سخنگوي سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد؛

درخشش آذربايجان شرقی با توليد ۶ ميليون تُن برای ۲۰ محصول کشاورزی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: مشاور رئيس و سخنگوي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گفت: این استان با توليد ۶ ميليون تُن براي ۲۰ محصول کشاورزي، رتبه اول تا ششم کشوري را در اين حوزه داراست.

وحيد کاظم زاده در گفتگو با خبرنگاران افزود: آذربايجان شرقي در توليد سنجد با 1370 تن توليد رتبه اول کشوري را دارد که 29 درصد از توليد ملي است و در توليد و فرآوري کشمش، با در اختيار داشتن 75 درصد از توليد ملي اين محصول، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی بدون اينکه يک درخت خرما داشته باشد در فرآوري و صادرات خرما رتبه اول کشور را داشته و در توليد زردآلو، با ۶۰ هزار و ۷۰۰ تن، رتبه دوم کشوري را دارد که معادل 15 درصد از توليد ملي اين محصول است. کاظم زاده اضافه کرد: همچنين این استان با توليد 13 هزار و 650 تن عدس، رتبه دوم کشوري را کسب کرده که 17 درصد از توليد ملي را به خود اختصاص مي‌دهد، در خصوص گوجه سبز نيز، با توليد 20 هزار و 300 تن که در حدود 22 درصد از توليد ملي است، رتبه دوم کشوري را داشته و با توليد 769 هزار و 200 تن سيب درختي و 19 درصد از توليد ملي اين محصول، رتبه دوم کشور را داراست.

وي افزود: آذربايجان شرقي در توليد زنبور عسل، پس از استان آذربايجان غربي، با سهم 15 درصد از توليد ملي و توليد 15 هزار و 800 تن عسل، رتبه دوم کشوري را داراست، همچنين در زمينه توليد زغال اخته، با توليد يکهزار و ۱۰۰ تن از اين محصول که معادل 16 درصد از توليد ملي است، پس از استان قزوين، داراي رتبه دوم کشوري هستيم. همچنين با توليد 302 هزار و 300 تن يونجه، معادل 6 درصد از توليد ملي، رتبه سوم کشوري را دارا هستيم.

سخنگوي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با بيان اينکه در توليد گوشت قرمز با توليد 55 هزار و 900 تن از اين محصول که رقمي در حدود 6 درصد از توليد ملي است، رتبه سوم کشور را داريم تاکید کرد: در زمينه توليد گردو نيز با توليد 23 هزار و 100 تن گردو داراي رتبه سوم هستيم. همچنين آذربايجان شرقي با توليد 16 هزار و ۸۰۰ تن آلبالو و سهم ده درصدي از توليد ملي، داراي رتبه سوم کشوري است و با توليد 97 هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ که معادل 10 درصد از توليد ملي است نيز در رتبه سوم توليد اين محصول قرار دارد. اين استان همچنين در زمينه توليد انگور با توليد 200 هزار تن انگور که ۶ درصد توليد ملي است در جايگاه ششم کشوري قرار دارد.

مشاور رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقی یادآور شد: در اين استان توانسته‌ايم در زمينه توليد شير خام، با توليد 603 هزار و 400 تن از اين محصول که 5 درصد از توليد ملي است رتبه ششم را کسب کرده است آذربايجان شرقي که استانی ديم‌خيز است، با توليد 605 هزار تن گندم که 5 درصد از توليد ملي است، داراي رتبه ششم در زمينه توليد اين محصول است و بالاخره در زمينه توليد گوشت مرغ نيز با توليد 89 هزار و 500 تن از اين محصول، 3.1 درصد از توليد ملي گوشت سفيد را به خود اختصاص داده‌ است.

کاظم زاده با تشکر از همکاران پرتلاش سازمان و مديران جهاد کشاورزي شهرستان‌ها و ادارات تابعه افزود: همه اين تلاش‌ها باعث شده تا ما در طول سال 1401 بتوانيم ۵ عنوان مختلف کسب کنيم، در تاريخ دوم تيرماه سال گذشته در همايش و گردهمايي سراسري مديران روابط عمومي وزارت جهاد کشاورزي، رتبه نخست کشوري را در بخش روابط عمومي کسب کرديم و مورد تجليل وزير محترم جهاد کشاورزي و سخنگوي دولت قرار گرفتيم و در تاريخ 16 آبان 1401 موفق شديم عنوان روابط عمومي برتر استان را کسب و مورد تجليل و تقدير استاندار محترم قرار بگيريم.

وي اظهار کرد: بر اساس گزارش دبيرخانه کميسيون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، از مجموع یکهزار و ۸۲۹ دستگاه فعال در اين سامانه که يک سامانه کشوري است، سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي به‌عنوان پاسخگوترين دستگاه اجرايي کشور شناخته شد که اين مهم حاصل تلاش همکاران بنده در روابط عمومي سازمان بوده است، غرفه آذربايجان شرقي در اولين نمايشگاه جامع کشاورزي در تهران نیز در بين غرفه‌هاي بخش دولتي وزارت جهاد کشاورزي، سازمان‌ها و ادارات دولتي زيرمجموعه وزارت جهاد کشاورزي، رتبه اول را در زمينه غرفه‌سازي کسب کرده است و مورد تجليل مشاور وزير و رئيس مرکز روابط عمومي قرارگرفته است، در برگزاري برنامه‌هاي هفته خاک نيز در سطح کشور، رتبه  نخست را کسب کرده و در تاريخ هشتم بهمن‌ماه سال گذشته مورد تجليل و تقدير معاون آب و خاک وزراتخانه قرار گرفتيم.

سخنگوي سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به اجراي قانون انتزاع براي تنظيم بازار محصولات کشاورزي خاطرنشان کرد: با توجه به قانون انتزاع، بازرسي کنترل تنظيم بازار در حال حاضر در اختيار سازمان جهادکشاورزي قرار دارد و در سال جديد و ماه مبارک رمضان نيز تلاش کرديم هماهنگي‌هايي با مديريت جهاد کشاورزي در شهرستان‌ها  انجام دهيم تا به فضل الهي اين ايام بدون کوچکترين مشکلي سپري شود و با انعکاس اخبار از برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در حوزه تامين و توزيع کالاهاي اساسي و نيز نظارت بر بازار که انجام اين مهم به حوزه روابط عمومي سپرده شده، اميدواريم بتوانيم در ايفاي نقش خودمان در تنظيم بازار که نقشي بديهي است و در حال حاضر، بيش از 40 درصد از نيرو و وقت همکاران سازمان را به خودش اختصاص داده است، موفق و سربلند بيرون بياییم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.