رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در دیدار با رئیس سازمان ملی بهره وری ایران مطرح کرد؛

در آذربایجان شرقی اتاق بهره وری تشکیل می شود

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: اتاق بهره وری را در بخش های مختلف استان تشکیل دادیم تا بهره وری در تولید ناخالص داخلی استان خود را نشان داده و مستتر نباشد.
“محمد فرشکاران” در نشست کمیته بهره وری سازمان که با حضور رئیس سازمان ملی بهره وری کشور تشکیل شد افزود: جلسات متعددي را در آذربایجان شرقی با حضور دستگاه هاي اجرايي برگزار كرديم تا الگوهاي سازمان ملي بهره وري را بررسي كرده و نقش بهره وري را در ايجاد ارزش افزوده استان ارتقا دهيم.
وی ادامه داد: در واقع اقدامات اولیه در راستای تغییر نگرش و بازآرایی مفهوم بهره وری در استان صورت گرفته است.
فرشکاران اضافه کرد: طی هفته های گذشته اتاق عمليات و فكر بهره وري استان را با حضور نخبگان، دانشگاهيان و دستگاه هاي اجرايي و فعالان بخش خصوصي كه در افزايش بهره وري موفق عمل كرده اند، تشكيل دادیم و اولین جلسه این اتاق نیز در سازمان برگزار شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: بهره وری یک موضوع نامانوس برای دستگاه های اجرایی نیست؛ اما در برخی مواقع کسی که در نظام اداری با انگیزه وافر تلاش می کند و بهره لازم را به دستگاه مربوطه می رساند با کسی که هیچ انگیزه ای برای کار کردن نداشته و فقط به دنبال اتلاف وقت و دریافت حقوق است، تفاوت چندانی ندارد.
فرشکاران تاکید کرد: اگر دریافت دستمزد به صورت شناور، برمبنای عملکرد و خروجی محور باشد در ارتقای بهره وری نیروی کار قطعاً تاثیرگذار خواهد بود.
این مقام مسئول در عین حال خاطرنشان کرد: البته بهره وری کل عوامل تولید خارج از تاثیرگذاری دستگاه های اجرایی و بیشتر مربوط به فعالیت بخش خصوصی و اقتصاد کشور است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، جایگاه بهره وری را در GDP یا همان تولید ناخالص داخلی کشور نامناسب دانست و افزود: اتاق بهره وری را در بخش های مختلف استان تشکیل دادیم تا بهره وری در تولید ناخالص داخلی استان خود را نشان دهد و مستتر نباشد.
وی افزود: باید هماهنگی بیشتری با سازمان ملی بهره وری کشور داشته باشیم تا بازخوردها را تحلیل و نقشه راه ایجاد و استقرار چرخه بهره وری را در استان ترسیم کنیم.
فرشکاران اذعان داشت: در ابتدا باید خودمان بهره ور شویم و تفکر تحولی را در حوزه بهره وری نهادینه کنیم تا بتوانیم استان را نیز بهره ور سازیم.

▪️ تنها راه نجات اقتصاد کشور ارتقاء بهره وری است

رئیس سازمان ملی بهره وری ایران نیز با اشاره به ابلاغ شیوه نامه استقرار چرخه بهره وری گفت: تنها راه نجات اقتصاد کشور با توجه به محدودیت منابع و جمیع شرایط ارتقاء بهره وری است.
میرسامان پیشوایی اظهار کرد: رشد اقتصادی با رشد تولید ناخالص داخلی سنجیده می شود که هر قدر بالا رود، درآمد سرانه و رفاه مردم افزایش می یابد.
وی افزود: رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی مبتنی بر سرمایه و نیروی کار و یا بهره وری است؛ اگر رشد اقتصادی مبتنی بر بهره وری باشد کیفیت بهتری خواهد داشت.
پیشوایی ابراز داشت: بهره وری ریشه در تدبیر و نوآوری دارد که اگر ایجاد شود سرمایه را به تحرک وا می دارد و با توجه به محدودیت منابع مالی در شرایط کنونی به طور خاص اولویت قرار گرفته است.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران یکی از ارکان تحقق عدالت را بهره وری دانست و گفت: به عنوان مثال نفت متعلق به تمام ملت های حال و آینده است که اگر به صورت مولد هزینه نشود خروجی آن متوجه نسل های آتی نبوده و در نتیجه عدالت بین نسلی زیرسوال می رود.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران متذکر شد: در شاخص شدت مصرف انرژی اصلا وضعیت مطلوبی نداریم؛ به طوری که به ازای هر واحد GDP از تمام دنیا بیشتر انرژی مصرف می کنیم.
این مسوول با اشاره به ابلاغ شیوه نامه استقرار چرخه بهره وری، گفت: تنها راه نجات اقتصاد کشور با توجه به محدودیت منابع و جمیع شرایط ارتقاء بهره وری است.
وی با بیان اینکه کمیته بهره وری دیدبان بهره وری در استان است، افزود: یکی از وظایف مهم نظام حکمرانی این است که شرایطی فراهم آورد تا بهره وری به صرفه باشد؛ یعنی مردم برای ارتقاء بهره وری انگیزه لازم را داشته باشند و پاداش مناسبی را نیز دریافت دارد.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در پایان بر ضرورت سازماندهی کمیته های بهره وری و فعال ماندن آنها، استقرار کامل چرخه بهره وری و سنجش بهره وری استان ها تاکید کرد.
شایان ذکر است در این جلسه کارشناسان سازمان به بیان نکته نظرات و پیشنهادات خود در خصوص راهکارهای ارتقاء بهره وری در آذربایجان شرقی پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.