اولین سمینار آموزشی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان شمال غرب کشور در تبریز برگزار شد؛

شفاف سازی مهمترین اصل فعالیت در حوزه مدیریت مالی و حسابداری

 عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: کارشناسان حوزه مالی معتقدند در زیرساخت های کشوری و مالیاتی دارای چالش های جدی هستیم به طوری که مودیان مالیاتی در زمان ارسال اطلاعات ماده ۱۶۹ فوراً با انباشت ظرفیت مواجه می شوند، بنابراین آنها باید منتظر تایید اطلاعات خود بمانند، حال سوال این است که چرا سیستم سازمان امور مالیاتی درست نیست؟ چرا وقتی که قرار است اظهارنامه مالیاتی ارسال گردد سیستم و برنامه های نرم افزاری قادر به رفع چالش های آن نیست؟ مدیران مالی و حسابداران منطقه شمالغرب کشور در جریان شفاف سازی بخشی از این مباحث و ابهامات قرار گرفتند.
اولین سمینار آموزشی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان شمال غرب کشور با حضور مدیران مالی و حسابداران ارگانهای دولتی و خصوصی در تبریز برگزار شد و طی آن مباحث این حوزه برای حاضرین تبیین گردید.
در این سمینار طراح اولین اظهارنامه الکترونیکی کشور، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی، رئیس اجرایی خانه کارگر تبریز، نائب رئیس اتاق اصناف آذربایجان شرقی، معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور استان، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز، روسای اتحادیه های صنفی استان و سایر علاقمندان به مباحث مالی و مالیاتی حضور داشتند.
▪️داده، بزرگترین وسیله سوءاستفاده و مهمترین منبع فساد است

دبیر همایش با اشاره به اینکه هدف این است که صدای خود را به گوش مودیان مالیاتی برسانیم گفت: می خواهیم در این سمینار اهداف قانون پایانه های مالیاتی را تبیین نموده و مدیران مالی را در جریان قانون پایانه های فروشگاهی قرار دهیم.
حمید قنبری افزود: یکی از بحث های پیش آمده این است که با ارسال فاکتورها منبعی از داده ها و اطلاعات ارسال می گردد لذا شما بایستی بدانید که با این حجم عظیم اطلاعاتی چه اقداماتی می تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد؟!
این کارشناس ارشد امور مالیاتی اضافه کرد: اگر سازمان امور مالیاتی این طرح را اجرایی کند می تواند مالک و صاحب تمام این داده ها و اطلاعات هم گردد پس چرا سازمان امور مالیاتی این حجم از اطلاعات را دراختیار اشخاص حقوقی و یا حقیقی قرار می دهد تا بعدها هم مورد اشکال قرار گیرد؟ بنابراین اطلاعات، بزرگترین وسیله سوءاستفاده و مهمترین منبع فساد می تواند باشد.
قنبری تاکید کرد: به هرحال این سمینار در تداوم اقدامات متعدد و بسیار انجام گرفته شده قبلی ما است تا صدای خود را به گوش مخاطبان اصلی برسانیم. ما درنهایت به این نتیجه رسیده ایم که خودمان به صورت مستقیم صدای خود را به گوش صاحبان اصلی برسانیم و اصل شفاف سازی تبیین گردد.
▪️تحول بزرگی مانند زلزله ۱۰ ریشتری در معاملات اقتصادی در راه است

طراح اولین اظهارنامه الکترونیکی کشور با اشاره به اینکه نمی توان به مسائل اقتصادی بی تفاوت بود گفت: اجرای قانون پایانه های فروشگاهی از آبان ماه امسال برای شرکت های بورسی و دولتی از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز برای سایر مراکز آغاز خواهد شد.
مهدی غریب افزود: واقعیت این است که باید بدانیم در روابط اقتصادی چه کار باید کرد زیرا بهار مالیاتی در راه است که تحول بزرگی به اندازه زلزله ۱۰ ریشتری در معاملات اقتصادی اتفاق خواهد افتاد!
وی با اشاره به اینکه کشورهایی مانند عربستان، کره جنوبی، ترکیه، فرانسه و چین با اجرای این قانون وضعیت اقتصادی خود را کنترل می‌کنند اضافه کرد: سامانه مودیان با پروژه پایانه های فروشگاهی اجرا می گردد که در قانون ارزش افزوده را در سامانه مودیان اجرا و به صورت دیجیتالی نسبت به آن اقدام خواهد شد.
این مدرس برجسته امور مالی کشور تاکید کرد: در این سیستم یک حساب دفتر کل فروش تنظیم می شود و طرفین با تایید آن و فروش نقدی یا نسیه، امر شفاف سازی را انجام می دهند و مامور امور مالیاتی نیز حق رسیدگی در عملکرد را نخواهد داشت.
غریب با ذکر این نکته که در بحث دیجیتال، انقلاب صنعتی در داده ها مورد اجرا قرار می گیرد یادآور شد: بدین ترتیب هر مراوده ای که بخواهد انجام شود باید ثبت گردد و هدف اجرای این قانون نیز، بیان صادقانه در مراودات بازرگانی و اقتصادی است که توسط ما صورت می گیرد.
این پژوهشگر ارشد حوزه مالیاتی اظهار کرد: قانون پایانه های فروشگاهی قرار بود از سال ۸۲ مورد اجرا قرار گیرد اما پس از گذشت سال‌ها مقرر شده از طریق سامانه مودیان از ابتدای سال ۱۴۰۲ انجام شود و علیرغم اینکه معلوم نیست نحوه نتیجه بخشی آن چگونه باشد اما، طرح تطابق مالیاتی مهمترین اصل این قانون است و حسابدار به عنوان مهندس داده، باید فاکتورها را به دقت تنظیم نموده و در سامانه مودیان ثبت کند.
▪️جوانان در کسب و کارهای تولیدی از حمایت های صمت بهره مند گردند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه ۲۵ درصد کارخانجات ایران در آذربایجان شرقی بوده و این استان در پروژه های فولادی بخش خصوصی سرآمد کشور است گفت: خوشبختانه ۶۵ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در آذربایجان شرقی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
صابر پرنیان افزود: در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی فعال در سطح آذربایجان شرقی وجود داشته و ۲ هزار و ۶۰۰ کارخانه دیگر نیز در حال احداث است که نشان می دهد این استان یکی از قطب های اصلی تولید در کشور است.
وی با اشاره به اینکه اولین اتاق تجارت ایران هم از تبریز آغاز شده است افزود: شهر سردرود در جوار این کلانشهر ارزانترین و باکیفیت ترین تابلو فرش های جهان را تولید و ارائه می نماید که باید قدر آن را دانست.
پرنیان اضافه کرد: بزرگترین گلخانه خاورمیانه، صنعتی ترین و تجاری ترین منطقه آزاد کشور، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان، بزرگترین کارخانه تولید شیشه ایران که ۵ درصد شیشه جهان را تامین می‌کند به همراه دو واحد صنعتی تولید پروفیل که پروفیل های کشور را تامین می‌کند همگی در تبریز فعال هستند و نشان می‌دهد در مجموع، آذربایجان قطب مواد تولیدی ایران است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر این همه واحد تولیدی در کشورهای دیگر بود فرش قرمز برای تولیدکنندگان پهن می‌کردند لذا باید قدر آنها را بدانیم زیرا هوش و ذکاوت آذربایجانی‌ها بی‌بدیل است و ما نیز کمک های معنوی را از علاقمندان به کسب و کارهای نوین دریغ نکرده و از تمام آنها خواهانیم تا در عرصه تولید از حمایت ها و مشاوره های مجموعه صمت بهره مند گردند.
شایان ذکر است شرکت کنندگان در این سمینار آموزشی که در مرکز همایش های بین المللی خاوران تبریز برگزار گردید علاوه بر فراگیری ابهامات سامانه مودیان، در جریان شفاف سازی موارد مالی و امور مالیاتی قرار گرفته و از آیتم های هنری و مفرح پیش بینی شده لذت بردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.