"عصرآزادی" از مشکلات پروژه های نهضت ملی مسکن و فشار مضاعف بر متقاضیان آن گزارش می دهد

کمین دلالان در حوالی نهضت ملی!

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

از سالیان گذشته یکی از اصلی ترین معضلات بازار مسکن در ایران همچون سایر بخش ها، حضور دلالان و واسطه گران بوده است؛ سوداگرانی که می توانند به سادگی قیمت ها را تغییر داده و بر گرانی ها اضافه کنند و دولتهای بی تدبیر هم در بلبشوی تورم حاصل از آن گرفتار شوند!

مدت هاست که ایده های مختلفی در وزارت راه و شهرسازی از جمله مسکن مهر، اقدام ملی و غیره مطرح می شود تا روند ساخت و ساز را تسریع بخشند، حال در جدیدترین نوع طرحها با عنوان نهضت ملی مسکن به گوش می رسد که این وزارتخانه اعلام کرده که تمام زمین های اضافه دولتی باید برای تولید مسکن به کار بروند و برنامه های ویژه ای برای کوتاه کردن دست دلالان مسکن، در پیش است.

اخیراً وزیر راه و شهرسازی در خصوص تصمیماتی که برای کوتاه کردن دست دلالان اخذ شده، سخنانی ایراد نموده و اعلام کرده که حدود ۵۷۰ هزار خانه خالی توسط سامانه املاک و اسکان شناسایی شده است که فهرست این خانه ها نیز به سازمان امور مالیاتی کشور نیز ابلاغ شد.

حال، موضع دولت سیزدهم در قبال حضور دلالان در بازار مسکن کاملاً روشن است زیرا به کمک مجلس، تلاش می شود که ساز و کاری برای کوتاه کردن دست سوداگران ایجاد گردد اما اینکه چگونه با آشفته بازار فعلی، این امر محقق خواهد شد الله اَعلَم…

▪️نهضت اول

افزایش قیمت مسکن و به تبع آن کاهش قدرت خرید مردم موجب شده است که خرید خانه هر روز برای عده‌‌ بیشتری تبدیل به یک آرزو شود در حالی که یکی از مهمترین وعده‌های دولت سیزدهم، ساخت سالانه یک میلیون مسکن است و نیاز به ساخت مسکن در کشور همواره به طور جدی مطرح بوده است، هم‌ اکنون دولت باید تدبیری برای این امر داشته باشد.

مسکن به عنوان بزرگترین سرمایه‌ گذاری مالی هر شخص در طول عمرش به حساب می‌آید و با توجه به قیمت بالای ساخت آن، بحث تامین مالی ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال دولت سیزدهم مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که کشور امروزه درگیر تورم‌ بالایی است و نحوه‌ تامین مالی ساخت این تعداد مسکن، باید با دقت صورت گیرد و در غیر اینصورت می‌تواند نرخ تورم را رشد دهد که برخی از کارشناسان در این زمینه هشدار می دهند!

کار به جایی رسیده که خود سخنگوی دولت در هم تشریح عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن اعلام کرده اند به طوری که از ابتدای راه‌اندازی سامانه ملی مسکن تا پایان سال قبل، حدود ۷۱۱ هزار میلیارد ریال منابع و تسهیلات از سوی شبکه بانکی پرداخت شده است.

علی بهادری تاکید کرده که تاکنون ۳۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن شهری، ۱۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی و ۱۳۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شده است اما این ارقام با ۲۰ درصد هدفگذاری قانون، فاصله معنی داری دارد و نشان دهنده کم کاری نظام بانکی در تأمین منابع مربوط به مسکن سازی می باشد.

▪️نهضت دوم

یک عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه دولت باید برای حل مشکل طرح نهضت ملی مسکن، علاوه بر زمین باید اقساط وام‌ مسکن متقاضیان طرح را قابل پرداخت و متناسب با درآمدهای آنها کند گفت: بهای تمام شده واحدهای مسکنی با کسر تسهیلات باید با شرایط متقاضیان هدف تناسب داشته باشد.

اقبال شاکری افزود: اگر بهای تمام شده یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری به عنوان مثال حدود یک میلیارد تومان باشد با کسر تسهیلات بانکی طرح نهضت ملی مسکن که حدود ۴۰۰ میلیون تومان فرض می‌کنیم حدود ۶۰۰ میلیون تومان آورده فرد متقاضی برای تحویل واحد مسکونی است که این رقم برای جامعه هدف ما که دهک‌ های یک تا ۵ هستند بسیار سنگین و غیرقابل تامین است.

وی اضافه کرد: در زمان تدوین قانون جهش تولید مسکن آورده متقاضیان را حداکثر ۳۰۰ میلیون تومان پیش بینی کردیم لذا اگر بهای تمام شده مساکن افزایش پیدا کرده، دولت باید تدابیری برای پرداخت ما به التفاوت این مبلغ بیاندیشد زیرا این مبلغ به هیچ عنوان نباید بر دوش خریداران باشد.

شاکری تاکید کرد: متقاضیان نهضت ملی مسکن در تسهیلات حدود ۴۰۰ میلیون تومانی این پروژه باید حدود ۷ میلیون تومان اقساط پرداخت کنند که این مبلغ نیز بسیار سنگین است و امکان پرداخت اقساط دیگری هم ندارند لذا بی تردید اگر برای این امر هم تدبیری صورت نگیرد، متقاضیان به دلیل ناتوانی مالی امتیاز خود را در بازار می‌فروشند که به احتمال زیاد ملک به دست برخی دلالان و واسطه ها می‌افتد که در انتظار این فرصت هستند و در نهایت مافیای مسکن قُلدرتر و معضل مسکن نیز شدیدتر می‌شود و بار دیگر دولت در کنترل حوزه مسکن ناکام می ماند!

▪️نهضت آخر

در حالی که عمده مشکلات نهضت ملی مسکن را باید در خود وزارت راه و شهرسازی جستجو کرد اما به گفته برخی کارشناسان، مسئولان این وزارتخانه، استان‌ها را مقصر جلوه می دهند تا از انتقاد رئیس جمهور در امان بمانند.

طبق گزارش های میدانی رسانه ها، این پروژه که قرار بود برای اقشار آسیب‌ پذیر، مسکن ارزان و باکیفیت تولید کند، داد بسیاری از متقاضیان کم درآمد شهری و روستایی را درآورده و با نحوه مدیریتی که وجود دارد این وعده فعلاً که به مقصود خود نرسیده است!

برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن، آورده مالی اولیه مردم باید حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد که به صورت چند قسط در حدود ۳ سال به حساب دولت ریخته می‌شود، پس از تحویل خانه به مردم که حتی آن هم مشخص نیست چه زمانی است، وامی به مردم تعلق می‌گیرد که ظاهراً از ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان متغیر است لذا وقتی این سرگردانی در متولیان دیده می‌شود مردم حس می‌کنند هیچ مدیریتی پُشت این پروژه وجود ندارد!

طبق اعلام دولت به طور متوسط برای بازپرداخت این وام مردم باید ماهیانه ۷ الی ۱۰ میلیون اقساط پرداخت کنند که این مبلغ اوایل دولت تعیین شده و مشخص نیست این مبلغ در زمان تحویل ساختمان چقدر باشد؟ اگر فرضاً اقساط وام ملی مسکن ۱۰ میلیون باشد متقاضیان که اغلب از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند توان پرداخت آن را نخواهند داشت!

بدین ترتیب، نهضت ملی مسکن که برای خانه‌ دار کردن اقشار ضعیف و فاقد مسکن برنامه‌ریزی شده بود ترمز بُریده و در حالی که تا چند سال قبل تا حدودی می‌شد خانه نُقلی خرید اما امروز با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم، با پس‌ انداز خانواده و وام مسکن هم دردی دوا نمی‌شود و به نوعی می‌توان گفت خرید خانه با حساب و کتاب جیب مردم همخوانی ندارد و معلوم نیست مردم چکار کنند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.