره برداری از ۸ محصول فناور و دانش بنیان، رونمایی از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری توسط کمیته سرمایه‌گذاری، ۱۱ بسته سرمایه‌گذاری و امضای ۳ تفاهم نامه بخشی از فعالیت های این نمایشگاه طی روزهای ۲۵ الی ۲۸ بهمن ماه سال جاری در برگزاری آن بود که توانست مورد توجه کارشناسان و متخصصان حوزه های صنعتی، کشاورزی، تجاری و غیره قرار گرفته و شرایط موجود جهت برپایی سالانه این نمایشگاه در آینده نیز هموار نماید…

▪️رویداد اول

نمایشگاه ارس اکسپو EXPO ARAS 2023 فرصتی برای نمایش توانمندی‌ها و دستاوردهای منطقه آزاد ارس بود به طوری که برگزاری پنل‌های تخصصی با حضور اساتید، صاحب‌ نظران و مسئولین در حوزه‌های متنوع، رونمایی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، طرح‌های دانش‌بنیان و محصولات جدید تولیدی ارس از محورهای اصلی این نمایشگاه بود که مورد توجه فعالان اقتصادی حاضر در این اکسپو قرار گرفت.
در تبیین ظرفیت های صادراتی منطقه آزاد ارس، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که امروزه اغلب برندهای معروف جهان از کشورهای ایتالیا، کره جنوبی، چین و ترکیه اقدام به احداث واحدهای تولیدی در این منطقه کرده و محصولات آنها به بازارهای بین المللی عرضه می گردد.
بدیهی است که به رغم نامگذاری ارس به عنوان منطقه آزاد تجاری و صنعتی، گردشگری و تجارت از ابعاد غیرقابل اغماض آن مانند هر منطقه آزاد دیگری بوده و جاذبه های تجاری این منطقه، همه ساله شمار زیادی از هموطنان را از اقصی نقاط کشور به خود جلب می کند زیرا بیش از ۲ هزار واحد صنفی در منطقه ازاد ارس فعال بوده و به عرضه محصولات اورجینال می پردازند.
اما از کنار مشکلات منطقه نیز نباید به سادگی رد شد به طوری که برخی از فعالان اقتصادی منطقه آزاد ارس از اخذ اررش افزوده ای که اخیراً به آنها تحمیل شده است اعتراض داشته و معتقدند آن طور که در ابتدای شروع فعالیت اعلام شده بود، واحدهای تولیدی منطقه آزاد ارس از پرداخت مالیات معاف هستند اما از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطرح شده است که باید ارزش افزوده پرداخت کنید!
آنها می گویند هنگام ورود مواد اولیه به منطقه آزاد ارس، یکبار مالیات ارزش افزوده اخذ می گردد اما از قرار معلوم وزارت دارایی مقرر کرده است که از محل فروش محصولات نیز مالیات ارزش افزوده اخذ خواهد شد که باید این امر با بررسی های مُدبرانه حل و فصل گردد!

▪️رویداد دوم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در محل این نمایشگاه گفت: شهرستان جلفا قبل از تاسیس منطقه آزاد ارس فراز و نشیب‌هایی داشت و توسعه پایداری در این منطقه وجود نداشت ولی اکنون این منطقه آزاد موهبت نظام برای استان است.
مجید کیانی افزود: تاکنون ۴.۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این منطقه در حوزه های مختلف زیرساختی، صنعتی، تجاری و گردشگری انجام شده که در مقایسه با سایر شهرها رشد چشمگیری اتفاق افتاده و آثار دستاوردها مشهود و ملموس است و این، به دلیل ایجاد منطقه آزاد بوده است.
وی اضافه کرد: باید این موضوع را در نظر داشت که این منطقه بدون نفت و بدون بودجه دولتی پیشرفت‌های مطلوبی داشته است به طوری که در حوزه صنعت ۱۲ خوشه صنعتی در ۷ زون شکل گرفته که ۲۴۰ واحد صنعتی فعال و ۱۵۰ در حال احداث می باشد.
کیانی تاکید کرد: ارس قطب گلخانه‌های هیدروپونیک کشور است و ۳۰ هزار هکتار زمین در این منطقه به بخش کشاورزی اختصاص یافته و بر اساس آمار، یکی از مهم‌ترین مقاصد مهم گردشگری شمالغرب کشور بوده و ۵ میلیون گردشگر غیربومی ثبت شده است.
وی افزود: اغلب بناهای تاریخی این منطقه مرمت شده و در حوزه تجارت جلفا اکنون ۲۸ بازار فعال و ۵۲ مجتمع در حال احداث است و آمار اشتغال از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر به ۱۹ هزار افزایش یافته ولی با این وجود بازهم کمبود نیروی کار داریم!
کیانی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه نخستین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌هاست و با توجه به اینکه گاهی اوقات مردم و حتی برخی از مسئولان از اقدامات و پیشرفت های انجام شده در منطقه آزاد اطلاع نداشتند بنابراین با استفاده از این بستر اقدامات و دستاوردهای منطقه آزاد اطلاع رسانی گردید.
وی اضافه کرد: ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری جدید در این نمایشگاه رونمایی گردید و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، روند معرفی و جذب سرمایه گذار بدون معطلی و با کمترین زمان انجام شد.

▪️رویداد آخر

از نکات جالب توجه رویداد اکسپو ارس می توان به تمدید پروانه تردد خودروهای پلاک ارس در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز اشاره کرد که مالکین خودروهای پلاک ارس در مدت زمان ۴ روزه فرصت یافتند نسبت به تمدید پروانه تردد اقدام نمایند.
در نمایشگاه دستاوردها، توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌ گذاری منطقه آزاد ارس از خودروی شاسی بلند جدید اکسپو ارس ۲۰۲۳ به نام “لئو MX8” پرده‌برداری به عمل آمد که این غول آفرودی محصول شرکت دانگ فنگ‌ نیسان از یک موتور ۲ لیتری توربو جی.دی.آی بهره مند است که ۲۲۰ اسب بخار‌ قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند و قرار است در سال‌ اول حدود ۲ هزار دستگاه تولید شده و‌ سپس به صورت پلکانی افزایش یابد.
برگزاری نمایشگاه های تخصصی مناطق آزاد کشور همچون ارس، بهانه و یادآورکننده مشکلات زیرساختی جدی مناطق آزاد است که همانا مناطق آزاد ایران، آزادی عمل لازم را نداشته و وجود برخی محدودیت و بروکراسی های اداری مانع از فعالیت های گسترده در این منطقه می گردد.
به گفته کارشناسان، اقتصاد ایران باید حرکات جدی و جدیدی را آغاز کند زیرا کشور با وجود پیشرفت در بسیاری از زمینه ها، در مباحث اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه است.
آنطور که رئیس اتاق بازرگانی تبریز می گوید منطقه آزاد ارس با وجود ۵۰ هزار هکتار وسعت، متاسفانه به زمین فروشی روی آورده و زمین های آن با قیمتی بالا به سرمایه گذاران واگذار می شود که راه را برای ایجاد انگیزه بیشتر سرمایه گذاران می بندد!
متاسفانه محدودیت در مناطق آزاد ایران بسیار بیشتر از سایر کشورهاست به طوری که اگر با نگاهی گذرا به مناطق آزاد کشورهای منطقه، متوجه تفاوت آنها با مناطق آزاد کشورمان می شویم که ایجاد کمیته های فراوان برای واردات کالا و بروکراسی های مختلف اداری، آزادی لازم از این منطقه آزاد را سلب کرده است!
بدین ترتیب، وجود یک برنامه جامع و شفاف برای فعالیت های اقتصادی این منطقه بسیار حائز اهمیت است به طوری که بدون تدوین یک نقشه راه نمی توان انتظار موفقیت را داشت که آن هم در گرو خِرد جمعی و بررسی کارشناسانه محقق می گردد!

عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.