"عصرآزادی" به بهانه برگزاری نمایشگاه تخصصی دکوراسیون خانه در تبریز از ضرورت فرهنگ سازی خرید کالاهای ایرانی گزارش می دهد

تولیدات داخلی برای دکوراسیون خانگی

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام‌ صادق زاده

هشتمین نمایشگاه تخصصی دکوراسیون خانه به همراه ملزومات جهیزیه که مورد استقبال خانواده نوعروسان قرار گرفت پس از ۵ روز فعالیت، جمعه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تبریز به کار خود پایان داد.

این نمایشگاه تولیدکنندگان مبل و دکوراسیون داخلی خانه از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، همدان، خراسان رضوی، اصفهان، گیلان، یزد، زنجان، اردبیل، قم، مازندران، فارس و البرز آخرین مُدل ها و دیزاین های داخل خانه را به معرض نمایش قرار دادند.

در این نمایشگاه تخصصی که کارشناسان معماری داخل خانه نیز در آن حضور داشتند محصولات مختلفی از جمله انواع مبلمان، ناهارخوری، سرویس خواب، لوستر، چراغ های تزئینی، فرش دستباف و ماشینی، بوفه، میز اِل.سی.دی، کالای خواب، دکوراسیون و غیره به نمایش عموم گذاشته شد.

بروز مشکلات اقتصادی داخلی و اعمال تحریم‌ها در سالهای گذشته اغلب فعالان اقتصادی کشور به ویژه استانهای صنعتی را متاثر کرده است که صنعت مبلمان و دکوراسیون خانه نیز از مستثنی نبوده و عمده موانع کار آنها حول محور چگونگی تامین مواد اولیه، نقل و انتقالات پولی و بازاریابی آن می چرخد و مواردی که بر سر هر صنف دیگر وجود دارد به همان اندازه نیز، سهم دکوراسیون چی هاست…

▪️خانه اول

امروزه در کل کشور بیش از ۵۵ هزار واحد صنفی تولیدی در صنعت مبلمان و دکوراسیون خانه فعال هستند و برای بیش از ۱۲۰ هزار نفر در این کارگاه‌ها امکان اشتغالزایی فراهم شده است که مهمترین فعالان این صنعت، کارگاه های کوچکی هستند.

بازار مبلمان ایران سالانه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و در حال حاضر ارزش صادراتی کشور در این حوزه سالیانه بیش از ۳۰ میلیون دلار برآورد شده و کشورهای عراق، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و اوکراین به عنوان عمده کشورهای مقصد صادرات مبلمان و دکوراسیون خانه شناخته می شوند.

یک فعال حوزه تولید و صادرات M.D.F در نمایشگاه گفت: تولید M.D.F و H.D.F خام که دو نوع تخته فیبر هستند در سطح کشور ما مقرون به صرف نیست زیرا کشوری نیمه خشک هستیم و تولید آن به معنای هدررفت آب است!

علی فدوری افزود:‌ تولید این تخته فیبرها در کشورهای آسیای جنوب شرقی که سه چهارم سال بارش دارند انجام می شود و شرکت های ایرانی بهتر است که این مواد را وارد کنند.

وی اضافه کرد: شرکت ها همچنین برای واردات روکش P.V.C از خارج کشور با مشکلاتی همچون هزینه های تبدیل ارز مواجه اند و حتی کونلون بانک چین در بسیاری موارد پول شرکت های ایرانی را قبول نمی کند!

فدوی تاکید کرد: قیمت ماده ای همچون پودر P.V.C نیز که نرخ جهانی آن حوالی یک دلار است با نوسان نرخ ارز تغییر می کند و به دلیل عرضه کم در بورس، تقاضا برای آن بالاست و شرکت ها با مشکل تامین آن مواجه هستند و به دلیل کمبود مواد اولیه گاهاً با نصف ظرفیت در حال فعالیت می باشند.

وی در خصوص صادرات محصولات تولیدکننگان داخلی نیز اظهار کرد: خواسته اصلی اکثر فعالان این صنف از دولت، حمایت از تولیدکننده و صادرکننده، ارائه مشوق ها و جوایز صادراتی و غیره همچون حمایت دولت های ترکیه و چین از فعالان اقتصادی شان است و انتظار می رود دولت تمهیدی برای سهولت نقل و انتقال ارز برای اینگونه تولیدکنندگان درنظر بگیرد!

▪️خانه دوم

صنعت مبلمان ایران با قدمت ۴ هزار ساله از قابلیت بسیار بالایی برای تولید و اشتغال زایی برخوردار بوده و می تواند با اندکی حمایت به یکی از صنایع درآمدزا تبدیل شود لذا علیرغم اینکه تولیدکنندگان آن از مشکلات متعددی رنج می‌برند اما بازهم به فعالیت ادامه می دهند تا چرخ های این صنعت را به حرکت درآورده و کالای داخل را کیفیت سازی نمایند.

یک تولیدکننده مبل در این نمایشگاه با اشاره به اینکه محصولات ما تماماً از اسفج های اِچ.آی و چوب های راش هستند گفت: خوشبختانه بهترین جنس را در داخل کشور تولید می کنیم که پارچه های مورد استفاده مربوط به کاشان و یزد است.

حسن راموز با ذکر این نکته که مصرف کننده داخلی باید از کیفیت اجناس ایرانی اطمینان حاصل نماید افزود: متریال های داخلی بسیار باکیفیت تر و محکم تر از پارچه های چینی است و همه اینها به خاطر ارائه مرغوب ترین محصولات به مصرف‌کننده بازار داخلی می باشد.

سرپرست یک شرکت تولید کننده مبل گفت: در محصولات تولیدی از چوب راش و پارچه های داخلی که تراکم بسیار بالایی دارند استفاده می شود زیرا صنعت نساجی کشور به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته و صنعت صنایع چوب ایران توانسته به تراز کیفیت محصولات خارجی دست یافت.

پیشرا افزود: مصرف کنندگان داخلی باید بدانند که در بخش تولید مبل و دکوراسیون داخلی، محصولات ایرانی در سطح جهان حرفی برای گفتن دارند و نیازی به استفاده حتمی از تولیدات خارجی وجود ندارد!

داوودی – یک تولید کننده مبل کلاسیک – نیز در این نمایشگاه گفت: سعی بر آن است تا محصولات را با نمونه های خارجی تطابق داده و طبق ذائقه مشتریان داخلی نسبت به تولیدات داخلی اقدام نماییم تا آنها به بازار محصولات داخلی جذب شده و همانطور که محصولات زیادی را به کشورهای عراق و امارات صادر می کنیم در داخل کشور نیز مصرف کنندگان داخلی، آنها را مورد استفاده قرار داده و رضایتمندی خوبی از تولیدات داخلی داشته باشند.

▪️خانه آخر

صنف دکوراسیون خانه در تمام تولیدات داخلی خود و یا تهیه مواد اولیه که شامل کاغذ دیواری یا حتی پارکت لمینت و دیگر محصولاتی است که وارد کشور وارد می شوند وابستگی بسیار زیاد و ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارند به طوری که نوسان شدید قیمت ارز، یک آشفتگی و بحران بسیار بزرگی را برای این صنف به وجود آورده است.

همان طور که پیش از عید نوروز ۱۴۰۲ نیز، این صنف دچار یک بحران شدید شد و  فکر و تمرکز فروشگاه ها و مغازه داران صنف دکوراسیون داخلی را به طور کلی به هم ریخت و حتی منجر به ورشکستگی بسیاری از فعالان این صنف گردید.

فعالان صنعت دکوراسیون خانه معتقدند هیچ ارگانی از این صنف حمایت نمی کند و می توان اینطور گفت که آخرین ذهنیتی که در جامعه به آن توجه می شود تزیینات داخلی خانه است که شاید جزئی ترین و سطحی ترین نوع نگرش ها به این صنعت سودآور باشد!

آنها می گویند حداقل در یک دهه اخیر، وضعیتی به وجود آمده که در سطح کشور به بخش غذا و خوراک بیش از هر بخش دیگر توجه شده است به نحوی که تنها دغدغه افراد، تلاش برای تهیه نان شب بوده و به همین خاطر کمترین اهمیتی به کاغذ دیواری، پارکت لمینت، مبل و غیره داده می شود و همین امر باعث آزار بیش از حد این اصناف می گردد چرا که هیچگونه حامی ندارند و خودشان باید با نهایت سعی، در این عرصه باقی مانده و بتوانند فعالیت شغلی خود را تداوم بخشند!

پس از سپری نمودن‌ سال گذشته، برخی از فعالان این حوزه واهمه خاصی از نحوه بازار در سال جاری دارند و از احتمال ایجاد بحران مالی در ۱۴۰۲ سخن می رانند و می گویند عدم توجه و اشتیاق مردم به خرید مبلمان و دکوراسیون خانه شاید تاثیر منفی بر بازار گذاشته و خریدهای فروشگاهی به حداقل برسد و همین امر باعث می شود که صنف دکوراسیون هر روز بیشتر از دیروز، کوچک تر شده و فعالان این صنف شاید مجبور به تَرک شغل گردند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.