معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خبر داد

فعالیت ۷۵۰ عضو هیأت علمی و تحصیل ۲۱ هزار دانشجو در دانشگاه تبریز

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز از فعالیت ۷۵۰ عضو هیأت علمی و تحصیل ۲۱ هزار دانشجو در دانشگاه تبریز خبر داد و بر توجه ویژه‌ی مجموعه‌ی مدیریت دانشگاه به معیشت اساتید تاکید کرد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، مصطفی صحرایی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه دانشگاه تبریز به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های تاثیرگذار کشور شرایط خاص خود را دارد، اظهار کرد: از تمامی رؤسای دانشکده‌ها، معاونین دانشکده‌ها، مدیران گروه و اساتیدی که در سال گذشته نهایت همکاری را در برگزاری منظم کلاس‌ها -مخصوصا در ایامی که فضای دانشگاه ملتهب بود- انجام دادند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

تشریح روند انتخاب اساتید سرآمد و نمونه

وی همچنین ضمن تبریک هفته‌ی گرامیداشت مقام شامخ معلم در خصوص روند انتخاب اساتید نمونه‌ی دانشگاه نیز گفت: در سال‌های قبل دانشکده‌ها براساس محورهایی که از سوی دانشگاه تعیین شده بود، اساتید نمونه را به معاونت آموزشی دانشگاه معرفی می‌کردند و این همکاران به‌عنوان اساتید نمونه انتخاب می‌شدند؛ اما امسال برای اولین‌بار آئین‌نامه‌ای تحت عنوان «آئین‌نامه‌ی سرآمدان آموزشی» به دانشگاه‌ها ابلاغ و انتخاب اساتید نمونه براساس آئین‌نامه‌ی مذکور انجام شد.

صحرایی ادامه داد: براساس این آئین‌نامه، اساتید محترم به درخواست خویش یا به انتخاب دانشکده درصورت کسب امتیاز نظر سنجی بالاتر از میانگین دانشکده‌، به معاونت آموزشی دانشگاه معرفی و بعد از بررسی‌های اولیه در کمیته‌ای تخصصی امتیاز بندی شده و اساتید نمونه معرفی و تجلیل شدند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۳۲ استاد شاغل، ۱۴ استاد بازنشسته، ۹ کارشناس آزمایشگاهی و شش کارشناس آموزشی مورد تجلیل قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: از این ۳۲ استاد، ۲۶ استاد به‌عنوان استاد سرآمد آموزشی و ۶ استاد به‌عنوان استاد نمونه معرفی شدند که علت این موضوع محدودیت در تعداد اساتید سرآمد بود که می‌بایست از هر ۳۰ استاد تنها یک استاد به‌عنوان سرآمد آموزشی انتخاب می‌شد و بر اساس آیین نامه به سرآمدان آموزشی دانشگاه، امکانات ویژه ای تعلق خواهد گرفت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در خصوص تعداد اعضای هیأت علمی دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر ۷۵۰ عضو هیأت علمی شامل ۲۱۸ استاد تمام، ۳۱۶ دانشیار، ۲۰۹ استادیار و ۱۲ مربی در دانشگاه تبریز مشغول به خدمت هستند که ۵۱۵ استاد به‌صورت رسمی قطعی، ۱۷۸ استاد به‌صورت رسمی آزمایشی و ۶۲ استاد نیز به‌صورت پیمانی در حال فعالیت در دانشگاه هستند.

افزایش میانگین سنی اساتید دانشگاه تبریز به‌علت عدم جذب اساتید جدید در ۱۰ سال گذشته

وی همچنین میانگین سنی اساتید دانشگاه تبریز را ۴۹ سال عنوان کرد و افزود: این میانگین سنی برای دانشگاهی همچون دانشگاه تبریز میانگین سنی بالایی محسوب می‌شود و براساس استانداردهای موجود در دانشگاه‌ها، میانگین سنی اساتید دانشگاه‌ تبریز باید حدود ۴۰ تا ۴۵ سال باشد. علت اصلی بالابودن میانگین سنی اساتید دانشگاه عدم جذب اساتید جدید در طول ۱۰ سال گذشته ؛ چراکه هرچقدر تعداد اساتید جوان در دانشگاه‌ها با مرتبه‌ی علمی استادیاری زیاد باشد، به همان اندازه میانگین سنی اساتید پایین‌تر خواهد بود.

وی در عین حال متذکر شد: البته اساتید پیشکسوت به‌عنوان بزرگان و سرآمدان دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند و ما همواره باید از دانش، اطلاعات علمی و تجربه این عزیزان نهایت استفاده را ببریم و اساتید جوان نیز طبیعتا فعالیت‌های زیادی را برای ارتقاء درجه علمی خود انجام می‌دهند و دانشگاه می‌تواند از دانش این عزیزان نیز بهره‌مند شود.

بررسی ۹۶ پرونده در هیأت ممیزه / پرداخت تمامی حق التدریسی‌ها تا پایان نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲

صحرایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری منظم جلسات هیأت ممیزه‌ی دانشگاه، اظهار کرد: حدود ۹۶ پرونده در طول یک سال گذشته در هیأت ممیزه‌ی دانشگاه بررسی و از این تعداد بیش از ۹۰ درصد تصویب و منجر به ارتقاء اساتید شد. ۷۰ پرونده‌ی هیات ممیزه مربوط به دانشگاه تبریز و مابقی نیز متعلق به دانشگاه‌های هنر اسلامی تبریز، مراغه و بناب بود.

وی با تأکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت معیشتی اساتید دانشگاه، گفت: ما در طول یک‌سال گذشته توجه ویژه‌ای بر روی معیشت اساتید دانشگاه داشتیم و معتقد هستیم که اساتید دانشگاه نباید دغدغه و مشغله‌ای به‌خاطر مسائل مالی داشته باشد و در همین راستا نهایت سعی خود را انجام دادیم تا حق‌التدریس اساتید به‌موقع پرداخت شود. زمانی‌که ما مسئولیت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را برعهده گرفتیم، حق التدریسی اساتید از چندین ترم قبل پرداخت نشده بود که خوشبختانه در طول این مدت تمامی حق‌التدریسی‌ها پرداخت شد و تنها حق‌التدریسی نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ باقی‌مانده است که این مورد نیز تا پایان نیمسال پرداخت خواهد شد.

فعالیت ۱۲۰ همکار پسادکتری

صحرایی در خصوص تعداد دانشجویان دانشگاه تبریز نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۱ هزار دانشجو شامل ۵۰ دانشجوی کاردانی، ۱۱ هزار دانشجوی کارشناسی، شش هزار و ۸۰۰  دانشجوی کارشناسی ارشد، سه هزار دانشجوی دکتری تخصصی و ۲۰۰ دانشجوی دکتری عمومی دامپزشکی، در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل هستند. دوره‌ی پسا دکتری یک دوره‌ی پژوهشی است که اساتید نسبت ‌به جذب افراد اقدام می‌کنند و کسانی که در این دوره شرکت می‌کنند، دانشجو نبوده و همکار ما تلقی می‌شوند. در حال حاضر حدود ۱۲۰ همکار پسا دکتری در حال فعالیت هستند و تسهیلاتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. ما معتقد هستیم که هرچقدر تعداد همکاران پسا دکتری افزایش یابد، به همان اندازه نتایج خوبی برای دانشگاه رقم خواهد خورد.

افزایش دو برابری جذب دانشجویان بین المللی در یک سال اخیر

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از  سخنان خود با اشاره به اقدامات این دانشگاه در خصوص جذب دانشجویان بین‌المللی نیز گفت: خوشبختانه تعداد دانشجویان بین‌المللی جذب شده در سال تحصیلی جاری تقریباً دو برابر شد که امیدواریم شاهد افزایش این تعداد در سال تحصیلی آینده باشیم. تسهیلات متعددی در خصوص دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شده است که یکی از این تسهیلات افزایش ظرفیت اساتید برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی است تا اساتید بتوانند با فراغت بال نسبت ‌به انتخاب دانشجویان بین‌المللی اقدام کنند؛ از دیگر اقدامات انجام شده در خصوص دانشجویان بین‌المللی می‌توان به افزایش سقف حق‌التدریس اساتید این دانشجویان اشاره کرد. متأسفانه تاکنون تنها ضرایب مربوط به این بحث در هیأت‌ امنا تصویب شده است  و ما امیدواریم موضوع افزایش سقف نیز به تصویب هیأت امنا برسد.

حساسیت بالا در فرآیند جذب دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه تبریز

وی در واکنش به برخی انتقادات در خصوص پایین بودن کیفیت علمی دانشجویان بین‌المللی، گفت: پایین بودن کیفیت دانشجویان فعلی موضوعی غیرقابل‌انکار است و دانشجویان فعلی به‌لحاظ علمی اصلا قابل مقایسه با دانشجویان دهه‌های ۱۳۶۰، ۱۳۷۰ و حتی ۱۳۸۰ نیستند. این موضوع در ‌خصوص دانشجویان بین‌المللی نیز صدق می‌کند اما نباید به‌صورت کلی به موضوع نگاه کنیم چراکه در بین دانشجویان داخلی و دانشجویان بین‌المللی، افراد بسیارسطح بالایی نیز وجود دارد. لذا ما باید تمهیداتی را در خصوص بالا بردن کیفیت علمی و فرآیند تحصیلی دانشجویان بین‌المللی در نظر بگیریم.

صحرایی با بیان اینکه دانشگاه حساسیت زیادی در فرآیند جذب دانشجویان بین‌المللی دارد و تنها ۵۰ درصد از متقاضیان جذب دانشگاه می‌شوند، اضافه کرد: بر خلاف گذشته که متأسفانه نظارت کمتری در جذب دانشجویان بین‌المللی انجام می‌شد و اساتید و گروه‌ها، نقشی اندکی در این انتخاب داشتند، اکنون این کار به گروه‌ها واگذار شده و اگر گروه‌ها و اساتید مربوطه بعد از انجام مصاحبه با دانشجویان سطح علمی آن‌ها را در شأن دانشگاه تبریز تشخیص دهند، آن دانشجویان جذب خواهند شد.

الزام حضور دانشجویان بین المللی در کلاس‌های آموزش زبان فارسی

وی در خصوص تدریس زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی نیز گفت: متأسفانه مرکز آزفا دانشگاه (آموزش زبان فارسی) درگذشته – مخصوصا در ایام شیوع ویروس کرونا- به‌صورت منفعلانه عمل می‌کرد. ما برای جبران این مشکل و بعد از قرارگرفتن مرکز آموزش زبان فارسی در ذیل معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، حساسیت زیادی به خرج دادیم و اکنون دانشجویان بین‌المللی ملزم به شرکت در کلاس‌های مرکز آموزش زبان هستند و از سال تحصیلی آینده نیز تمامی دانشجویان بین‌المللی جذب شده باید باید همزمان با دروس جبرانی، در کلاس های زبان فارسی در نیمسال اول شرکت کنند، و از نیمسال دوم وارد دروس اصلی خواهند شد.

بورسیه‌ی دانشجویان بعد از ۲۰ سال وقفه در دانشگاه تبریز

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز با اشاره به برنامه‌ریزی‌ دانشگاه برای اجرای طرح بورسیه‌ی تحصیلی با استفاده از ظرفیت برخی از صنایع و شرکت‌های استان، گفت: ما در حال برگزاری جلسات متعدد با برخی صنایع و شرکت‌های بزرگ تبریز از جمله تراکتورسازی، پتروشیمی، پالایشگاه و مخابرات هستیم تا بتوانیم دانشجویان کارشناسی را با بورسیه‌ی این شرکت‌ها جذب کنیم و امیدواریم در سال آینده با گنجاندن جذب بورسیه در دفترچه‌ی راهنمای کنکور، علاوه بر جذب دانشجویان به‌صورت بورسیه، علاوه بر رفع دغدغه‌ی خانواده‌ها در خصوص اشتغال فرزندان، صنایع و شرکت‌هایی که هزینه‌ی تحصیلی دانشجویان را می‌پردازند، بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجویان، نیروهای نخبه‌ی دانشگاهی را جذب کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز هیچ چشم داشتی درخصوص مسائل مالی نداشته و هدفی جز ایفای نقش به‌عنوان پل ارتباطی بین فارغ التحصیلان بورسیه و صنایع استان ندارد و حتی دانشگاه حاضر است تعدادی از واحدهای درسی را نیز به دروسی مرتبط با آن صنایع و شرکت‌ها اختصاص دهد. امیدواریم با توجه به پتانسیل علمی دانشگاه تبریز و پتانسیل صنعتی تبریز، برای اولین بار شاهد اجرای بورسیه‌ی تحصیلی بعد از گذشت ۲۰ سال در دانشگاه تبریز  باشیم.

تقویت رشته‌های پرمتقاضی و ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای

صحرایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سیاست‌ وزارت علوم در خصوص تقویت رشته‌های پرمتقاضی و ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه تعدادی از رشته‌های دانشگاهی پر متقاضی بوده و تعدادی نیز کم متقاضی هستند، سیاست وزارت علوم بر این اساس است که رشته‌های پر متقاضی را تقویت کرده و رشته‌های کم متقاضی به‌مرور کنار گذاشته شود. همچنین یکی دیگر از برنامه‌های وزارت علوم ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای براساس نیازمندی‌های جامعه و صنعت است که می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد. اما یکی از مشکلات رشته‌های بین رشته‌ای این است که متأسفانه این رشته‌ها در آزمون‌های استخدامی گنجانده نمی‌شود و سازمان استخدامی و دستگاه‌های اجرایی باید در زمان استخدام این رشته‌ها را نیز در نظر بگیرند.

 وی همچنین با اشاره به آئین‌نامه‌ی انتخاب استاد مشاور برای دانشجویان کارشناسی، خاطرنشان کرد: هدف از این آئین‌نامه استفاده از تجربیات اساتید خبره در مسائل علمی و فرهنگی دانشجویان کارشناسی است، تا در بدو ورود به دانشگاه مشاوره‌های لازم را انجام داده و برای حل مشکلات تحصیلی و فرهنگی دانشجویان در طول تحصیل کمک نمایند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز، ارتقاء گروه آموزش‌های آزاد و الکترونیکی دانشگاه به مرکز آموزش های آزاد و الکترونیکی را از دیگر اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه برشمرد و افزود: در حال حاضر تدریس زبان‌های خارجی نیز در این مرکز فعال بوده و دانشجویان، دانش آموزان و تمامی علاقمندان به یادگیری زبان‌های خارجی می‌توانند در کلاس‌های این مرکز شرکت کرده و مدرک پایان دوره را اخذ نمایند.

به گفته‌ی صحرایی، ابلاغ شیوه‌نامه‌ی پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون (پذیرش به‌صورت استاد محور) به دانشکده‌ها، افزایش حق داوری پایان‌نامه‌ها، ایجاد ۱۱ رشته‌ی جدید در مقطع کارشناسی ارشد و سه رشته‌ی جدید در مقطع دکتری، اعزام ۲۰ دانشجوی دکتری به خارج از کشور برای حضور در فرصت‌های مطالعاتی، برگزاری منظم جلسات شورای برنامه‌ریزی معاونت آموزشی با هدف بازنگری در برخی از رشته‌ها و تقویت رشته‌های مجازی در رشته‌های پرمتقضای از جمله اقتصاد و مدیریت و نیز توجه ویژه به دانشجویان شاغل به تحصیل در پردیس های دانشگاه از دیگر اقدامات معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریزدر طول یک سال اخیر می‌باشد.

 طرح بزرگ تحول آموزشی دانشگاه

صحرایی در خاتمه در خصوص طرح تحول آموزشی دانشگاه تبریز نیز گفت: طرح تحول آموزشی برنامه‌ی جامعی است که ازسوی معاونت آموزشی وزارت ابلاغ شده و دانشگاه تبریز  نیز دراین‌راستا قدم‌های  مؤثری را برداشته است. این طرح در ۲۵ سرفصل تهیه‌شده و به‌صورت کاملاً کارشناسی و تخصصی تمامی موارد از جمله تعداد دانشجویان، ماندگاری دانشجویان در رشته‌ها، تعداد اساتید و رشته‌های موجود در تمامی مقاطع و تمامی گروه‌ها را مورد بررسی قرار داده است. امیدوار هستیم با اجرای این طرح دو دانشکده بین رشته ایی جدید «دانشکده‌ی علوم و فناوری‌های راهبردی» مربوط به بین رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی و همچنین ایجاد «دانشکده بین رشته‌ای علوم انسانی» را برای اولین بار در دانشگاه تبریز ایجاد نماییم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در خاتمه یاد آور شد: ما اعتقاد داریم دانشگاه تبریز پتانسیل بالقوه بسیار بالایی دارد و با مدیریت علمی، صحیح، دانش محور، با مشارکت اساتید و نخبگان دانشگاهی و به دور از مسایل حاشیه ایی می توان به اهداف بسیار والایی دست یافت.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.