"عصرآزادی" به مناسبت روز ارتش از رشادت های دلاوران لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان در دوران جنگ تحمیلی گزارش می دهد

صاعقه های ایران

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

ارتش ایران یک ارتش معنوی و اخلاقی است که از توان نظامی و تجهیزات پیشرفته داخلی بهره گرفته و برخلاف ارتش سایر کشورها، از استقلال نظامی برخوردار می باشد.

واقعیت این است که امروزه نیروهای مسلح علاوه بر برخورداری از عنصر معنوی و عنصر اعتقادی در زمینه تجهیزات نظامی و نیز توانمندی‌های جدید، قدرتمند هستند زیرا آنان در کنار این توانمندی‌ها از عنصر مهمی به نام ادبیات شهادت برخوردارند که آنها را دچار فرسایش نمی کند.

سهم لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان نیز در ثبت حماسه بزرگ جنگ تحمیلی بی بدیل است که به عنوان یک لشکر خط شکن در سال اول جنگ با انجام ۱۳ عملیات آفندی و پدافندی توانست به مانند یک برگ زرین در صفحات تاریخ دفاع مقدس بدرخشد.

این لشکر، قبل از انقلاب در قالب لشکر یک و ۲ گارد ویژه شاهنشاهی فعالیت داشت که با ترکیب دو یگان مذکور، در سال های پس از انقلاب به نام لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان ثبت گردید و در حقیقت،  اولین مولود ارتش در سالهای پس از انقلاب بوده و قبل از شروع جنگ، در مقابله با گروهک های ضدانقلاب مستقر در مناطق کوهستانی کردستان، ایفای نقش کرده و افتخارش نصیب هر شهروند آذربایجانی می گردد و خاطراتش تنها به روز ۲۹ فروردین ختم نمی شود…

▪️سنگر اول

ارتش دلاور در سالهای اخیر علاوه بر آنکه ساخت جنگنده‌ های آذرخش و صاعقه را عملیاتی کرده است، جنگنده قاهر ۳۱۳ را که توانایی حمل و شلیک ۶ موشک هوا به هوا دارد نیز به ناوگان هوایی کشور افزوده است.

راه‌اندازی سیستم تصویری بومی شبیه‌ساز فانتوم، بازآماد یک جنگنده سوخو ۲۴ و یک هواپیمای ایلوشین، تولید جک هواپیمای ایلوشین، سوختگیری سوخو از سوخو در ارتفاع پست برای نخستین بار، تجهیز جنگنده‌های F-۷ به موشک و تسلیحات جدید و همچنین افتتاح چندین باند پروازی در سراسر کشور از جمله اقدامات و دستاوردهای نیروی هوایی ارتش در ۴ دهه اخیر بوده است.

در حوزه نیروی دریایی نیز، ناوشکن‌ جماران یکی از مهمترین دستاوردهای دفاعی ایران در عرصه دریایی محسوب می‌شود؛ شناوری مدرن و پیشرفته که سبب اقتدار ایران در آبهای منطقه‌ای و بین المللی شده و طراحی و تولید ناوشکن‌های سهند و سینا که نمونه پیشرفته‌تر ناوشکن است از دیگر ابتکارات ارتش به شمار می رود.

عملیاتی کردن ناو موشک‌انداز سپر در آبهای شمالی کشور، نصب رادار کنترل آتش ثامن بر روی ناوهای موشک‌انداز، اعزام ناوگروه‌های ۴۷، ۴۸، ۴۹ و ۵۰ به آبهای آزاد و اسکورت بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ کشتی ایرانی و غیرایرانی، عملیاتی کردن موشک قدیر، الحاق یک فروند F-۲۷ و یک بالگرد به یگان هوادریای منطقه دوم دریایی جاسک و همچنین راه‌اندازی سامانه‌های مرصاد، اتوپایلوت دیجیتال، سوخت بومی موتور احتراقی اژدرها، پروژه دماوند، ناو آموزشی خلیج فارس، پوشش‌های نانویی، آزمایشگر موشک رعد، پروژه نقش و خودروی تاکتیکی مکران ۹۲۱ از جمله اقدامات و دستاوردهای دفاعی نیروی دریایی ارتش در سال های پس از انقلاب محسوب می شود.

در حوزه نیروی زمینی نیز طراحی و ساخت تانک‌ های ذوالفقار ۱ و ۳، مبارز، سفیر، صمصام، تیام، کرار، اسلحه‌های تک‌تیرانداز شاهر، باهر و حیدر، نصب سامانه دید در شب بر روی اغلب هلی کوپترهای هوانیروز و همچنین به‌ روزرسانی گسترده ادوات رزمی و زرهی، رونمایی از سامانه‌ های حیدر ۷، حیدر ۴۴، حیدر ۴۱ و خودکفایی کامل در صنعت قطعه‌سازی از دیگر دستاوردهای نیروی زمینی ارتش است.

▪️سنگر دوم

یک پژوهشگر حوزه جنگ گفت: از آغاز بحران کردستان و تهاجم عراق تا اعلام آتش بس، ارتش ایران و به ویژه نیروی زمینی همواره به عنوان عنصر ثابت و همیشه حاضر در جبهه های جنگ، به صورت شکیبا، بدون تظاهر و توقع با تمام توان به ادای تکلیف خطیر خود مشغول بوده و پس از اعلام آتش بس نیز تا سال ۱۳۷۲ برابر دستور، کماکان به حضور در مناطق عملیاتی مرزی ادامه داده و هنوز هم تعدادی از یگان های نیروی زمینی در پاره‌ای از مناطق حساس مستقر هستند.

مسعود بختیاری افزود: نیروی زمینی ارتش در طول دوران جنگ تحمیلی در بیش از ۱۴۸ عملیات آفندی و پدافندی در رده‌های مختلف شرکت نموده و با حدود ۵۰ هزار شهید و بیش از ۲۷۰ هزار جانباز و ۱۵ سال حضور در جبهه‌های جنگ و مناطق عملیاتی برای ادای دِین خود نسبت به کشور کوشیده است.

وی ادامه داد: نیروی هوایی و دریایی ارتش نیز در پاسداری از حریم فضای هوایی و دریایی کشور همانند نیروی زمینی قهرمانانه جان فشانی کرده اند لذا امروزه مانند دوران باستان و قرون وسطی، پیروزی در جنگ به مفهوم تصرف و نگهداری زمین و یا به قول معروف کشورگشایی نیست بلکه عامل قدرت نظامی به عنوان یکی از مؤلّفه‌های قدرت ملی کشور، به عنوان ابزار خشونت و اعمال زور در ادامه سیاست‌های کلان در سمت تأمین منافع و امنیت ملی کشورها به کار گرفته می‌شوند.

بختیاری اضافه کرد: هدف از کاربرد جنگ وصول به اهداف و منظورهای استراتژیکی است که با شیوه‌های سیاسی و یا طرق دیگر تحقق آنها ممکن نگردیده است، اگرچه رزم آوران در صحنه جنگ برای تصرف مناطق حساس پیکار می‌کنند اما هدف واقعی زمین نیست بلکه واسطه و وسیله‌ای برای کسب اهداف استراتژیکی سیاسی، اقتصادی و غیره است.

وی تاکید کرد: اگرچه عراق با تحمیل جنگ به ایران، خسارات و صدمات جانی و مالی فراوانی به کشورمان وارد ساخته و متقابلاً هم ناچار از تحمل آنها شد ولی با ملاحظه به اینکه به هیچ یک از اهداف آشکار و پنهان خود نرسید به بیان امروزی استراتژی و مفهوم پیروزی نظامی، صد در صد شکست خورده است!

▪️سنگر آخر

در کتاب “سیری در جنگ ایران و عراق” شرح‌ حال‌ از خودگذشتگی‌ها و شجاعت‌های دهها تن‌ از فرزندان‌ ارتش‌ در غرورانگیزترین‌ عملیات‌ دوران‌ جنگ‌ که همانا عملیات‌ فتح‌المبین‌ است به تصویر کشیده شده است.

در قسمتی از این کتاب آمده است: …متجاوزان‌ بعثی‌ در عملیات‌ فتح المبین گسترده‌ترین‌ ضربه‌ را از رزمندگان‌ ایران متحمل‌ شدند، به‌ گونه‌ای‌ که‌ بعد از آن با ارسال‌ پیام‌ها و اعزام‌ واسطه‌هایی‌ در صدد بیرون‌ آمدن‌ از باتلاقی‌ شدند که‌ خود، آن را به‌ وجود آورده‌ بودند.

این‌ کتاب، خاطرات‌ ۳۲ نفر از فرماندهان‌ شجاع‌ ارتش‌ است‌ که‌ در جریان‌ عملیات‌ فتح‌ المبین‌ تاثیر تعیین‌کننده‌ای‌ بر عملیات‌ داشتند و در این‌ اثر سعی‌ شده‌ است‌ تا به‌ دور از هر گونه‌ اغراق و با صداقت‌ و صمیمیت‌، جنبه‌ای‌ از تجربه‌‌ جوانان‌ و رزمندگان‌ دوران‌ جنگ تحمیلی در اختیار نسل‌ کنونی‌ به‌ خصوص‌ جوانانی‌ قرار بگیرد که‌ تشنه‌‌ درک‌ حقیقت‌های‌ تاریخ‌ انقلاب هستند.

این‌ اثر، تصویر حزن‌انگیز شهرهای‌ مظلوم‌ شوش‌ و دزفول‌ استان خوزستان در اوج‌ تجاوزهای‌ بعثی‌هاست‌ به طوری که تصویر شهرهای‌ خالی‌ از جمعیت‌، کوچه‌های‌ متروک‌، بمب‌هایی‌ که‌ از هر گوشه‌ای‌ منفجر می‌شدند مقدمات‌ عملیات‌ فتح‌المبین‌ و مجاهدت‌های‌ لشکر ۲۱ حمزه‌ آذربایجان از خلال‌ این‌ کتاب‌ به‌ خوبی‌ نمودار می گردد!

در حقیقت، صفحات تاریخ معاصر را که ورق می­‌زنیم به صفحات زرین ۸ سال دفاع مقدس می‌رسیم که مالامال از خاطرات مردانی است که روح‌شان فراتر از زمان و عرصه فراخ زمین، تنگ­‌تر از قلب سرشار از عشق­‌شان بوده است.

اولین وظیفه ارتش در بدو شروع جنگ و حمله دشمن، متوقف کردن دشمن و تثبیت نیروهای متخاصم بود که لازمه عملیات آفندی، پدافند مناسب است که لشکر همیشه قهرمان ۲۱حمزه در سالهای جنگ تحمیلی، در هر دو این موارد نقش اساسی و کلیدی را بازی می کرد.

بدین ترتیب، لشکر ۲۱ حمزه سیدالشهدا(ع) آذربایجان با تقدیم ۶ هزار و ۹۰۰ شهید و ۲۵ هزار جانباز، پا در رکابی خود را نسبت به انقلاب ثابت کرده و باعث افتخار آذربایجانی هاست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.