سرگیجه خریداران نفت از کاهش تولید اوپک پلاس

پس از اعلام تصمیم اوپک پلاس برای کاهش دوباره تولید، عرضه نفت خاورمیانه از ماه مه محدودتر خواهد شد و هزینه پالایشگاه‌ها، از آسیا گرفته تا اروپا را افزایش داده و آنها را وادار می‌کند به دنبال خرید نفت بیشتر از روسیه، آفریقا و منطقه آمریکا باشند.

عصرآزادی آنلاینبه گزارش ایسنا، قیمت نفت روز دوشنبه پس از این که اوپک و متحدانش شامل روسیه با اعلام کاهش تولید حدود ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز از ماه مه تا پایان سال ۲۰۲۳، بازارها را غافلگیر کردند، بیش از چهار دلار در هر بشکه افزایش یافت.

کاهش جدید تولید، مجموع کاهش تولیدی که اوپک پلاس از نوامبر اعلام کرده است را به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز می‌رساند که معادل ۳.۷ درصد تقاضای جهانی است. انتظار می‌رفت اوپک پلاس سطح تولید نفت را تا پایان امسال ثابت نگه دارد و به کاهش دو میلیون بشکه در روز تولید که از نوامبر سال گذشته آغاز کرده بود، ادامه دهد.

مدیر یک پالایشگاه کره جنوبی اظهار کرد: این کاهش تولید، خبر بدی برای خریداران نفت است و اوپک پلاس به دنبال حمایت از سودشان در برابر نگرانی‌ها نسبت به کندی اقتصادی جهانی است.

این مدیر پالایشگاهی کره‌ای و یک معامله‌گر چینی گفتند: درست زمانی که اقتصادهای ضعیف، تقاضا و قیمت‌های سوخت را سرکوب کرده‌اند، کاهش عرضه اوپک پلاس، قیمت‌های نفت را بالا خواهد برد.

به گفته معامله‌گران، کاهش تولید اوپک پلاس در حالی روی می‌دهد که پیش بینی می‌شود خرید از سوی چین که بزرگترین وارد کننده نفت جهان است، با خروج این کشور از قرنطینه‌های کووید ۱۹، در سال ۲۰۲۳ به رکورد بالایی صعود کند و همزمان، مصرف هند که سومین وارد کننده بزرگ جهان است، قوی مانده است.

معامله‌گران و یک مقام پالایش هندی اظهار کردند: تقاضای پالایشگاه‌های اروپایی برای نفت خاورمیانه به خصوص نفت سنگین بصره و گریدهای نفتی عمان به منظور جایگزینی نفت روسیه که از دسامبر واردات آن به اتحادیه اروپا ممنوع شد، افزایش پیدا کرده است.

کویت به خریداران اطلاع داده که صادرات نفت را برای تامین نفت بیشتر برای پالایشگاه الزور، کاهش خواهد داد و آرامکوی سعودی فعالیت‌ها در پالایشگاه جیزان را تشدید کرده است.

به گفته معامله‌گران، انتظار می‌رفت آرامکوی سعودی قیمت فروش رسمی نفت به آسیا در ماه مه را کاهش دهد اما اکنون ممکن است تصمیم بگیرد قیمت‌ها را افزایش دهد.

یک مقام هندی که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد: قیمت‌های بالاتر و عرضه کمتر  نفت، ممکن است  چین و هند را به خرید بیشتر نفت روسیه ترغیب کرده و درآمد مسکو را تقویت کند.

رشد قیمت نفت برنت ممکن است باعث شود قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه به بالاتر از سقف تعیین شده از سوی گروه هفت، افزایش پیدا کند.

منابع جایگزین

تا پیش از این، معامله‌گران و تحلیلگران انتظار داشتند که نفت خام در سه ماهه دوم که پالایشگاه‌های آسیایی به دلیل تعمیرات، فعالیت ندارند و پالایشگاه‌های فرانسه به دلیل اعتصاب گسترده فلج شده اند، با مازاد عرضه روبرو شود اما اکنون انتظار دارند که کاهش تولید اوپک پلاس، بازارها را قبل از تابستان که فصل تقاضای بالا است، با محدودیت عرضه روبرو کند.

یک منبع پالایشگاهی چینی گفت که کاهش تولید اوپک، به هضم مازاد عرضه در غرب کمک می‌کند.

پالایشگاه‌های ژاپن و کره جنوبی اعلام کردند که به دلیل نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، به دنبال خرید نفت روسیه نیستند و ممکن است به دنبال عرضه جایگزین از آفریقا و آمریکای لاتین باشند.

معامله گران همچنین منتظر واکنش آمریکا هستند که این اقدام اوپک پلاس را دور از صلاح دانسته است.

بر اساس گزارش رویترز، یک معامله‌گر چینی گفت: در اصل، هدف از این کاهش عظیم تولید غافلگیرکننده، بازیابی قدرت قیمت‌گذاری در بازار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.