"عصرآزادی" از وضعیت بلاتکلیف دستگاه آموزش و پرورش در روزگار تغییرات مدیریتی و تاثیر آن بر راندمان استانها گزارش می دهد

آذربایجان شرقی در بلاتکلیفی آموزشی!

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

اهالی فرهنگ و ادب آذربایجان بلاتکلیفی در سنگر تعلیم و تربیت این منطقه را بر نمی تابند تا مدیرکل آموزش و پرورش استان به صورت سرپرست و موقتی اداره شود در حالی که تمام اولین های شهر تبریز از جنس علم و تحقیق بوده و تزلزل در مدیریت آن تعجب آور است!

نرخ باسوادی آذربایجان شرقی کمتر از نرخ متوسط کشوری است که یکی از دلایل آن اطلاق عنوان برخورداری به این استان در سال های گذشته بوده و در نتیجه کم‌ توجهی به حوزه آموزش آن امروزه بیش از ۳۷۰ مدرسه کانکسی در سطح این استان وجود دارد و نباید تغییرات مدیریتی موقت، آن را تحت الشعاع خود قرار دهد!

انتظارات قشر فرهنگیان آذربایجان شرقی از سفر سرپرست فعلی آموزش و پرورش به این استان، تعیین تکلیف مدیریت دستگاه تعلیم و تربیت استان بود اما گویا معادلات چند مجهولی آموزش و پرورش استان با سنگ اندازی برخی از نمایندگان مجلس، مطالبات مدیریت فرهنگی آذربایجان شرقی و سُستی وزارتخانه به این راحتی ها قابل حل نیست!

دغدغه‌های مالی وزارت آموزش و پرورش، توانایی وزیر در گرفتن بودجه، گذر از بحران معوقات فرهنگیان، حل مسئله رتبه‌بندی معلمان و بحران کمبود نیروی انسانی تنها بخشی از مسائلی است که وزیر جدید باید بتواند برای حل آنها برنامه داشته باشد درغیر این صورت دوباره مشکلات تلنبار شده و مجدداً داستان تکراری استیضاح، استعفا و معرفی وزیر جدید و بلاتکلیفی مدیران کل استانها پیش خواهد آمد…

▪️سرپرست اول

آنچه که در روز جمعه اواسط اردیبهشت روی داد و طی آن سرپرست وزارت آموزش و پرورش به آذربایجان شرقی سفر کرد تقریباً بدون نتیجه به پایان رسید به طوری که از رو در رو شدن با رسانه ها و معلمان نیز گریزان شد.

“رضا مراد صحرایی” به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش در آن روز آدینه سفر کم سَر و صدایی به تبریز داشت؛ از آن جهت که برنامه های او بدون حضور خبرنگاران و با انتشار اخبار سفارشی برگزار شد و علت آن نیز قابل پیش بینی بود؛ احتمال مورد سوال قرار گرفتن آقای سرپرست نسبت به تعیین تکلیف سرپرست اداره کل آذربایجان شرقی به سوژه اصلی رسانه ها تبدیل گردید.

این سفر به تعبیر برخی از دانشجویان و معلمان آذربایجان شرقی، نه برای کسی سود داشت و نه برای کسی ضرر، زیرا صحرایی ابتدا با اعضای کمیسیون آموزش مجلس که در تبریز حضور داشتند، جلسه برگزار کرد و موضوعات مختلفی از جمله رتبه بندی معلمان را مورد بررسی قرار داد و نتیجه خاصی حاصل نگردید.

در این جلسه به موضوع انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز گریز غیرمستقیم زده شد به طوری که استاندار آذربایجان شرقی به موضوع انتصابات پرداخته و گفته که رئیس جمهوری به استانداران تاکید کرده که با نمایندگان هر استان مشورت هایی صورت بگیرد ولی متاسفانه برخی از نمایندگان حتی در انتصابات یک مدرسه ساده نیز دخالت می کنند!

علیرغم اینکه عابدین خرّم امیدواری خود را نسبت به تغییر مثبت وضعیت آموزش و پرورش در استان ابراز داشته، اما این جلسه بدون خروجی خاصی برای استان مخصوصاً از جهت بلاتکلیفی وضعیت مدیریتی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به پایان رسیده است!

▪️سرپرست دوم

یک کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه ضعف مدیریتی، اساسی ترین معضل آموزش و پرورش است گفت: در مجموعه آموزش و پرورش آمار و اطلاعات دقیقی از ورود و خروج معلم نداریم زیرا مرکز اطلاعات و آماری که در گذشته وجود داشت در حال حاضر فعال نیست.

حسین خنیفر افزود: آموزش و پرورش مانند هر نهاد دیگر دارای ساختاری اداری است که اگر این ساختار نظم و خلاقیت لازم را نداشته باشد نمی تواند پشتیبان قابل اعتمادی برای تعلیم و تربیت کشور محسوب شود.

وی اضافه کرد: نبود تیم مدیریتی قوی و علمی چالش های این مجموعه را هر روز بیشتر کرده است که این مسئله به نوع نگاه وزیر آموزش و پرورش و افرادی که او برای پُست های مختلف مدیریتی استانها انتخاب می کند، باز می گردد!

خنیفر با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش ما یک دستگاه عریض و طویل است که باید دچار آشفتگی نشود تاکید کرد: متاسفانه وقتی که یک وزیر جدید بر سر کار می آید و قرار است کاری انجام دهد، تغییرات اساسی در راس وزارتخانه و سطح استانها انجام می دهد و همه معادلات قبلی برهم می خورد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که مشکل اساسی در مجموعه آموزش و پرورش، نداشتن برنامه اُفق مند و نبود یک چشم انداز روشن برای آن است تاکید کرد: وزیر و مدیری باید بر سرکار و رأس آموزش و پرورش منصوب گردد که حداقل برای ۲۰ سال آینده برنامه داشته و بر اساس همان برنامه هم پیش برود.

خنیفر با اشاره به اینکه به دلیل دقیق نبودن آمار و اطلاعات در آموزش و پرورش، هر وزیری هم بیاید تا این نقطه کانونی را اصلاح نکند با مشکل مواجه می شود یادآور شد: مجموعه آموزش و پرورش نباید زد و بندهای سیاسی شده و از خط کشی ها و سرنخ هایی که رهبر انقلاب برای هدایت آموزش و پرورش می دهند استفاده کند زیرا متاسفانه آموزش و پرورش دیگر هیچ فرصتی برای آزمون خطا ندارد!

▪️سرپرست سوم

دولت باید به دستگاه آموزش و پرورش توجه ویژه ای داشته باشد زیرا وزارت آموزش و پرورش و زیرمجموعه استانها از بی‌ثباتی مدیریتی رنج می‌برد به طوری که در ۱۰ سال گذشته ۵ وزیر و ۴ سرپرست داشته و متاسفانه در آذربایجان شرقی نیز در یکسال گذشته، مجموعه آموزش و پرورش دو سرپرست به خود دیده که هر بار به تغییرات گسترده مدیران منجر شده است!

به گفته صاحب نظران، موضوع تغییرات مدیریتی به معنای این است که در کمیته انتصابات دولت یا از ابتدا انتخاب درستی صورت نمی‌گرفته یا با بی‌اعتنایی، کارشکنی و مانع تراشی دستگاه‌های پشتیبان در مقابل وزیر، نگذاشتند به وظیفه اصلی خود که ارتقای تعلیم و تربیت است، بپردازد.

حقیقت این است که در بین همه وزارتخانه‌ها، کوتاهترین عمر دوره وزارت، متاسفانه مربوط به وزیر آموزش و پرورش است و این بخش از کشور دیگر کِشش سکته‌های مدیریتی پی در پی را ندارد و آشفته تر از همه استانها، ترکِش این موضوع به مجموعه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اصابت کرده است که هنوز هم با حکم سرپرستی به فعالیت ادامه می دهد و تغییرات موقتی بدنه آن، موجب متضرر شدن احتمالی سیستم آموزشی می گردد!

در حقیقت، چاره کار در برنامه‌ریزی صحیح و همت جدی برای اصلاح مدرسه است و مسئولان، تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و آحاد مردم باید اهمیت حیاتی دستگاه آموزش و پرورش را درک کرده و در سرپا نگهداشتن آن تلاش نمایند زیرا استخوان بندی تربیتی کودکان از مدرسه و در سایه مدیران و معلمان کارآمد شکل می گیرد!

بدین ترتیب، بی‌ثباتی در مدیریت آموزش و پرورش استانها بسیار ضروری است زیرا دستگاهِ به این عظمت با تغییر مداوم وزیر، معاونان، مدیران کل استانها، مسئولان میانی و حتی مدیران مدارس ضربه شدیدی خورده و آینده تربیت آینده سازان را متزلزل می سازد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.