"عصرآزادی" از وضعیت فشار اقتصادی و شرایط دشوار مردم کشور در روزهای پایان سال گزارش می دهد

ازدحام کاذب شب عید

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

چند سالی است که اسفند دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارد؛ بر خلاف گذشته که مردم شور و شوق زیادی برای خرید کفش و لباس نو، آجیل شب عید و رفتن به مسافرت در آستانه ایام نوروز داشتند، چند سالی است که استقبال از عید نوروز رونق گذشته را ندارد!
برخی ها می‌گویند این اسفند ماه بی‌رونق، عیدی تورم به مردم بوده است زیرا افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها موجب تغییرات در مسیر خرید مردم شده است و آنطور که گزارشات اواخر سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، شاخص قیمت‌ها در تمام گروه‌های عمده نسبت به سال گذشته افزایش یافته‌اند!
در حقیقت، سه دسته از کالاها در شب عید به مرز بی‌سابقه‌ای رسیده اند که درآمدهای تورمی کفش و پوشاک، هتل و رستوران در بهمن امسال رکوردهای بالایی را به ثبت رسانده است که به باور برخی از کارشناسان، موجب کاهش سهم مصرف این کالاها از سبد هزینه خانوار گردیده است؛ اتفاقاتی که رنگ و بوی عید سال‌های اخیر را کمرنگ‌تر کرده است!
حضور کمرنگ مردم برای خرید انواع پوشاک و آجیل و میوه و شیرینی در بازار شهرهای بزرگ کشور همچون تهران و تبریز مشهود است، هرچند نباید از شلوغی و ازدحام در بازار شب عید غفلت کرد اما اغلب اصناف معتقدند که ازدحام در بازار به خرید گسترده منجر نشده و بیشتر در حد مشاهده، بررسی جنس و پرسیدن قیمت خلاصه می گردد که آن هم سودی ندارد…
▪️تفاوت اول

عید نوروز نزدیک است اما این روزها دیگر حال و هوای عیدهای گذشته را ندارد؛ اعتقاد اغلب مردمی است که بدترین روزهای تورم را تجربه می‌کنند و در آستانه سال جدید شرمنده خانواده هایشان می گردند زیرا تمام آنچه که نیاز عزیزانشان است را نمی توانند تامین نمایند!
برخی از شهروندان می‌گویند به چه چیزی دلخوش باشیم؟ به اینکه نمی‌توانیم لباس‌های تر و تازه برای خود و خانواده تهیه کنیم؟ یا برای اینکه نمی‌توانیم حداقل‌ترین تنقلات شب عید را فراهم کنیم؟ و اینکه حتی توان کفش و پوشاک برای فرزندان و لوازم موردنیاز خانه را نداریم… و اینگونه است که گوشه کوچکی از دلخوشی‌های شب عید مردم، به لطف تورم و گرانی از بین می رود!
گزارش های میدانی خبرنگاران رسانه های گروهی از کاهش قدرت خرید مردم در آستانه شب عید حکایت دارد که موجب شده تا وضعیت اقتصادی مردم ایده ال نبوده و شاهد بازار داغ خرید و فروش در آستانه عید نوروز با نگاه پرحسرت کم‌ درآمدها باشیم!
اقتصاد یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر جامعه‌ را تشکیل داده و میزان رضایت نسبی مردم از دولت‌ها نیز معمولاً با وضعیت اقتصادی رابطه‌ای نزدیک دارد لذا وضعیت اقتصادی خوب و تلاش دولت‌ها برای ارتقای جایگاه اقتصادی کشورشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در آستانه عید نوروز ۱۴۰۲ مردم در تب‌ و تاب خرید نوروزی هستند و تلاش می‌کنند تا با توجه به وضعیت اقتصادی خود، خرید نمایند اما در این‌ بین، بازار و اصناف نیز تلاش می‌کنند تا از این وضعیت استفاده کرده کالاهای خود را به فروش برسانند که در صورت خالی بودن جیب شهروندان، این امر نمی تواند به هدف خود برسد زیرا اول باید برای خریدهای ضروری پول داشته باشند!
▪️تفاوت دوم

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درخصوص میزان تقاضا در آستانه سال نو گفت: در بدترین شرایط سالیان اخیر هستیم، رکود عجیب و غریبی در صنعت پوشاک حاکم است که آن هم به خاطر مشکلات اقتصادی و عدم توانایی خرید مردم است.
مجید افتخاری افزود: سال ۱۴۰۱ بی‌سابقه‌ترین حراج فصل زمستان را داشتیم و کالاها زیر قیمتِ تمام شده به مردم عرضه شد، فقط بخاطر اینکه کسب‌ و‌ کارها یک گردش کاری داشته باشند، اصلاً بازار در زمستان خوب نبود و بازار جدیدی در فروش فوق‌العاده آغاز گردید.
وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت در صنعت پوشاک نسبت به سایر صنایع از جمله مواد غذایی بسیار پایین بوده و دولت هم اعلام کرده که تورم پوشاک کمتر از باقی حوزه‌ها بوده است اضافه کرد: افزایش قیمت در صنعت پوشاک نسبت به سال قبل حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است، این تورم صرفاً ناشی از هزینه‌های اجباری است که دولت بر دوش بخش خصوصی گذاشته است.
افتخاری درخصوص چالش‌های این بخش در سال جاری هم اظهار کرد: تصمیماتی که دولت بدون هماهنگی با بخش خصوصی گرفت، قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان و اعتراضات و ناآرامی‌ ها به واحدها فشار وارد کرد و هزینه‌های تولید را افزایش داد که گل سرسبد چالش‌ها نیز بحث نرخ ارز بود و تولیدکنندگان نتوانستند به راحتی از پسِ مشکلات مالی برآیند!

این فعال حوزه پوشاک خاطرنشان کرد: تا زمانی که ثبات اقتصادی وجود نداشته باشد، نمی‌توان در هر صنعتی برنامه‌ریزی درستی داشت، اول باید ثبات اقتصادی باشد و بعد جامعه هدف و مصرف کننده به حالت عادی بازگردد لذا مصرف کننده‌ای که درگیر مواد غذایی و ارزاق و مشکلات دیگرش است، اصلاً به نوروز و خرید شب عید توجهی ندارد و فقط به فکر سیر کردن شکم خانواده است!
▪️تفاوت آخر

عید نوروز با لباسهای نو، کفش نو، میوه، شیرینی، آجیل، سفره هفت‌سین، سبزی‌ پلو ماهی و غیره پیوند دیرینه ای دارد، اما ظاهراً امسال در خانه‌ های بسیاری از مردم، از خِیر این اقلام – که امروزه تشریفاتی تلقی می‌شوند – می گذرند زیرا گرانی افسارگسیخته، سرسام‌آور و دَم‌ به دَم فزاینده از یک سو و حقوق‌هایی که کفاف نیازهای اولیه زندگی را هم نمی‌دهد، به عید امسال رنگ و بویی متفاوت‌ تر از سال‌های گذشته بخشیده است.
نوروز ۱۴۰۲ مانند سال‌های گذشته هم نخواهد بود؛ همانا ضرب المثل هر سال دریغ از پارسال در زندگی ما مصداق بارزی دارد به طوری که قیمت برخی مغزهای آجیل نسبت به ۲ سال گذشته تا ۵۰ درصد و شاید ۸۰ درصد افزایش یافته است.
این در حالی است که مسئولان و متولیان به‌ جای کاهش فاصله بین قدرت خرید مردم و قیمت مواد غذایی و دیگر اقلام، همواره وعده بهبود اوضاع می‌دهند؛ وعده‌هایی که محقق نمی‌شوند و درها همچنان بر همان پاشنه قبل می‌چرخد! قیمت‌ها هر روز افزایش می‌یابد و هرج‌ و مرج وحشتناک و خوف‌برانگیزی بر نوروز ۱۴۰۲ حاکم است.
به راستی مهمترین علت کم‌ رونقی بازار پوشاک در شب عید امسال چه بوده است که اینگونه موجب کم رَمقی بازار شهرها شده اند؟ بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه پوشاک و خوراک بر این موضوع مهم اعتقاد دارند که کمبود نقدینگی مردم و گرانی بیش از حد اقلام پوشاکی و خوارکی در بازار موجب شده تا شاهد سردی خرید از سوی اقشار مختلف مردم در این حوزه های مهم باشیم.
بدین ترتیب، در آستانه عید نوروز، مراکز خرید و بازار شهرهای بزرگ و کوچک کشور مملو از جمعیتی است که برای خرید مایحتاج نوروزی خود مراجعه می کنند؛ برخی‎ها با وسواس خاص قیمت‎ها را مقایسه می‎کنند تا خرید مناسبی داشته باشند و گاهی هم از خرید برای خود منصرف شده و فقط برای فرزندان خرید می کنند زیرا کاهش قدرت خرید مردم، بسیار محسوس است و به چشم مسلح هم نیاز نیست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.