اختتامیه جشنواره «صدای سکوت» در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود

عصرآزادی آنلاین / سرویس فرهنگی:
دبیر جشنواره «صدای سکوت» از اختتامیه این جشنواره در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.
عصرآزادی آنلاین – علیرضا نیاکان؛ اختتامیه جشنواره «صدای سکوت» در نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود
زهره میرعارفی دبیر جشنواره «صدای سکوت» گفت: در دوره سوم جشنواره «صدای سکوت» طرح جدید داستان کودک را هم به جشنواره اضافه کردیم و جشنواره در دو بخش بزرگسال و کودک برگزار شد. باید اذعان کنم که نویسندگان در خصوص داستان کودک شگفت انگیز عمل کردند.
وی ادامه داد: داوری بخش بزرگسال بر عهده آقای ابوتراب خسروی، کامران رحیمی (ناشنوا) و معصومه میرابوطالی است که در گفت‌وگو با این عزیزان، داوران از پیشرفت کلامی و آگاهی داستان نویسندگان اظهار رضایت کردند و داستان این عزیزان را هم‌پای داستان شنوایان ارزیابی کردند.
میرعارفی افزود: مجموعه داستان«قصه‌های ما» اولین مجموعه داستان کودک در ایران است که توسط نویسندگان ناشنوا نوشته شده است. من از داوران خواستم ۱۴ داستان را انتخاب کنند اما دوستان متفق‌القول گفتند، بیست داستان را چاپ کنید که ارزش دیده شدن دارند.
دبیر جشنواره «صدای سکوت» تصریح کرد: یک مقایسه سطحی از سه کتاب چاپ شده در بخش بزرگسال نشان دهنده پیشرفت نویسندگان ناشنوای عزیز است. در جشنواره اول ما با داستان‌هایی مواجه هستیم که به جهت واژه وسعت واژگانی بالایی ندارند. جمله‌ها ساده و توصیف‌ها هم در حد خوب هستند. ایرادهای نگارشی کم نبود و در ویراستاری اصلاح شد اما در جشنواره دوم شاهد یک رشد همه جانبه بودیم و این که داستان‌ها عمیق شدند و داستان‌نویسان توانستند به شخصیت‌سازی‌های خوبی دست پیدا کنند.
این نویسنده یادآور شد: از ویژگی داستان‌های جشنواره دوم بیرون آمدن از محدوده ناشنوایی و ورود به دنیای شنوایان بود و این که به نظر می‌رسد ناشنوایان در حیطه نویسندگی بسیار قوی عمل می‌کنند و به دلیل ارتباط دیداری و احساسی برخی از این نوع ارتباط‌ها را به زیبایی در داستان به تصویر می‌کشند که شاید شنوایان نتوانند این‌گونه بیان احساس را تصویرسازی کنند و مفهوم مورد نظرشان را به مخاطب منتقل کنند.
میرعارفی اضافه کرد: اختتامیه جشنواره «صدای سکوت» روز سی‌ام اردیبهشت همزمان با نمایشگاه کتاب 1402 و در سالن جایزه‌های کتاب سال ساعت ۱۶:۳۰ برگزار خواهد شد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.