اکبر فتحی در نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی کشور اعلام کرد؛

تقاضا برای اصلاح سامانه‌ های آبیاری افزایش‌ یافته است

عصرآزادی/ سرویس شهرستانها: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: تعاونی‌های تولید، شرکت‌های سهامی ـ زراعی، مراکز خدمات کشاورزی، مراکز خدمات غیردولتی و تلفیقی از مراکز خدمات دولتی و غیردولتی این وظیفه مهم را دارند که ضریب نفوذ دانش در حوزه کشاورزی را ارتقا دهند.

اکبر فتحی در نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی که با حضور سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، معاونین وزارت، روسای سازمان‌ها و مدیران مراکز جهاد کشاورزی سراسر کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: مراکز جهاد کشاورزی از ظرفیت‌های بخش خصوصی از جمله شرکت‌ها و مراکز خدمات غیردولتی کمک بگیرند که به این مسئله در دستورالعمل نظام نوین ترویج نیز اشاره‌ شده است.

وی ساختار وزارت جهادکشاورزی را یک ساختاری ترویجی دانست و ادامه داد: سایر وظایفی که برای وزارت جهاد کشاورزی تعیین‌ شده است، برای تسهیل ارتباط با کشاورزان بوده و کل ساختار این وزارت برای این مأموریت ایجاد شده است که ضمن افزایش بهره وری، نفوذ دانش در بخش کشاورزی را ارتقا دهد و مروجانی که در دهستان‌ ها و مراکز جهاد کشاورزی مستقر هستند، این وظیفه را به انجام می‌رسانند و چند سالی است که مراکز خدمات غیردولتی هم به جمع این مراکز اضافه‌ شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: دولت‌های مختلف ساز و کارهای مختلفی را برای این وظیفه در نظر گرفته‌اند که از جمله می‌توان به تعاونی‌های تولید، شرکت‌های سهامی ـ زراعی، مراکز خدمات کشاورزی، مراکز خدمات غیردولتی و تلفیقی از مراکز خدمات دولتی و غیردولتی اشاره کرد.

فتحی ارتباط بخش کشاورزی با بهره‌برداران را ارتباطی بی‌بدیل دانست و افزود: این ارتباط تا سطح دهستان‌ها و روستاها پیش رفته است و کارشناسان پهنه به روستاها مراجعه می‌کنند و به این صورت نیست که کشاورزان برای دیدار آنها بیاید لذا این کارشناسان پهنه‌بندی شده‌اند تا در خدمت کشاورزان و بهره‌برداران باشند و این فعالیت‌ها را انجام دهند.

وی، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان را با بحران آب در حوضه دریاچه اورمیه روبرو دانست و بیان کرد: اصلاح سامانه‌ های آبیاری برای افزایش بهره‌وری در این مناطق یک ضرورت است لذا تأمین شرایط لازم، برای سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات امری ضروری و لازم بوده و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در دو سال گذشته به نحوی فزآینده افزایش داشته است.

فتحی با اشاره به تأکید معاونان وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تأمین امنیت غذایی در راستای وظایف این وزارت تاکید کرد: استان‌ها انتظار دارند شرایط و امکاناتی برای انجام وظیفه فراهم شود، به طور مثال اگر قرار است مگاپروژه‌هایی در زمینه توسعه گلخانه‌ها اجرا شود باید تأمین تسهیلات نیز انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نبود آمار دقیق در حوزه کشاورزی را یک حقیقت غیرقابل‌انکار دانست و اضافه کرد: اگر ما مُتکی به این باشیم که آمار از طریق سامانه پهنه‌ بندی جمع‌ آوری شود، این آمار صرفاً تقاضا محور خواهد بود.

وی در خصوص توسعه سامانه‌های نوین آبیاری نیز اظهار کرد: با تلاش‌های مُروجان و کارکنان مراکز جهاد کشاورزی، تقاضا برای اصلاح سامانه‌ های آبیاری افزایش‌ یافته است منتهی باید شرایط لازم را فراهم کنیم تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای اصلاح سامانه‌های آبیاری باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.