"عصرآزادی" از مراسم یادمان سالروز شهادت امیرسپهبد علی صیاد شیرازی در تبریز گزارش می دهد

صیاد دلها

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

به مناسبت ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ – بیست و چهارمین سالروز شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی – یادمان ویژه ای با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح مستقر در استان، جمعی از خانواده‌های شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان، معاون سیاسی – امنیتی استاندار آذربایجان شرقی و نیز همرزم این شهید والامقام در تبریز برگزار شد.

در این مراسم گرامیداشت امیر “حسین شفیعی” ارشد نظامی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل با اشاره به اینکه اگر امروزه دشمن جرات تعرض و دست درازی به کشورمان را ندارد در زیر سایه رشادت‌های دلاورانی همچون امیر شجاع صیاد شیرازی است به بیان خاطراتی از این امیر شجاع پرداخت.

در انتهای این مراسم گرامیداشت که در محل سینما سرباز تبریز برگزار گردید از تعدادی از خانواده های شهدا، جانبازان و آزادگان یگانهای ارتش دلاور تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

سخنرانان و حاضرین در مراسم همواره با تجلیل و تشویق رشادت های امیر شجاع ارتش ایران – سپهبد علی صیاد شیرازی – که در قالب ویدئو در سالن به تصویر کشیده شد یاد او را گرامی داشته و جهت گرامیداشت خاطره شهدای جنگ تحمیلی چندین بار ادای احترام نمودند…

▪️شیرازه اول

امیرسپهبد علی صیاد شیرازی متولد ۱۳۲۳ شهرستان درگز خراسان، پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه به دانشکده افسری راه یافت و موفق به اخذ مدرک لیسانس از آن دانشکده شد.

در سال ۱۳۵۲ جهت ادامه تحصیل و گذراندن دوره های تخصصی هواسنجی بالستیک و توپخانه به آمریکا نقل مکان نمود.

در کار تحصیل علوم نظامی و ارتقاء به مدارج بالا، ضمن شناسایی و ارتباط با نیروهای مبارز و تشکیل هسته های انقلابی در داخل ارتش، فعالیت های سیاسی را نیز دنبال می کرد تا آنجا که به علت این فعالیت ها توسط ساواک دستگیر و زندانی گردید.

در سال ۱۳۵۸ طرح هایی را برای عملیات پاکسازی در مناطق کردستان تهیه و تدوین نمود و در آخرین ماه های ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر به دلیل برخورداری از روحیه انقلابی و مقابله با خیانت های او، از سمتش عزل گردید.

در سال ۱۳۶۰ طی حکمی از سوی امام راحل به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب شد و سپس به عضویت شورایعالی دفاع منصوب گردید و در کنار فرماندهان سپاه، فرماندهی عملیات پیروزمند ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس را بر عهده گرفت.

در سال ۱۳۶۸ به سمت معاونت بازرسی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح منصوب گردید و یک سال بعد، طراحی و هدایت عملیات عزت بخش عملیات مرصاد علیه منافقین را عهده دار شد.

در سال ۱۳۷۲ با حکم رهبر انقلاب به سمت جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد و به فعالیت های عزتمندانه خود ادامه داد تا اینکه در روز ۱۶ فروردین ۱۳۷۸ و تنها ۵ روز قبل از شهادتش، درجه سرلشکری را از فرمانده کل قوا دریافت نمود.

سرانجام این فرمانده متعهد در ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ در حالی که با خودروی شخصی خود به قصد عزیمت به محل کارش از خانه خارج شده بود مورد هجوم یک مرد ناشناس قرار گرفت که به گفته شاهدان محلی، آن مرد تروریست با پوشش لباس رفتگر در حوالی خانه وی به کمین نشسته بود و او را هنگام خروج از خانه به رگبار بست و در پی این حادثه، سخنگوی گروهک منافقین مسئولیت این جنایت را بر عهده گرفت.

▪️شیرازه دوم

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز اخلاص و توسل به اهل بیت را از ویژگی‌های خاص امیرسپهبد علی صیاد شیرازی دانست و گفت: این شهید والامقام در جبهه های ۸ سال جنگ نیز منادی وحدت نیروها بود به طوری که ارتش و سپاه را یک لشگر الهی قلمداد می کرد.

آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم افزود: تمام فرماندهان آن موقع را گردهم آورده و از آنان خواست تا در مناطق جنگی، توضیحات لازم را در خصوص عملیات افتخارآمیز به دانشجویان تشریح نمایند.

امام جمعه تبریز اضافه کرد: در واقع، برقراری وحدت و هماهنگی بین برادران سپاه و ارتش از خدمات شهید صیاد شیرازی در دوران جنگ تحمیلی بود لذا ۳ سپهبد بزرگ ایران شامل شهیدان قَرَنی، صیاد شیرازی و سلیمانی توانستند استکبار جهانی را در تعدی به کشورمان ناکام بگذارند و اگر رشادت ها و فداکاری های این عزیزان نبود امروز نمی توانستیم در امنیت کامل زندگی کنیم.

به گفته کارشناسان و آگاهان حوزه جنگ، از مهم­ترین دلایل و انگیزه‌­های ترور علی صیاد شیرازی به وسیله منافقین می­‌توان به مواردی همچون نقش ارزنده او در آرامش، نظم و امنیت کردستان در بدو پیروزی انقلاب و ناکامی طرح­‌ها و برنامه­‌های گروهک­ منافقین، فرماندهی و مدیریت کارآمد در دفاع از تمامیت ارضی و راهبری عملیات­‌ سرنوشت ساز در طول سالهای جنگ تحمیلی، نقش وی در تلاش برای حفظ وحدت نیروهای ارتش و سپاه و درایت و هدایت هوشمندانه آن شهید شجاع در عملیات مرصاد و تار و مار کردن منافقین اشاره نمود!

▪️شیرازه آخر

امیرسرتیپ “غلامحسین دربندی” از دوستان و همرزمان شهید صیاد شیرازی از خصوصیات برجسته اخلاقی صیاد دلها سخن به میان آورد و گفت: شهید صیاد همیشه در کارهایش برنامه ریزی دقیق و منسجمی داشت و رمز موفقیتش به غیر از نماز اول وقت، از نظر من برنامه ریزی دقیق او در کارها بود زیرا نبوغ نظامی و قدرت طراحی‌اش بی نظیر بود.

وی با اشاره به اینکه صیاد شیرازی تنها شهیدی است که دل همه را سوزاند و سازمان ملل هم شهادتش را محکوم کرد افزود: در وصیت نامه خویش هم نوشته است که در رکاب امام زمان (عج) با دشمنان اسلام جنگ خواهم کرد تا در خون خود بِغلطم!

دربندی، سواد بالای نظامی و انضباط اجتماعی را وجه تمایز علی صیاد شیرازی دانست و اضافه کرد: قدرت طراحی و سازماندهی نیروها نزد او بسیار بالا بود و با طراحی بی نظیر جنگی که در چنته داشت نگاه انسانی را همواره سرلوحه خود قرار می داد.

این پیشکسوت دوران جنگ تحمیلی یادآور شد: جنایت‌ هایی که گروهک های ضدانقلاب مانند کومله در این کشور انجام داده و شهرهای غرب ایران را تسخیر کردند داعش آنها را بَلد نیست لذا حفظ جان مردم در عملیات نظامی همواره در نگرش صیاد شیرازی وجود داشت و از سوی دیگر، نقش برجسته‌ او در تامین امنیت کشور بی بدیل و کِتمان ناپذیر بود.

بدین ترتیب، نباید فراموش کرد که سرزمین‌های داغ خوزستان و گردنه‌های برافراشته کردستان، سالها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد، مصمم و شجاع بوده و جبهه‌های جنگ صدها خاطره از رشادت و از خودگذشتگی او حفظ کرده است که همیشه خاطره انگیز خواهد بود… یادش گرامی باد!

عکسها از : عصر آزادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.