مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

جبران عقب ماندگی ۵۰ ساله تولید درخت در آذربایجان شرقی

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با پررنگ خواندن نقش آذربایجان شرقی در پویش مردمی کاشت یک میلیارد اصله از احیای ۹ نهالستان‌ راکد این استان خبر داد و گفت: می توانیم در صورت تامین اعتبار در ۴ سال آینده ۲۵۰ میلیون نهال پرورش دهیم.

“سیروس داودی” به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران با اشاره به کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال سال آینده در استان گفت: سهم آذربایجان شرقی از این میزان کاشت ۲۵ میلیون اصله نهال می باشد که برابر با کاشت نهال در ۵۰ سال اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه شعار منابع طبیعی امسال “درخت برای زندگی با همکاری برای ایران سرسبز و ایران قوی” است ادامه داد: امسال تکالیفی طبق منویات رهبر انقلاب و ریاست جمهوری در روز درختکاری به ما ابلاغ شد که جدا از تکالیف قانونی، تکلیف شرعی را نیز واجب نمود و بر این اساس رسالت اصلی منابع طبیعی که حفاظت از طبیعت است کاشت درخت را نیز در دستور کار دارد.

داودی با اشاره به طرح یک میلیارد درخت در سطح کشور در مدت ۴ سال دولت سیزدهم اضافه کرد: در طول ۲ دهه گذشته در مساحت ۷۲۵ هکتار نهالستان استان سالانه تنها ۵۰۰ هزار کاشته شده بدد در حالی که ظرفیت آن بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال است.

وی با بیان اینکه این نهال‌ها برای توسعه جنگل‌های کشور و تأمین نیاز کشور کاشته می‌شود تاکید کرد: این ۹ نهالستان راکد استان در مناطق قوری گول بستان آباد، قیزیلجا میدان، شهید سلیمانی تبریز، مکیدی کلیبر، شورچمن سراب، مراغه، قوروچای میانه، شامداران جلفا و قیرخلار مرند هستند که خوشبختانه با همت جهادی همکاران همگی فعال شده‌اند.

داودی با بیان اینکه برای رسیدن به ظرفیت اسمی این نهالستان‌ها بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است اذعان داشت: از طریق تفاهم نامه‌های منعقد شده در راستای مسئولیت اجتماعی سال آینده ۲۵ میلیون اصله نهال در استان تولید می‌شود.

وی میزان اعتبار جذب شده از طریق مشارکت‌های مردمی را ۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این نهال‌ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، بخشی نیز در راستای توسعه جنگل‌ها کاشته خواهد شد و در بحث زراعت چوب نیز مدنظر قرار می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی افزود: بازدارندگی قانون در حوزه برخورد با نابودی پوشش گیاهی اراضی ملی و معدن کاری‌ها کافی نیست که امیدواریم بازنگری جدی در این خصوص انجام گیرد.

وی بیان کرد: وسعت اراضی ملی آذربایجان شرقی برابر ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار هکتار است که به ۴۱ هزار بلوک تقسیم بندی شده و به خودروی گشت ناوگان الکترونیکی منابع طبیعی مجهز شده است.

داودی با اشاره به تشکیل ۲۱۸۷ پرونده در زمینه تخریب و تصرف، چرای غیرمجاز و قطع اشجار طی یک سال گذشته در سطح استان افزود: طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ به میزان یکهزار و ۴ هکتار از اراضی ملی به بیت المال بازگردانده شده است و تعداد ۱۰ فقره پرونده قاچاق چوب با حجم ۱۱۰ تُن نیز در دست رسیدگی می باشد.

وی در تشریح وضعیت آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع استان طی یک سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۱ فقره حریق در ۱۳۷ هکتار از اراضی ملی و جنگل‌های آذربایجان شرقی رُخ داد که نسبت به سال ۱۴۰۰ با ۲۵ فقره حریق به وسعت ۳۶۴ هکتار و نسبت به سال ۹۹ با ۵۸ فقره حریق به وسعت ۱۱۹۶ هکتار کاهش چشم گیری داشته است.‌

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” مبنی بر نحوه کاشت درختان جوان در حاشیه کلانشهر تبریز و چگونگی همکاری با شهرداری در راستای افزایش سرانه فضای سبز نیز توضیح داد: کاشت بیش از ۵۰۰ هکتار از درختان شهری که امروزه شهرداری متولی حفاظت از آنهاست قبلاً توسط این اداره کل در مناطقی همچون عینالی، آرپا دره سی، پارک ارم و غیره انجام گرفته و بازهم طالب آن هستیم تا بدون مباحث مالکیتی، کمربند سبز تبریز را تقویت نماییم.

او در انتهای توضیحات خود، تبریز را یک کلانشهر حساس اما فقیر از لحاظ فضای سبز توصیف کرد و گفت: طبق برنامه ریزی ها از ابتدای سال جاری روشهای مختلفی مانند تصاویر ماهواره ای را در دستور کار قرار داده ایم که طرح پلاک به پلاک از جمله آنهاست لذا ۱۲۷ درصد نسبت به سال گذشته تغییرات ایجاد شده و شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های کیفری و حقوقی تخلفات حوزه درختان تشکیل یافته است تا بدون هیچگونه اغماض با متخلفان برخورد قانونی انجام گیرد.

شایان ذکر است به گفته داودی، از ۱۸ آبان سال جاری که طرح کاشت درخت در آذربایجان شرقی استارت خورده است شخم زنی در ۱۲۰ هکتار، خرید ۲ دستگاه تراکتور جفت دیفرانسیل مدرن، تعمیر و آماده سازی ماشین آلات سنگین و بازسازی و تجهیز چاههای مناطق استان انجام گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.