رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به دانش بنیانی ها توصیه کرد؛

با افزایش بهره وری قیمت تمام شده محصول را کاهش دهید

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در ارتباط با میزان تحقق وظایف مصوب در سطح وزارت جهادکشاورزی برای دانش بنیان کردن بخش کشاورزی در طول سال جاری گفت: بخش کشاورزی از جمله بخش های دانش پذیر اقتصادی بوده و از ابتدای فعالیت کشاورزی نیز دانش درصدد ورود و نفوذ به این بخش بوده است؛ اما از آنجایی که همواره تلاش شده این نفوذ از طریق نظامات دولتی صورت گیرد کارآمدی لازم محقق نشده است.
اکبر فتحی ادامه داد: با این وجود محدودیت های منابع، حرکت به سوی دانش را ضروری تر می نماید تا با یاری آن بتوان با استفاده از منابع اندک، تولید بیشتری را به دست آورد لذا این امر لزوم ورود بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان به این عرصه را نمایان می سازد.
وی افزود: آیین نامه ۱۹ ماده ای مصوب هیئت دولت در ابتدای سال و بعد از فرمایشات رهبر انقلاب گام بزرگی در این راستا بود تا بستر و شرایط ورود شرکت های دانش بنیان به عرصه کشاورزی فراهم شود چرا که در حال حاضر تنها ۶ درصد از شرکت های دانش بنیان در عرصه کشاورزی فعالیت دارند لذا در این روند دولت بیشتر رویکرد حمایتی و تسهیلاتی در پیش گرفته تا فارغ التحصیلان و دانش آموختگان بخش کشاورزی وارد این عرصه شوند.
فتحی اضافه کرد: با توجه به عدم تمکن مالی کشاورزان برای خرید تولیدات این شرکت ها موسسات مالی و سازمان برنامه و بودجه مکلف به تامین منابع لازم شده اند، طبیعتاً تا زمانی که تمامی بندهای پیش بینی شده در آیین نامه محقق نشود، اهداف پیش بینی شده نیز به صورت صد در صد محقق نخواهد شد.
وی با اشاره به تنش های آبی و سایر موانعی که بخش کشاورزی با آن روبروست در رابطه با اولویت ها و مسیر شرکت های دانش بنیان گفت: خوشبختانه در استان قبل از تصویب آیین نامه، استاندار آذربایجان شرقی در جلسه اسفند ماه ۱۴۰۰ اولویت خود در بخش کشاورزی را دانش بنیان نمودن این بخش اعلام نمود، از همان زمان تلاش شد اولویتهای بخش کشاورزی مشخص شده و شرکت های دانش بنیان به سمت این اولویت ها سوق داده شوند. از این رو نیازمندی های فن آورانه در زیربخش های کشاورزی احصاء شد.
فتحی تاکید کرد: برای مثال یکی از اولویت های ما تولید خوراک دام و تبدیل پسماندهای کشاورزی به خوراک دام مورد نیاز بود که رونمایی از تولیدات شرکت دانش بنیان خوراک دام نیز در این راستا قرار داشت، همچنین در مورد نهاده هایی مانند بذور هیبرید مورد نیاز که از بازار خوبی نیز برخوردارند و برای شرکتهای دانش بنیان جذابیت دارند، اعلام شد که تولیدات آنها از سوی سازمان جهادکشاورزی خریداری خواهد شد. همین طور در مورد تولیدکنندگان سموم و کودهای شیمیایی و سموم وکودهای زیستی فراخوانی داده شد که خوشبختانه در تمام موارد متقاضیانی مراجعه نمودند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار کرد: با این ترتیب از ۳ شرکت دانش بنیان فعال در بخش کشاورزی به ۱۲ شرکت رسیده ایم و ۳۰ شرکت در دهکده فن آوری که بر اساس ماده ۲ آیین نامه در استان افتتاح گردید، مستقر هستند که مراحل نهایی دانش بنیانی را طی می کنند.
فتحی، حوزه مکانیزاسیون کشاورزی را یکی از بخش های مهمی که شرکت دانش بنیان می توانند فعالیت داشته باشند دانست و افزود: هم در زمینه آبیاری و ادوات و ماشین آلات و دستگاه های مورد نیاز سیستم های نوین آبیاری ظرفیت فعالیت این شرکت ها وجود دارد که با افزایش بهره وری می توانند قیمت تمام شده محصول را کاهش دهند.
وی یادآور شد: تمام اطلاعاتی که در زمینه نیازهای دانش بنیانی بخش کشاورزی وجود دارد حالت محرمانه نداشته و می تواند در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گیرد تا توانایی تحلیل داده های موجود را داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.