رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خبر داد؛

صادرات ۳۲۰ ميليون دلاری محصولات کشاورزي آذربايجان‌ شرقی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان‌شرقي از افزايش محسوس توليد محصولات کشاورزي استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: بيش از ۳۲۰ ميليون دلار انواع محصولات کشاورزي به ۵۲ کشور اروپايي و آسيايي صادر شد.
اکبر فتحي با اشاره به اینکه بيشتر محصولات صادراتي بخش کشاورزي آذربايجان شرقي را شامل محصولات گلخانه اي، فراورده هاي دامي، چرم و پوست و کنسانتره تشکیل می دهد افزود: اين محصولات به ۵۲ کشور اروپايي و آسيايي از جمله کشورهاي همسايه و روسيه صادر مي شود.
وي با اشاره به افزايش قابل توجه توليد محصولات کشاورزي آذربايجان شرقي در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل از آن ادامه داد: سال گذشته با افزايش ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تني محصولات مواجه بوديم که افزايش ۱۰ برابري محصولات گلخانه اي و نيز زيرکشت بردن زمين هاي آيش از جمله اين موارد است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان در رابطه با اقدمات عملي شعار سال گذشته خاطرنشان کرد: شعار سال گذشته بر مبناي اشتغال و دانش بنيان بود که در حوزه دانش بنيان بودن بخش کشاورزي نسبت به ساير بخش ها عقب مانده است اما در ابتداي همان سال طبق مصوبه وزارت جهاد کشاورزي ما هم بنا را بر دانش بنيان کردن بخش هاي جهاد کشاورزي کرديم و نيازمندي هاي دانش بنياني را احصا و بر آن اساس فراخوان صادر کرديم.
فتحي تاکید کرد: بر اين اساس دانشگاه ها و پارک علم و فناوري همکاري خوبي با ما کردند و دهکده نوآوري و فناوري را با تاسيس ۳۶ شرکت ايجاد کرديم که ۱۳ شرکت هم اکنون به دانش بنيان تبديل شده اند.
وي اشتغال فارغ التحصيلان بخش کشاورزي را منوط به رونق توليد و رشد آن دانست و تاکید کرد: هم در حوزه تشکيل شرکت هاي دانش بنيان و هم جذب دانش آموختگان اقدامات خوبي انجام شد که در اين راستا ۱۵۰ شرکت خدمات نظام مهندسي استان در حال تبديل به دانش بنيان هستند.
رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به نيازهاي جانبي بخش کشاورزي از توليد برخي از تجهيزات نوين کشاورزي توسط شرکت هاي دانش بنيان خبر داد و افزود: با توجه به اينکه نهاده هاي دامي بيشترين نياز دامداران بوده و بيشتر آن محصول وارداتي است، چند شرکت دانش بنيان اکنون از ضايعات محصولات کشاورزي فراورده هاي دامي توليد مي کنند همچنين در زمينه آبياري نوين نيز تجهيزات مورد نياز در استان توسط شرکت هاي دانش بنيان توليد مي شود.
فتحي در زمينه تحقق شعار سال امسال خاطرنشان کرد: نامگذاري شعارهاي سال پايه اقتصادي دارند و رهبر معظم انقلاب نيز هوشمندانه مهار تورم را در کنار رشد توليد مطرح کردند چرا که مهار تورم منجر به رکود مي شود اما رشد توليد جدا از سرمايه گذاري نيست و در بخش کشاورزي براي ايجاد توليد بايد سرمايه گذاري جديدي اتفاق افتد.
وي اظهار کرد: در رابطه با سرمايه گذاري در بخش کشاورزي سال گذشته سال بي نظيري در اين باره بود چون که شرکت هاي بزرگ صنعتي نيز در زمينه گلخانه، دامداري، پرورش زنبورعسل و غيره سرمايه گذاري کلاني انجام دادند و از اين حيث آذربايجان شرقي قطب گلخانه هاي مدرن کشور است.
رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان، برندسازي را پاشنه آشيل محصولات کشاورزي استان دانست و گفت: اين استان با داشتن محصولات بي نظيري همچون پنير ليقوان قابليت برند شدن را دارد که حوزه بازرگاني سازمان با همکاري اتاق بازرگاني و وزارت صنت و معدن وارده شده است.
فتحي یادآور شد: البته محصولات گلخانه اي استان از جمله خيار، گوجه فرنگي و فلفل توليدي در منطقه آزاد ارس هم اکنون به برند و تجاري سازی تبديل شده است به طوري بيشترين محصول توليدي به کشور روسيه و ترکيه و برخي کشورهاي همجوار صادر مي شود.
وي با اشاره به تنوع محصولات کشاورزي استان گفت: زردآلوي مرند، نخودچي ممقان، پسته و زعفران بناب از جمله محصولات مرغوب ما هستند که در حال تبديل به برندسازی شدن هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با بيان اينکه در زمينه توليد زعفران استان در حال تبديل شدن به قطب در کشور است افزود: با وجود سابقه طولاني استان هاي ديگر در زمينه توليد زعفران، عملکرد هکتاري ما و نيز کيفيت زعفران توليدي استان در کشور نمونه است و از هر هکتار چهار تا ۶ کيلو زعفران برداشت مي شود که نسبت به ساير استان ها ۲ کيلو بيشتر است.
فتحي بیان کرد: در زمينه توليد پسته نيز عملکرد هکتاري استان نسبت به کرمان بالاتر است به طوري که در کرمان در هر هکتار ۱.۱ تن و در آذربايجان شرقي ۱.۴ تن پسته برداشت مي شود و از نظر کيفيت نيز سبزينگي مغز پسته توليدي استان بيشتر از ساير محصولات است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.