«عصرآزادی» از داستان اخذ مالیات پزشکان کشور گزارش می دهد

فرار مالیاتی پزشکان؛ اغراق یا واقعیت!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

چندین سال است که قضیه فرار مالیاتی پزشکان زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار گرفته و تذکر اخیر رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره استفاده نکردن پزشکان از دستگاه های کارتخوان و نداشتن قرارداد بیمارستان‌ها و مطب‌ها با بیمه‌های پایه درمانی بار دیگر خبرساز شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از پزشکان خصوصی که دارای مطب بوده و گردش‌ های مالی کلان یا دستمزدهای نجومی دارند با اسامی سایر اصناف مانند سوپرمارکت یا رستوران یا بعضاً مشاغل معاف از مالیات مانند کتاب فروشی یا مشاغل مرتبط با بخش کشاورزی و دامداری اقدام به تهیه دستگاه کارتخوان POS کرده‌اند، برخی نیز شماره کارت بانکی با نام سایر اعضای خانواده یا حتی حساب اجاره‌ای متعلق به افراد غریبه تهیه می‌کنند!

این در حالی است که برخلاف کارمندان و کارگران حقوق بگیر مالیات پرداز، آمار مشخصی از رقم فرار مالیاتی در سطح کشور در دست نیست؛ سازمان بازرسی هم اخیراً اعلام کرده حدود یک میلیون پرونده با مبلغی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی‌ در حال رسیدگی است اما از قرار معلوم، ساز و کارهای جدی برای اجرای این طرح فراهم نشده و معلوم نیست تا کِی باید تاوان اینگونه فرارها را مردم پرداخت کنند…

▪️ویزیت اول

سازمان بازرسی کل کشور اخیراً در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت درباره الزام رعایت قانون پایانه‌ های فروشگاهی توسط صنوف مرتبط با پزشکی و پیراپزشکی هشدار داده و آورده است که این صنوف – صرفنظر از دولتی با خصوصی – مُلزم به عقد قرارداد با شرکت‌های بیمه درمانی هستند.

سازمان بازرسی به نقل از بازرسان خود گفته که پس از بازرسی‌ها و گزارش‌ها دریافته که بعضی مراکز درمانی و پزشکان نه تنها با بیمه‌ها قرارداد ندارند بلکه با وجود نصب دستگاه‌های کارتخوان حق ویزیت خود را به صورت نقدی طلب می‌کنند یا از آنها می‌خواهند پول خود را به صورت کارت به کارت منتقل نمایند.

واقعیت این است که در اواخر سال ۱۳۹۷ نمایندگان مجلس در هنگام تصویب بودجه سال ۹۸ پزشکان را مکلف کردند که بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم در مطب‌های خود دستگاه کارتخوان موسوم به POS نصب کنند و عدم نصب این دستگاه‌ها را مشمول جریمه دانستند.

یکی از اهداف این طرح جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان اعلام شد اما با گذشت ۵ سال، عدم استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان در مطب برخی از پزشکان هنوز خبرساز است.

در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نیز دفتر بازرسی مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی اعلام کرد بیش از ۵۰ درصد گزارش‌های فرار مالیاتی مربوط به پزشکان است لذا سازمان امور مالیاتی معتقد است پزشکان در مقایسه با سایر اصناف دارای بیشترین شکایات مردمی در فرار مالیاتی هستند و اغلب شکایت از این صنف به عدم استفاده از کارت‌ خوان برمی‌گردد!

بعضی گزارشات نیز از این حکایت دارد که تعدادی از پزشکان که عمدتاً گردش‌های مالی بالایی هم دارند با اسامی صنفی غیرمرتبط با حرفه پزشکی از جمله میوه فروشی، سوپرمارکت، املاک و غیره اقدام به تهیه دستگاه کارتخوان کرده‌اند یا شماره حساب سایرین را برای پرداخت معرفی کرده‌اند که جای رسیدگی دارد!

▪️ویزیت دوم

یک فعال صنفی جامعه پزشکی درباره مسئله فرار مالیاتی پزشکان گفت: فرار مالیاتی پزشکان را نمی‌توانم انکار کنم؛ ممکن است مواردی وجود داشته باشد، کما اینکه در اصناف دیگر مانند آرایشگاه ها و خدمات ساختمانی هم به وفور خصوصاً در ماه‌های اخیر که اجرای جدی قانون پایانه‌های فروشگاهی در دستور کار است مشاهده می‌شود که گردش مالی بالایی ندارند اما از کارت به کارت یا پول نقد برای تبادلات مالی و صنفی خود استفاده می‌کنند.

علی سالاریان درباره درآمدهای نجومی پزشکان افزود: به هیچوجه اینگونه نیست و باید تصور مردم از درآمدهای پزشکان به روز رسانی شود به طوری که در چند سال اخیر افتتاح مطب در سراسر کشور به شدت کاهش یافته است.

وی یادآور شد: در بیمارستان‌های دولتی ما پزشکان متخصص جراحی عمومی درآمدی کمتر از ۱۰ میلیون تومان در ماه دارند این تصوری که از درآمدهای پزشکان هست، به هیچوجه صحت ندارد.

این فعال صنفی جامعه پزشکی تأکید کرد: در حوزه مطب داری خصوصی باید گفت خرید یک دستگاه MRI یک میلیون یورو هزینه دارد اما همین دستگاه ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان برای پزشک مربوطه درآمد دارد در حالی که فقط هزینه استهلاک و نگهداری آن بیش از اینهاست!

وی بیان کرد: فارغ التحصیلان جدید ما در حوزه‌ های رادیولوژی، قلب و عروق و دندانپزشکی به هیچوجه نمی‌توانند تجهیزات لازم را خریداری کنند و اگر بخواهند وارد اخذ وام خرید تجهیزات پزشکی شوند نمی‌توانند اقساط آن را پرداخت نمایند زیرا هزینه خرید تجهیزات به دلار است و امکان تأمین هزینه‌های آن وجود ندارد!

سالاریان اظهار کرد: باید مقدار درآمد خالص از دریافتی‌های ناخالص پزشکان به صورت واقعی برآورد شود زیرا بخش زیادی از درآمدهای آنان جهت اجاره مطب، دستمزد پرسنل، هزینه‌های فنی و غیره از بین می‌رود و بخش کمی از درآمدها برای وی می‌ماند.

▪️ویزیت آخر

جامعه پزشکی معتقد است در جامعه پزشکی هم فرد متخلف وجود دارد اما شامل بدنه نمی شود زیرا طبق آنچه آمارها می گوید ۵ درصد پزشکان از درآمد بالایی برخوردارند و این تعداد از پزشکان به دلیل معروف بودن، درآمد نجومی غیرعادی دارند که باید به همان شکل مالیات را از آنها گرفت و اغلب همان هایی هستند که باید ۶ ماه در نوبت ویزیت آنها بمانیم.

آنها می گویند بدترین ما، معروف ترین ما هستند و چون مردم از پزشکان انتظار بیشتری دارند زود ناراحت شده و به توهین و بی احترامی می پردازند در حالی که مُنکر اجرای قانون نبوده و فقط از توهین ها دلخوریم.

کارشناسان اقتصادی با انتقاد از اینکه برخی از پزشکان فرار مالیاتی می کنند و کسی با آنها برخورد نمی کند می گویند مردم در مراجعه به مطب پزشکان مشاهده نموده‌اند که دستگاه پوز برای پرداخت حق ویزیت وجود ندارد و باید وجه نقد پرداخت شود!

در واقع، سالهاست تبلیغات دولتِ الکترونیک در سطح گسترده‌ای مطرح می شود و حتی کلیه امور بانکی در منزل و محل کار با گوشی موبایل صورت می‌گیرد اما برخی از پزشکان با وجود درآمد نجومی خود زیر بار نرفته و بیماران را مجبور به مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز یا همان ATM می کنند تا وجه نقد پرداخت نمایند!

کارمندان و حتی کارگرانی که از حقوق اندکی برخوردار هستند مالیات از آنها اخذ و به خزانه دولت واریز می شود لذا چرا باید برخی از پزشکان از اجرای این قانون نادیده گرفته شده و از پرداخت مالیات فرار کنند!؟

بدین ترتیب، انتظار می‌ رود دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل مالیاتی و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند تا هم حق قانونی دولت مطالبه شده و هم زحمت بیماران رنجور که به مطب های پزشکان مراجعه می کنند کاهش یافته و مردم در گیر و دار نگرانی از بیماران خود، مُصیبت تهیه پول نقد، سکه، دلار یا کارت به کارت و غیره را نیز متحمل نشوند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.