"عصرآزادی" از حواشی انتخابات اتاق بازرگانی تبریز در فضایی متفاوت از سایر حوزه های کشور گزارش می دهد

ترافیک در ارتش

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در حالی همزمان با سراسر کشور در محل اتاق تبریز برگزار گردید که نبود محوطه و فضای مناسب برای حضور رای دهندگان و همچنین ازدحام همراهان و هواداران آنها در خیابان ارتش شمالی که مُشرف به عمارت اتاق بازرگانی است موجب انتقادات فراوانی از سوی اهالی منطقه، کسبه، شهروندان و خبرنگاران گردید.

در حالی که در اکثر شهرهای ایران انتخابات دوره دهم اتاق بازرگانی در فضایی متناسب با جمعیت رای دهندگان آن مناطق پیش بینی گردید و طی روزهای گذشته خبرهایی از احتمال برگزاری انتخابات در محلی مناسبت تر در تبریز شنیده می شد اما بنا به دلایل نامعلوم این انتخابات در محل فعلی اتاق تبریز که در منطقه مرکزی و پرترافیک این کلانشهر قرار دارد برگزار گردید و روز آشفته ای را برای ارتش رقم زد!

وضعیت شنبه ۲۰ اسفند – به عنوان روز موعود انتخابات دهم اتاق بازرگانی – که از یک ماه قبل تبلیغات گسترده ای در خصوص ترغیب اعضای اتاق جهت مشارکت در این رویداد اقتصادی شده بود موجب گردید ترافیک شدیدی در خیابان ارتش شمالی به وجود آمده و شرایطی نامناسب برای رای دهندگان به وجود آمده و عبور عابران از پیاده رو نیز مختل گردد زیرا برخی هواداران نامزدها با رفتارهای دور از شان جامعه صنعت به روش های غیرمتعارف متوسل شدند که برخی رسانه ها، آن را تبلیغات چاله میدانی خواندند…

▪️تبلیغات نامتعارف!

از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب ۲۰ اسفند ازدحام بزرگی در یک خیابان کم عرض و پرترافیک شهر تبریز به وجود آمد که رهگذران و شهروندان هنگام عبور از مقابل عمارت اتاق بازرگانی با تعجب نظاره گر رفتارهایی بودند که تجمع کنندگان با خودروهای گران قیمت در پی تاثیرگذاری شخص مورد حمایت خود با رفتارهای سخیف و خنده های قهقهه ای دور از ادب بودند.

در مقابل ساختمان اتاق بازرگانی که محل برگزاری انتخابات بود تجمع رأی‌دهندگان و نامزدها، فضایی نامناسب را به وجود آورده بود به طوری که خبرنگاران رسانه ها هنگام عبور از میان هواداران نامزدها – آنهم چند متر مانده به ورودی محل انتخابات – با انواع تراکت ها و نوشته های تبلیغاتی روبرو شدند تا با مصداق تخلف انتخاباتی، به محبوب دل های آنها رای بدهند!

اجازه ورود به محل رأی‌گیری فقط به واجدان شرایط شرکت در انتخابات داده می‌شد و سایر افراد اجازه ورود به محل رأی‌گیری را نداشتند اما پس اتمام تایم رای گیری که با نیم ساعت تمدید به ساعت ۱۸:۳۰ کشیده شد همچنان خیابان ارتش شمالی در تسخیر هواداران آشفته خاطر نامزدهای بود به طوری که به علت ازدحام مقابل درب اصلی اتاق بازرگانی و بدقولی هیئت نظارت بر انتخابات جهت پوشش خبری دقایق پایانی این رویداد، خبرنگاران از ورود به داخل ساختمان بازماندند و زمانی اجازه ورود یافتند که نامزدهای منتخب به یکدیگر تبریک می گفتند!

در حقیقت، باید تدابیری اندیشیده می شد تا به علت محدودیت در فضای اطراف اتاق،  رأی‌ دهندگان انتخابات به محض رای دادن، محل را ترک می کردند اما متاسفانه به دلیل آشفتگی و بی نظمی در نوع برگزاری انتخابات، حضور ماموران راهنمایی و رانندگی نیز نتوانست به تسهیل رفت و آمد عموم مردم کمک کند و بلبشو تا پایان شب ادامه یافت.

▪️رد انتخابات سیاسی!

در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی، برخی حرف و حدیث های قابل تاملی مبنی بر سیاسی بودن این رویداد اقتصادی به میان آمد تا جایی که برخی تحلیلگران، آن را دولتی ترین انتخابات ادوار پارلمان های بخش خصوصی استانها برشمردند!

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی به این قضایا واکنش نشان داد و گفت: انتخابات اتاق بازرگانی تبریز مانند اتاق های سایر مناطق کشور کاملاً مستقل بوده و دولت دخالتی در انتخابات اتاق بازرگانی نداشت.

محمد کلامی با اشاره به اینکه انتخابات اتاق بازرگانی تبریز یک انتخابات صنفی بود افزود: دولت فقط خود را موظف دانست که با منتخبان بخش خصوصی استانها همکاری کند وگرنه فرقی ندارد که چه کسی بَرنده باشد!

وی با ذکر این نکته که انتظار ما از منتخبان بخش خصوصی، ارائه برنامه راهبری اقتصاد بخش خصوصی استان است اضافه کرد: خوشبختانه احراز هویت فعالان اقتصادی و سیستم رأی‌دهی با فرآیند علمی تعریف گردید که میزان خطا را به نحو قابل قبول کاهش داد.

کلامی درباره شایعاتی مبنی بر علاقه دولت بر تغییر در ترکیب اتاق بازرگانی‌های استانها عنوان کرد: دولت به‌ هیچ‌ عنوان در انتخابات اتاق بازرگانی برای خود محل دخالتی قائل نشد لذا انتخابات اتاق بازرگانی کاملاً مستقل بود و هم عوامل انتخابات و هم نظارت بر کاندیداها از طرف اتاق ایران انجام گردید و افرادی که انتخاب شدند دولت کمافی السابق همکاری های لازم را با این منتخبان بخش خصوصی خواهد داشت!

▪️یک ائتلاف منهای دو!

رئیس هیئت نظارت بر دهمین انتخابات اتاق بازرگانی تبریز پس از شمارش و اعلام اسامی نهایی منتخبان اتاق، بخش خصوصی آذربایجان را برنده واقعی این رویداد اقتصادی دانست و گفت: همه باید پای کار باشند تا یک بخش مطالبه گر، فعال و مبتکر در طرح های توسعه شکل بگیرد.

صابر پرنیان با ذکر این نکته که همه باید برای تبدیل آذربایجان شرقی به قطب ثروت ایران تلاش کنند افزود: اتاق بازرگانی باید خانه تمام فعالان اقتصادی استان باشد و چه خوب است تا در دوره جدید، ساختمان معظم و مناسب پارلمان خصوصی تبریز به بهره برداری برسد.

وی، کل آرای ماخوذه صندوق انتخابات را با احتساب ۳ رای سفید به تعداد ۸۶۴ رای اعلام کرد و یادآور شد: دهمین انتخابات اتاق بازرگانی تبریز به صورت الکترونیکی طی دو مرحله احراز هویت فیزیکی و مرحله سوم نیز به صورت احراز الکترونیکی بدون خدشه برگزار گردید.

به گفته پرنیان، حدود ۱۳۶۰ نفر از اعضای اتاق بازرگانی حائز شرایط رأی دادن بودند و ۵۱ نفر برای تصاحب ۱۵ کرسی اتاق رقابت کردند.

ائتلاف “اتاقی برای همه” با کسب ۱۳ کُرسی از ۱۵ کرسی هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز حائز اکثریت آرا شد و یونس ژائله، سیدباقر شریف زاده، امید اسمعیل ظفر، یونس اکبرپور پایدار و سیداحمد فتاح زاده در گروه صنعت، مسعود بنابیان، احد عظیم زاده، مهدی امینی، قاسم قویدل، مهرداد ایرانی در گروه بازرگانی، صمد حسن زاده و جمشید برزگر در گروه معدن و رضا جعفری، میریوسف حسینی و بشیر جعفری در گروه کشاورزی منتخبان اتاق تبریز شدند.

نکته قابل توحه اینکه، در بین ۱۵ نفر از انتخاب شدگان ۱۳ نفر مربوط به ائتلاف “اتاقی برای همه 1405” است و احد عظیم زاده از ائتلاف “توسعه، اتاقی برای شما” و سیداحمد فتاح زاده نیز تنها عضو مستقل از میان نامزدهای اتاق انتخاب شدند تا برای ۴ سال در تسهیل و حل مشکلات بخش خصوصی آذربایجان شرقی گام بردارند!

عکسها از : عصر آزادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.