"عصرآزادی" از اهمیت برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی ابزار و یراق آلات ساختمانی تبریز و راههای رشد تولید داخلی گزارش می دهد

تبریز کلیددار ابزار ساختمان

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

برگ زرین اولین دیگری برای شهر تبریز رقم خورد و طی آن در صنعت نمایشگاهی، رویداد تخصصی ابزار و یراق‌ آلات ساختمانی تبریز به عنوان نخستین نمایشگاه صنعتی سال ۱۴۰۲ برگزار شد و پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.

این نمایشگاه تخصصیِ حوزه ساختمان به میزبانی تبریز با هدف ایجاد فضای تعاملی و ارتباطات بهتر بین تولیدکنندگان ابزار و یراق کشور با مدیران و متخصصین واحدهای صنعتی و صنف ابزارفروشان کشور برپا گردید.

در این نمایشگاه تخصصی که اولین نمایشگاه سال ۱۴۰۲ شمالغرب کشور نیز محسوب می گردد شرکت‌های داخلی و خارجی تولیدکننده ابزار و یراق آلات ساختمانی حضور داشتند و از جدیدترین محصولات و خدمات خود رونمایی به عمل آوردند.

در حقیقت، صنف ابزارالات ساختمانی یکی از بزرگترین صنف هاست زیرا تمام فعالیت ها وابسته به ابزارآلات بوده و همه به نوعی با ابزار سر و کار دارند اما تاکنون نمایشگاه اختصاصی ابزار و یراق آلات برگزار نشده بود و همیشه این صنف زیر پرچم نمایشگاه صنعت ساختمان برگزار می شد و تبریز بازهم با پیشقراولی خود در صنعت نمایشگاهی ایران توانست گام بزرگی بردارد…

▪️ابزار اول

این نخستین بار است که یک نمایشگاه تخصصی در حوزه ابزار و یراق آلات ساختمانی در کشور برگزار شد و مایه مباهات است که تبریز به عنوان شهر اولین ها، میزبان چنین رویداد فاخری بود.

در حقیقت، صنف ابزار و یراق آلات دارای اهمیت زیادی است که گردش مالی آن بسیار بالا و قابل توجه بوده و برندهای معتبر بسیاری در این زمینه در کشور فعالیت می کنند.

در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار ابزار فروش در کل کشور وجود دارد که بیش از یکهزار و ۴۰۰ از این ابزار فروشها در سطح کلانشهر تبریز فعال هستند که تراکم ابزار فروشان در این شهر از همه جای ایران بیشتر است و این موضوع بیانگر صنعتی بودن منطقه آذربایجان است و برگزاری نخستین نمایشگاه ابزار و یراق آلات ساختمانی حق تبریز بود که اینک تحقق یافت!

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی تبریز احصا و رفع مشکلات صنف ابزار، معرفی برندهای معتبر و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در این عرصه از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.

“حبیب ماهوتی” افزود: تا ۴ سال پیش ۹۰ درصد ابزارآلات مصرفی از خارج از کشور وارد می شد اما تحریم ها سبب گردید تا برای رفع نیازهای داخلی دست به تولید زده و در حال حاضر بتوانیم بسیاری از محصولات صنف ابزار را در داخل کشور تولید نماییم.

وی با اشاره به اینکه همواره در تلاش بودیم عناوین نمایشگاهی جدید را به کشور معرفی کنیم و در این امر پیشتاز باقی بمانیم اضافه کرد: در برگزاری نمایشگاه های تخصصی کشوری مانند این نمایشگاه پیشتاز هستیم و به دنبال صرفاً اولین بودن نیستیم چرا که اولین بودن افتخار نیست بلکه حفظ این عنوان مهم است.

▪️ابزار دوم

قائم مقام مدیرعامل یکی از برندهای داخل کشور گفت: نخستین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی ابزار و یراق‌آلات ساختمانی در تبریز که توسط خود صنف ابزارآلات صنعتی و ساختمانی برپا شد دارای اهمیت زیادی است زیرا ویترین محصولات داخلی است.

“محسن رامخو” متنوع ترین برند بازار ایران در محصولات ابزاری را با بالاتر از ۲۵۰۰ قلم کالا متعلق به رونیکس دانست و افزود: این رقم تنوع تا پایان سال آینده به سه هزار قلم افزایش یافته و به زودی یکی از بزرگترین کارخانجات تولید ابزار و یراق داخلی در شهرک صنعتی بندر انزلی افتتاح خواهد شد.

وی درباره رشد تولید نیز تاکید کرد: باید اذعان داشت که ابتدا باید ایرادات را در خودمان جستجو کنیم زیرا عوامل محیطی داخل کشور ما زیاد است و باید از آنها به عنوان فرصت استفاده نماییم!

رامخو با اشاره به اینکه در فضای رقابتی و پتانسیل بالایی که تمام شرکت های جهانی در چنته دارند خواهان فعالیت در کشور ما هستند لذا باید در بزنگاه‌ها منطقی ترین تصمیم را اخذ نماییم تا سرمایه گذاری های خارجی در داخل کشور عملیاتی گردد.

وی یادآور شد: اگر این اصل مهم را به سیاست‌های داخلی شرکتها تعمیم دهیم باید افزایش تنوع، حفظ و ارتقای کیفیت، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش به عنوان اضلاع رشد شرکت های تولیدی داخل کشور، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و مسئولان نیز اصناف را از آسیب هایی همچون تغییرات قانون، عدم قانون گذاری کارشناسی، تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و عدم استفاده از تجربیات فعالان پیشکسوت مصون نگهدارند!

▪️ابزار آخر

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با بیان این که نمایشگاه تخصصی ابزار و یراق آلات صنعتی برای اولین بار در کشور به صورت مستقل در تبریز برگزار شد گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد بستری مناسب برای معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری به منظور تولید تخصصی ابزارآلات و افزایش سهم تولید داخل در این بخش بود.

“صابر پرنیان” افزود: خوشبختانه در ایام برگزاری این نمایشگاه چند سرمایه گذار برای ورود به بخش تولید در صنعت ابزار و یراق آلات آذربایجان شرقی اعلام آمادگی کردند که بسیار اتفاق مسرت بخشی بود.

وی بیان کرد: آذربایجان شرقی سال گذشته استان برتر در زمینه سرمایه گذاری‌های جدید در حوزه صنعت معرفی گردید و لذا این استان علاوه بر موقعیت خاص تجاری و ارتباط با کشورهای اطراف به کشورهای اوراسیا نیز وصل است که این موضوع اهمیت تمرکز بر بخش‌های مختلف اقتصادی در منطقه را دو چندان می کند.

کارشناسان بخش صنعت معتقدند ویژگی خاص محصولات داخل کشور در کیفیت و قیمت مناسب آنهاست زیرا در حال حاضر قیمت ها، رقابتی بوده و تمام ابزارآلات موجود به دلیل تولید در داخل کشور از قیمت های تمام شده قابل قبول و مناسبی برخوردار هستند.

فعالان صنف ابزار و یراق آلات ساختمانی و صنعتی هم می گویند واردات قطعات ام.جِی.اس از حدود ۵۰ سال قبل وجود دارد و اکنون با آن تجربیات باید به تولید داخلی روی آورد تا از محصولات خارجی بی نیاز باشیم.

بدین ترتیب، برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ باید از تولید کنندگان داخلی حمایت شده و توجه زیادی از سوی دولت به شرکت‌های داخلی مبذول گردد تا تولیدات بیشتر به حمایت از کالای داخلی و رشد صنعت کشور منجر گردد!

عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.