ائتلاف "نهال نو، ریشه کهن" وارد کارزار انتخابات اتاق بازرگانی تبریز شد؛

مهندس وحیدزاده مدیر عامل تراکتورسازی تبریز: تراکتورسازی به اتاق بازرگانی تبریز اعتبار می بخشد

عصر آزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: یکی دیگر از ائتلاف های دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تبریز با عنوان “ائتلاف نهال نو، ریشه کهن با تراکتور” اعلام موجودیت کرده و نفرات قرار گرفته در ترکیب آن، در محل گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز با جمعی از خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی دیدار و گفتگو کردند.
این ائتلاف به لیدری مهندس مصطفی وحیدزاده یکی از سه ائتلاف برخاسته از سوی فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی جهت کسب کُرسی های پارلمان بخش خصوصی تبریز هستند که با نگاه صنعتی به نقد وضعیت حاکم بر اولین اتاق تجارت ایران پرداختند.
در این جلسه مطرح گردید که اتاق بازرگانی تبریز بعد از انقلاب همچنان بدون تحرک به فعالیت پرداخته و به یک حیاط خلوت تبدیل شده است و ضرورت دارد تا پس از ۳ دهه، تحولات اساسی در آن ایجاد گردد.
به اعتقاد اعضای این ائتلاف، محوریت اتاق باید از حالت سنتی خارج شده و پویا گردد به طوری که در دوره فعلی اتاق از خلاقیت و ابتکارات خبری نیست زیرا فضایی برای تحرک جوانان دانش بنیان دارای ایده های ناب وجود ندارد.
آنها می گویند به همین علت است که این ائتلاف را تشکیل داده اند تا با نهال نوپای اندیشه جوانان و با ریشه کهنی که نزد پیشکسوتان باتجریه حوزه صنعت آذربایجان وجود دارد آینده روشن پارلمان خصوصی تبریز، صاحب صنعتی ترین و اخلاق مدارترین ترکیب هیئت نمایندگان ایران شده و شفافیت در اتاق حاکم گردد.
▪️نهال اول

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز با اشاره به اینکه از رده های مختلف سِنی در ترکیب این ائتلاف وجود دارد گفت: بهترین استاد، تجربه است که در کنار جوانان خلاق و قوی قرار گرفته و به آینده پژوهشی حوزه اقتصاد بخش خصوصی اقدام خواهند کرد.
مهندس وحیدزاده افزود: جزئیات جلسات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی نیز همانند جلسات شورا مورد واکاوی رسانه‌ها قرار گرفته و کم‌کاری اعضای اتاق برملا شود.
وی با ذکر این نکته که کانون بانوان اتاق بازرگانی تبریز چند سال است که مورد غفلت قرار گرفته است اضافه کرد: عملکرد گذشته اتاق بازرگانی قابل تامل است زیرا فعالیت آن حالت محفلی به خود گرفته و خواسته های اصناف و بخش‌های اقتصادی استان پیگیری نشده است!
مهندس وحید زاده، اعمال تحریم ها را باعث و بانی فاجعه اقتصادی فعلی دانست و اظهار کرد: متاسفانه سرمایه‌گذار خارجی نمی تواند در کشور حضور یابد و طرح های سرمایه گذار داخلی هم به دلایل مختلف به سر منزل نمی رسد و وضعیت فعالیت فعلی اتاق تبریز در تسهیل امور سرمایه گذاری و کسب و کار نیز چندین سال است که درجا می زند!
وی تاکید کرد: باید از سایر بخش های اقتصادی نیز در ترکیب اتاق بازرگانی قرار گیرند که به طور حتم به نفع مردم آذربایجان‌شرقی خواهد بود، شاید هم نحوه مدیریت اتاق فعلی درست نبوده است که به وفاق و همدلی بین فعالان اقتصادی استان منجر نشده است، لذا از ۱۳۰۰ نفر دارای کارت عضویت اتاق، فقط ۷۰ نفر متعلق به بانوان است که تشکیل کانون بانوان را دوچندان می کند.
مهندس وحید زاده، اتاق بازرگانی را درمانگاه فعالان اقتصادی دانست و گفت: اعضای هیئت نمایندگان اتاق باید جهت بهبود فضای کسب و کار به مدیریت مالی اشرافیت داشته و با مشاوره به اعضای خود به حل مباحثی بیمه‌ای، مالیاتی، بازاریابی و فروش تولیدکنندگان استان کمک نمایند.
وی یادآور شد: ترکیب فعلی اتاق آنطور که باید و شاید به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده است اما اگر منافع اقتصادی تبریز و آذربایجان شرقی ایجاب کند برای تمام فعالان اقتصادی برنامه داشته و کمک خواهیم کرد تا تمرکز اصلی اتاق در موفقیت تجار و بازرگانان همراه باشد که به طور حتم یک تیم ویژه باید، سرمایه گذار را ترغیب، کارهای او را تسهیل و فعالیتش را شفاف نماید تا آذربایجان شرقی به عنوان قطب سرمایه‌گذاری ایران بدرخشد!

▪️نهال دوم

مدیر پایگاه خبری “عصرآزادی آنلاین” در فرصت مناسبی از این نشست، با ذکر آخرین گزارش صندوق بین المللی پول در خصوص سقوط اعتبار پول ملی، کاهش ۳۵٪ درآمد سرانه ملی در ۴۰ سال گذشته، رشد اقتصادی در حد صفر در بازه زمانی ۱۰ ساله که همگی حکایت از فلاکت اقتصادی ایران دارد و نیز اشکالات قانون اتاق بازرگانی که حتی یک کلمه از بخش خصوصی در آن به میان نیامده در حالی که توسعه و رشد اقتصادی در سایه اقتصاد آزاد با تحرک بخش خصوصی امکان پذیر است، پرسید این ائتلاف در صورت راهیابی به اتاق چه تلاش معجزه آسایی برای نجات اقتصاد کشور به ویژه آذربایجان شرقی انجام خواهد داد؟

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی و سرلیست این اتلاف در پاسخ به سوال “سیدوحید پیمان” با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌ها مانند گروه صنعتی تراکتورسازی با حمایت دولت به فعالیت ادامه می دهند گفت: در صنایع مادر، حضور دولت ضرورت دارد ولی نحوه عمل دولت هم مهم است، متاسفانه مشکلات را همواره به دولت انعکاس می دهند که تنها دولت مقصر بسیاری از مشکلات نیست و برخی عوامل هم در فعالیت صنایع اخلال ایجاد می کنند.
مهندس وحیدزاده افزود: امروزه خصوصی تر از شرکت تراکتورسازی وجود ندارد و ۱۷۵۰۰ سهام دار خصوصی در این شرکت وجود دارد که هر ساله گزارش های منظمی از اقدامات این شرکت صورت می گیرد که نشان دهنده قانون مدار بودن این مجموعه است و هیچگاه از قانون خارج نمی شویم.
وی از نبود هیچ قانونی مبنی بر اینکه کسی که در مجموعه دولتی سهام دار است نمی تواند در انتخابات اتاق بازرگانی حضور داشته باشد، خبر داد و یادآور شد: نباید قانون را بر اساس عقاید خود تفسیر کرد و بهانه هایی در این زمینه داشت به طوری که قدرت پیشرفت این مجموعه باعث شده برخی از افراد از تاثیر این قدرت اطلاع داشته باشند که البته این مجموعه الگویی هم برای بخش دولتی و هم بخش خصوصی می باشد لذا زمانی که در شرکت تراکتور سازی قبول مسئولیت کردم، در کل ۸۲ موتور تولید می شد که در کمتر از ۶ ماه تعداد موتور های تولیدی به ۱۲۹ عدد در روز رسیده و هم اکنون ۱۴۰ موتور تولید می شود که باعث شده تا صنعت و اقتصاد استان ارتقای چشم گیری داشته باشد.
این فعال حوزه صنعت تاکید کرد: این اتفاق سبب شد که کارگاه هایی که در آستانه تعطیلی قرار داشتند گسترده تر شده و تعداد شاغلان مجموعه را افزایش دهند لذا شرکت هپکوی اراک که یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی کشور است به دلیل نبود موتور رو به تعطیلی بود که پس از افزایش تولید موتور در مجموعه تراکتورسازی، این شرکت هم نجات یافت و این افتخاری برای استان ما می باشد. بنابراین تفکر خصوصی می تواند در شرایط دشوار، ناجی اقتصاد باشد!
▪️نهال آخر

گروه صنعتی تراکتورسازی با تولید خودروهای تجاری، کامیونت های ۹ تُن، تولید قطعات با طراحی و آلیاژ خاص و اخیراً نیز کامیونت های ۱۱ تُنی افتخار بزرگی برای کشور محسوب می گردد.
در این مجموعه ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند و قابلیت تولید تراکتور های ۳۰ تا ۱۰۵ اسب بخار وجود دارد که در دستور کار آن قرار گرفته است.
رفع ۹۹ درصد از نیاز داخلی کشور در این حوزه توسط گروه تراکتورسازی خبر نویدبخشی است که این مجموعه در تولید تراکتورهای شالیزاری نیز تمام نیاز کشور را تامین کرده و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تراکتور را  به ۲۰ کشور جهان صادر نموده است.
این مجموعه از ۱۲ شرکت تشکیل شده است که ۱۰ شرکت در داخل کشور فعالیت می کنند و دو شرکت نیز در تاجیکستان و ونزوئلا مستقر هستند که تولید تراکتور از مرجله ابتدایی تا پایانی را به طور کامل انجام می دهند.
این مجموعه سالانه ۳۵ هزار تراکتور در ۲۱ نوع را تولید کرده و با صادرات ۴۱ میلیون دلاری به کشورهای روسیه، چین، آلمان، ترکیه و ایتالیا، استانداردهای روسیه، چین، اوراسیا، آفریقا و منطقه را نیز کسب کرده اند.
بدین ترتیب، معلوم نیست چرا برخی ها نمی خواهند مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، این مرد خوشنام صنعت و اقتصاد کشور در ترکیب اعضای دوره دهم اتاق بازرگانی حضور داشته باشد!
شاید به این خاطر است که حضور او به همراه وزنه و جایگاه تراکتورسازی به عنوان نگین صنعت کشور ، حیاط خلوت بسیاری در اتاق بازرگانی را برهم خواهد زد و انحصار طلبی را از بین خواهد برد چرا که مهندس وحیدزاده معتقد است اتاق بازرگانی، جایگاه و منافع حاصل از آن باید شامل تمام فعالان اقتصادی اعم از صنعت، اقتصاد، چرم، کفش، طلا، کشاورزی و صنوف مختلف بوده و فقط به شیرینی و شکلات خلاصه نشود!
شایان ذکر است در ترکیب ائتلاف “نهال نو، ریشه کهن با تراکتور” در بخش صنعت؛ ابوالفضل باباپور مدیرعامل شرکت کلر پارس تبریز، نورالله زاهدی رئیس اتحادیه سردخانه داران آذربایجان شرقی، سیداحمد فتاح زاده اسکویی رئیس هیئت مدیره انجمن قیر آذربایجان شرقی، حسن پیرسا عضو هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی ایران، حسن عبدی هیئت مدیره انجمن کارآفرینان جوان اتاق تبریز، در بخش کشاورزی؛ مصطفی وحیدزاده مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، یاشار ناظر عدل نماینده شرکت های دانش بنیان آذربایجان شرقی، رضا زباندار رئیس نظام صنفی کشاورزی تبریز و در بخش بازرگانی نیز؛ یعقوب دلال قدیم عضو هیئت رئیسه انجمن فولاد آذربایجان، جعفر نائبی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های بین المللی و ابوالفضل محمدی قدیم مدیرعامل شرکت همگامان قرار گرفته اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.