افزایش ۴۵ درصدی صادرات کالا از گمرک جلفا

مدیرکل گمرک جلفا با اعلام اینکه از ابتدای فروردین تا اول اسفند سال گذشته ۲۳۹ هزار و ۵۰۶ تن کالا به ارزش ۱۳۵ میلیون و ۴۸۳ هزار دلار از این گمرک صادر شد، از افزایش ۴۵ درصدی ارزش صادارت در این گمرک نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰خبر داد.
به گزارش عصرآزادی آنلاین، محمد خلیلی روز چهارشنبه در گفت و گویی، اظهار کرد: کالای صادر شده در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن که حدود ۹۳ میلیون دلار بود از حیث وزن ۲۸ درصد رشد داشته است.
وی همچنین از افزایش ۲۷ درصدی ارزش واردات از طریق این گمرک در ۱۱ ماه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت ۵۵۸ میلیون و ۸۰۱ هزار دلار کالا از طریق این گمرک وارد کشور شده است.
خلیلی با اشاره به رشد ۶۶۹ درصدی درآمد عمومی گمرک جلفا در مدت یاد شده، گفت: درآمد عمومی این گمرک در ۱۱ ماه سال گذشته ۲۲ هزار و ۶۱۶ میلیارد ریال بود و ترانزیت خارجی از مبداء نیز، با ۷۲۴ میلیون و ۲۳۷ هزار دلار رشدی ۵۰ درصدی داشته است.
وی تعداد مسافرینی که در ۱۱ ماه سال گذشته از مرز گمرک جلفا تردد کرده اند، ۲۰۸ هزار و ۶۱۴ نفر برشمرد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۲۳۷ درصد بیشتر شده است.
خلیلی با بیان اینکه ساماندهی و درج سیستمی پرونده های کالاهای متروکه سال های قبلی از اقدامات مثمرثمر این گمرک در راستای تعیین این کالاها است، گفت: در این مدت ۷۴۳ میلیارد و ۷۱۲ میلیون ریال از کسری دریافتی ها، مطالبه شد که رشد چشمگیر ۱۲ هزار و ۹۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن داشته است.
وی همچنین راه اندازی دستگاه ایکس ری سواری در مرز نخجوان و همچنین ایکس ری کامیونی در مرز نوردوز را موجب افزایش کنترل در این گمرک ها دانست و افزود: با نصب این دستگاه ها، ترانزیت و ورود و خروج از این گمرک ها تسهیل شده است و سال پرباری برای این گمرک ها پیش بینی می شود.
به گزارش ایرنا، گمرک جلفا با سابقه بیش از یک قرن با وسعت ۵۰۰ هکتار از نظر امکانات و داشتن انبارهای بزرگ کالا یکی از بزرگترین گمرکات کشور است.
این گمرک قبل از تاسیس جمهوری های مستقل مشترک المنافع در انتهای مسیر قطار شوروی ـ جلفا قرار گرفته بود و حجم عظیمی از کالاهای ورودی به کشور از طریق راه آهن از این مسیر وارد کشور می شد.
پس از تشکیل جمهوری های مستقل اتحاد جماهیر شوروی این گمرک با جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز شده است.
گمرک منطقه آزاد ارس که تحت نظر گمرک جلفا است، همه تشریفات گمرکی کالاهای وارداتی و صادراتی و ترانزیتی در این منطقه را انجام می دهد و عملکرد مثبت گمرک در این منطقه در توسعه آن نقش مهمی داشته است.
گمرک جلفا به واسطه دسترسی به امکانات ریلی (جلفا – تهران) و نزدیکی به کشورهای CIS (مشترک المنافع) و نیز به دنبال فعالیت منطقه آزاد ارس مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گرفته است.
فاصله این گمرک با تبریز مرکز آذربایجان شرقی ۱۳۵ کیلومتر است.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.