مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی تاکید کرد؛

طرح‌های هادی نقشه راه روستاها هستند

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی درباره شایعاتی مبنی بر افزایش وام مسکن روستایی تاکید کرد که هیچ افزایشی برای سال ۱۴۰۲ ابلاغ نشده و همان مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان بر قوت خود باقی است.

“حجت اله سروری” در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت ۲۱ فروردین – سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی – گفت: مهمترین وظایف بنیاد مسکن در حوزه عمران روستایی، مقاوم سازی مسکن‌های روستایی و مسکن شهری بوده و یکی دیگر از وظایف مهم بنیاد مسکن نیز وارد صحنه شدن در زمان حوادث است.

وی درباره مسئولیت بنیاد مسکن در طرح نهضت ملی مسکن افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وظیفه ساخت و تعیین تکلیف طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را هم برعهده دارد.

سروری در خصوص انتقاد از کُند بودن اجرای طرح نهضت ملی مسکن اضافه کرد: تاکنون ۶۹ هزار نفر برای مسکن ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان ثبت نام کرده‌اند که تاکنون ۹ هزار نفر از آنها واجد صلاحیت بودند لذا در این راستا زمین برای ساخت تعداد ۳۸۰۰ واحد تامین شده که ۱۸۲۵ واحد از آن تعیین تکلیف و ۲۹۰۰ نفر از آنها نیز مبلغ ۴۰ میلیون تومان واریز کرده‌اند.

وی تاکید کرد: طرح مسکن ملی در شهرستان میانه به طور میانگین پیشرفت ۵۰ درصدی داشته و ۳۰۰ واحد در دست احداث است، اولین طرح نهضت ملی کشور نیز در سال گذشته در شهرستان بستان آباد افتتاح شد لذا موضوع تملک زمین یکی از مشکلات اجرای این طرح است که یک پروسه طولانی بوده اما اخیراً تفاهم نامه‌ای بین بنیاد مسکن و راه و شهرسازی انعقاد شده تا این فرآیند تسریع یابد.

سروری با بیان اینکه بنیاد مسکن سعی دارد تا کارها را مردم محور پیش ببرد ادامه داد: بنیاد مسکن در زمینه مسکن روستایی فعالیت دارد و بر اساس دستوالعمل‌های ابلاغی، بافت فرسوده در حیطه مسئولیت‌های بنیاد مسکن نیست اما در این راستا اعلام آمادگی کرده و از حضور در پروژه‌ های اصلاح بافت فرسوده استان استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد ۳۵ هزار و ۴۱۷ فقره مراجعه روستانشینان به بنیاد مسکن استان انجام گرفته است اظهار کرد: روزانه با اهالی روستاها در ارتباط هستیم و حتی در مواقعی از آنها تمنا می‌کنیم که اجازه دهند خانه‌هایشان را بازسازی کنیم، حتی از خانه به خانه روستاها بازدید کرده و منتظر حوادث نمی‌نشینیم لذا سال گذشته در حوزه عمران روستایی نزدیک به ۱۷۲ پروژه با مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی در خصوص بحث طرح‌های هادی روستایی افزود: طرح‌های هادی به عنوان نقشه راه روستا، عامل بازدارندگی توسعه آنها نیستند لذا سال گذشته تعداد ۹۳۳ مورد طرح هادی در سطح استان بازنگری شده و این فرآیند در سال جاری نیز ادامه دارد.

سروری، از آسفالت ریزی بالای ۲۰۰ کیلومتر با عرض ۶ متر در معابر روستاهای استان با مشارکت مردم خبر داد و اضافه کرد: امسال برنامه داریم که این رقم را به ۲۵۰ کیلومتر برسانیم.

وی با بیان اینکه مهاجرت معکوس به روستاهای آذربایجان شرقی از سال گذشته به معنای واقعی شروع شده است بیان کرد: پروژه ساخت مسکن آخر خیابان طالقانی تبریز مدتی متوقف شده بود زیرا مساحت منازل بر اساس نقشه برداری‌های اولیه بالا بود و باعث افزایش هزینه متقاضیان می‌شد که در این راستا نقشه‌ها بازطراحی شده و از هر واحد حدود ۲۵ مترمربع کاسته شده و به حدود ۱۲۰ مترمربع رسید که عملیات بتن ریزی آن نیز از این هفته آغاز شده است.

سروری در خصوص وام مسکن روستایی هم گفت: بر اساس آخرین ابلاغیه‌ها، هیچ افزایشی در مبلغ وام مسکن روستایی در سال ۱۴۰۲ نخواهیم داشت و همان مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان باقی می‌ماند.

وی در خصوص برنامه بنیاد مسکن برای تحقق شعار سال نیز توضیح داد: علاوه بر بودجه سالانه بنیاد مسکن، برنامه‌ای خارج از بودجه هم برای خود تهیه کرده‌ایم و در راستای تحقق شعار سال جاری تلاش می‌کنیم تا قیمت تمام شده محصولات کاهش یابد.

سروری در پایان اظهارات خود از بازنگری طرح هادی روستای تاریخی کندوانِ اسکو با الزامات بافت فرهنگی و تاریخی آن و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی خبر داد و اعلام کرد که طرح این روستا ظرف دو ماه آینده تعیین تکلیف شده و با همکاری فرمانداری اسکو مورد اجرا قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است بنياد مسكن اولين نهاد سازندگي است كه بعد از پیروزی انقلاب با فرمان امام راحل تشكيل گرديد و با توجه به اهميت مسئله مسكن محرومان، در تاريخ ۲۱ فروردين ۱۳۵۸ توسط بنیانگذار کبیر انقلاب اقدام به افتتاح حساب ۱۰۰ و تاسيس بنياد مسكن انقلاب اسلامی اقدام گردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.