"عصرآزادی" از ضرورت احداث دهکده سلامت در راستای کاهش ترافیک معابر هسته مرکزی کلانشهر تبریز گزارش می دهد

ترافیکِ بی درمان!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

ترافیک خیابانها و معابر معروف شهر تبریز که روزانه پذیرای بیماران آذربایجان شرقی و استانهای همجوار در منطقه شمالغرب کشور هستند باعث شده تا طرح ممنوعیت صدور مجوز مطب و مجتمع‌های پزشکی در مرکز این کلانشهر مورد تاکید دستگاه های اجتماعی قرار گیرد.

در این خصوص اخیراً سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی بر لزوم اِعمال محدودیت در صدور مجوز مطب و مجتمع های پزشکی در مرکز کلانشهر تبریز تأکید کرده است که ضرورت احداث دهکده سلامت را دوچندان می کند.

در سالهای اولیه دهه ۹۰ قسمتی از شهرک خاوران برای احداث دهکده سلامت پیشنهاد شده بود اما امروزه از آن مباحث خبری نیست به طوری که شهرام دبیری – پزشک عضو شورای شهر تبریز – به “عصرازادی” می گوید فعلاً برنامه ای در این خصوص وجود ندارد و باید شهرداری در مورد جزئیات آن توضیح دهد!

با این حساب نباید به این زودی منتظر باز شدن گره ترافیکی معابر پزشک دار ماند زیرا از قرار معلوم اراده ای وجود ندارد و مبادا سایر شهرهای کشور در احداث دهکده سلامت پیشگام شده و الگوی آنها برای شهر اولین ها دیکته گردد که آن روز باید، روز عزای مسئولان باشد…

▪️دهکده اول

افزایش حجم خودروها در خیابانها یکی از علل اصلی تشدید مشکلات ترافیکی تبریز است به طوری که ۶ سال قبل تنها ۳۵۰ هزار خودرو در تبریز وجود داشت اما هم اکنون این عدد به بیش از دو برابر رسیده است!

در دوره مدیریت فعلی شهری اقدامات قابل توجهی در حوزه حمل و نقل عمومی انجام شده است اما اتمام عملیات عمرانی و بهره برداری از ایستگاه های فاز ۳ خط یک مترو، خرید اتوبوسهای جدید و نوسازی یکهزار تاکسی شهری مثال‌های بارزی از عزم جدی مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل عمومی تبریز است که باید به سرعت عملیاتی گردد.

تک سرنشین بودن ۷۰ درصد خودروهای سطح شهر تبریز و ایجاد راه بندان در معابر پرتردد به ویژه در نقاط مرکزی و پزشک پذیر شهر، موضوعی است که توسعه حمل و نقل عمومی در راستای ترویج و فرهنگ‌ استفاده حداکثری از حمل و نقل عمومی را به اثبات می رساند تا حداقل، این خودروها به علاوه وسایل نقلیه همراهان بیماران موجب راهبندان گذرهای مربوطه نشوند.

اهمیت حوزه گردشگری سلامت نیز به حدی است که تبریز با مرجعیت درمانی خود در منطقه شمالغرب کشور و همسایگان شمالی آن سوی ارس به طور حتم قابلیت تبدیل دوباره به قطب توریسم سلامت درمانی را دارد اما باید برای جلوگیری از ایجاد ترافیک در معابر شهری، خدمات پزشکی در شهرک یا دهکده سلامت به ارائه بپردازند که احداث آن در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

خوشبختانه شهردار تبریز اخیراً در خصوص جابجایی مجتمع پزشکی شیخ‌الرئیس با دانشگاه علوم پزشکی تبریز به توافق رسیده‌ تا با مذاکرات مراجع قضایی، جهت کاستن بار ترافیکی در هسته مرکزی شهر مجوز مطب و خدمات پزشکی صادر نگردد کمااینکه مهمترین اقدام بِجا و منطقی، احداث دهکده سلامت است که از قرار معلوم در دستور مسئولان استانی قرار نگرفته است!

▪️دهکده دوم

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: با توجه به حساسیت و اهمیت موضوع ترافیک سنگین مرکز شهر تبریز به دلیل وجود مراکز درمانی، کلینیک ها، آزمایشگاه ها، مطب های پزشکی لزوم احداث شهرک سلامت و انتقال مطب پزشکان مرکز شهر با هدف کاهش ترافیک ضروری است.

احمد موقری افزود: در جلسه‌های متعدد شورای پیشگیری وقوع جرم آذربایجان شرقی، احداث شهرک سلامت و انتقال مطب پزشکان مرکز شهر مطرح گردیده و مقرر شده موانعی که می تواند در این مسیر محدودیتی ایجاد کند از طرف دانشگاه علوم پزشکی تبریز و شهرداری برای ارائه خدمات اولیه شناسایی و تسریع شود.

وی ادامه داد: زمان بندی استفاده از بستر و ظرفیت ایجاد شده در شهرک سلامت اعلام و به تبع آن نیز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز از این بستر و ظرفیت ایجاد شده استفاده و با فراهم شدن زیر ساخت های آن، مراکز درمانی و تشخیصی خود را به نقاط از پیش تعیین شده هدایت کند.

وی اضافه کرد: شهردار کلانشهر تبریز به منظور استفاده از ظرفیت تمام مراجع تصمیم گیر در محورهای ۱۲گانه تعیین شده در سطح شهر برای ایجاد محدودیت ها از لحاظ صدور مجوز مطب و مجتمع های پزشکی و پیراپزشکی، موضوع در جلسات مرتبط با موضوع از جمله شورای ترافیک، شورای حمل و نقل، شورای شهر، کمیسیون ماده ۵ و غیره مطرح و تدابیر و تمهیدات جمعی لازم در این خصوص اتخاذ گردد.

موقری تاکید کرد: شهرداری با ارائه بسته های تشویقی و فراهم نمودن زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در نقاطی از سطح شهر که به عنوان کاربری های درمانی تعیین و در طرح تفصیلی نیز پیش بینی شده است با ارائه فضاهای درمانی آن به دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به ترغیب اطباء در مناطقی که سرانه درمانی کمتری دارند اقدام کند.

▪️دهکده آخر

ایجاد کلینیک ها و مراکز درمانی متعدد در سطح شهر تبریز نشان می دهد در کنار ایجاد فرصتهای سرمایه گذاری و درآمدزایی، به دلیل قرارگیری مطب ها و کلینیک ها در شاهراه های اصلی عبور و مرور، گره های ترافیکی شدیدی را به وجود می آورند که ناشی از صدور مجوز بدون حساب و کتاب طی ادوار گذشته می باشد.

در حال حاضر با وجود مراکز درمانی در داخل شهر، مشکلات فراوانی برای شهروندان تبریز به وجود آمده و مراجعین از سایر شهرها نیز خدمات جانبی مناسبی دریافت نمی کنند لذا در صورت ایجاد شهرک سلامت تبریز، ضمن ساماندهی مراکز درمانی و کلینیک ها و کاهش بار ترافیکی داخل شهر، زیرساخت های لازم جهت توسعه توریسم درمانی با استفاده از پتانسیل های داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.

طرحی مشابه ایده شهرک یا همان دهکده سلامت در شهر اصفهان مورد اجرا قرار گرفته است که با استقرار دهها کلینیک تخصصی، فوق تخصصی و بیمارستان یکهزار تختخوابی در حال راه اندازی است که در کنار آن احداث هتل، رستوران، فروشگاه و سایر خدمات رفاهی نیز پیش بینی شده تا این شهرک به بزرگترین مرکز درمانی کشور تبدیل گردد که درآمدزایی بالایی برای شهر اصفهان ایجاد خواهد کرد.

نقطه قابل توجه برای مسئولان استانی و شهری این است که مبادا شهرک سلامت اصفهان به عنوان نمونه ای موفق و الگویی برای احداث شهرک سلامت تبریز دیکته شود در حالی که پتانسیل و مزیت های تبریز نسبت به اصفهان در این زمینه بسیار پررنگ تر است.

بدین ترتیب و با توجه به خدمات رفاهی مورد نیاز بیماران، علاوه بر خدمات درمانی که به صورت ساماندهی شده می توان در شهرک سلامت ایجاد کرد در کنار درآمدزایی بالا و ارز آوری، این شهرک در زمینه اشتغالزایی نیز می تواند بسیار مفید باشد به شرطی که در نگرش مسئولان، اندکی برنامه ریزی برای آینده تبریز موج بزند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.