گفتگوی "عصرآزادی" با یک جهانگرد جوان اهل تورکیه که با اسکیت به کشورها سفر می کند؛

یکبار سفر به تبریز کافی نیست!

?گفتگو از: شهرام صادق زاده/ عصرآزادی

آی تاج شیمشک Aytaç ŞiMŞEK گردشگر ۲۵ ساله اهل استانبول است که با اسکیت به سفر می رود، او ۷ سال است که سفر به کشورها را آغاز کرده و ایران سومین مقصد اوست که قرار است چند ماه را در شهرهای تبریز، تهران، بندرعباس و غیره حضور داشته و با آداب و رسوم، فرهنگ و هنر ایران آشنا گردد.

دو سال است که به صورت متوالی در مسیر کشورها با اسکیت سواری در تردد است، قبلاً به صورت Aouto stop یا همان مرحله‌ای به گشت و گذار می پرداخت اما یک سال است که با استفاده از اسکیت سفر می کند.

گویا قبلاً برخی از جهانگردان به او می گفتند که سفر با اسکیت کار بسیار دشوار و حتی غیرممکن است ولی او این امر غیرممکن را ممکن کرده و معتقد است مقوله ای به نام “غیرممکن” و “نشدنی” وجود ندارد و بالاخره انجامش داد!

 

گپ و گفتگوی کوتاه ما با این جوان جهانگرد تورک در سنگفرش جوار ارگ علیشاه تبریز حاوی نکات جالبی است که می توانید با ذائقه او آشنا شده و به اراده قوی این گردشگر جوان اسکیت سوار آفرین بگویید…

▪️در عرض ۴ روز با اسکیت از مرز حرکت کرده و به شهر تبریز رسیدم

قبلاً برخی از افراد که اهل سفر بودند به او می گفتند که سفر با اسکیت کار بسیار دشوار و حتی غیرممکنی است و نمی توان با استفاده از آن از یک شهر به شهر دیگر و حتی از کشوری به کشور دیگر حرکت نمود ولی او می گوید من این امر غیرممکن را ممکن کردم و معتقدم مقوله ای به نام “غیرممکن” و “نشدنی” وجود ندارد و بالاخره انجامش دادم.

آی تاج به هم سن و سال های خود توصیه می کند به طور حتم به قضیه ناممکن اعتقاد نداشته باشید و بدانید انسان می تواند به تمام امور خود فائق آید، اکنون گردشگری با اسکیت سواری که من انجامش می دهم یکی از اولین اقداماتی است که در جهان انجام می گردد!

آی تاح با اشاره به اینکه از مرز ترکیه به منطقه آذربایجانِ ایران وارد شده و در تبریز حضور یافتم گفت: این امر تنها نیمی از توانمندی هایم را شامل می گردد به طوری که در عرض ۴ روز از مرز سِرو تا شهر تبریز با اسکیت حرکت کرده و به شهر تبریز رسیدم و امیدوارم حامل پیام صلح و دوستی ملت‌ها در نقاط مختلف جهان بوده و بار دیگر به تبریز و ایران بازگردم.

▪️می گفتند در ایران مواظب خودت باش اما همه چیز بسیار عالی است

این جوان جهانگرد افزود: در تورکیه، درباره فرهنگ، هنر، آداب و رسوم مناطق مختلف ایران مباحث و نظرات مثبت و خوشایندی مطرح می گردد، البته درست است که می گفتند در ایران “مواظب خودت باش” اما ایران و به ویژه تبریز را بسیار عالی ارزیابی کرده‌ام و از آنجایی که تعریف بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان را شنیده بودم به آنجا رفته و پس از گشت و گذار طولانی، خودم را در دالان ها و راسته های آن رها کرده و خودم را در مسیر تاریخ آن قرار داده و با راهنمایی تبریزی های مهربان در جریان زندگی روزمره آن قرار گرفتم.

او با اشاره به اینکه اکثریت افرادی که پرچم تورکیه را در پیشانی کوله پشتی ام مشاهده می کنند با صمیمیت و مهربانی خاص خوشامد گفته و از چند و چون سفر می پرسند و اینکه تبریز را چطور دیدم اضافه کرد: این نوع خونگرمی تا آنجا ادامه می‌یابد که خواستار استراحت در منزل یا مغازه شان می شوند که بسیار برایم جالب توجه است.

آی تاج تاکید کرد: مردم ایران و به ویژه آذربایجانی ها بسیار مهمان نواز، خونگرم و مهربان هستند به طوری که از بودن در تبریز، اورمیه و سایر مناطق تورک زبان ایران احساس غربت نمی کنم و بعد از اینکه بر شیوه تلفظ تورکی آذربایجانی تسلط یابم به آموختن برخی از کلمات و جملات فارسی هم اقدام خواهم کرد.

▪️ایران در حوزه صنعت گردشگری می‌تواند بیش از این موفق عمل نماید

آی تاج ادامه داد: طبق برنامه ریزی های قبلی می خواهم از تبریز به تهران عزیمت کرده و بعد از چند روز یا هفته اقامت در پایتخت ایران به سمت بندرعباس حرکت نمایم تا با فرهنگ، هنر و صنایع دستی مناطق جنوب این کشور نیز آشنا گردم.

او یادآور شد: پس از اینکه گشت و گذار در مناطق جنوبی ایران را به اتمام رسانم، مجدداً به حوالی شمال تهران حرکت خواهم کرد و بعد از بازدید از مناطق تاریخی و فرهنگی آن سرزمین ها به آن سوی ارس و کشور آذربایجان حرکت خواهم کرد و پس از اقامت در آنجا، مجدداً به تبریز باز خواهم گشت تا کشور مقصد بعدی را انتخاب نمایم.

این جوان جهانگرد اسکیت سوار اشتراکات دو کشور ایران و تورکیه در حوزه های فرهنگی و هنری را بسیار کثیر دانست و اظهار کرد: اما ایران در حوزه گردشگری می‌تواند بیش از این موفق عمل نماید زیرا یک گردشگر که از تورکیه وارد ایران می شود قادر است به راحتی در این کشور به امور روزمره و سیاحت خود بپردازد به طوری که هر پاکت سیگار به طور میانگین در تورکیه ۳۵ تا ۴۰ لیره تورک است در حالی که در ایران ۳ الی ۱۲ لیره است!

او بیان کرد: قیمت بنزین هم که جای خود دارد؛ هر لیتر آن در تورکیه حدوداً ۶۵ هزار تومان است و برای همین، نرخ بلیت اتوبوس برای مسافت دو شهر مانند تبریز تا تهران ۴۰۰ الی ۵۰۰ لیره تورک آب می خورد و نرخ حدود ۸۰ لیر آن با قیمت اتوبوسهای کشور ما تفاوت بسیار فاحشی را در بر می گیرد!

▪️کسی که برای اولین بار به خارج از کشورش می رود به ایران سفر کند

آی تاج خاطرنشان کرد: نرخ خوراکی ها و غذاها نیز در ایران به نسبت تورکیه بسیار مناسب است زیرا مراکز فروش و فروشگاه هایی وجود دارد که به قیمت مناسب عرضه می کنند اما متاسفانه برخی از مراکز با قیمت بالا می فروشند که قابل رسیدگی از سوی مسئولان است کمااینکه ظاهراً در ایران نرخ واحدی برای عرضه محصولات غذایی، دارویی و غیره وجود ندارد که آن هم باید مدنظر مسئولان کشور قرار گیرد!

او با ذکر این‌ نکته که چندین سال است که تاریخ ایران را مطالعه کرده بوده و قصد داشتم در این کشور حضور یابم عنوان کرد: خوشبختانه به این هدف نائل آمدم زیرا صحبت با مردم این کشور بسیار جذاب و دل انگیز است و به شهروندان تورکیه توصیه می‌کنم اگر می‌خواهند برای اولین بار به خارج از کشور سفر کنند به طور قطع و یقین، ایران را انتخاب کنند تا لذت حضور در کشور دوست و همسایه را لمس نمایند.

آی تاج با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای مهم جهان در امر مهمان نوازی و هنری است و می‌تواند در صدر جدول نیز قرار گیرد گفت: انسان های شیاد و کلاهبردار در تمام نقاط جهان وجود دارد و در مرز ایران نیز با یکی از آنها مواجه شدم اما به هرحال نُرمال بوده و نباید به حساب تمام مردم یک کشور نوشت!

جوان سیاح اسکیت سوار در پایان این گفتگو یادآور شد: با استفاده از اسکیت، تاکنون کسی به مسافرت بین کشورها با مسافت طولانی نپرداخته و این موضوع توسط من به نوعی ابتکار محسوب می شود تا در سطح جهان نیز به یک بدعت تبدیل شده و با نهادینه سازی آن، اسکیت بازان، پیام‌ آور صلح و دوستی در بین ملت های جهان باشند!

? عکسها از: عصرآزادی/ سنگفرش جوار ارگ علیشاه تبریز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.