اصحاب رسانه های آذربایجان شرقی در سفر به شهر ملی باتیک ایران خواستار شدند؛

پیشرفت اسکو نیازمند حل مشکلات سرمایه گذاری و حمایتهای استانی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی به مناسبت هفته میراث فرهنگی با فاطمه مظفری اسکویی رئیس شورا و عبدالله نظامی شهردار اسکو دیدار کرده و خواستار توجه جدی مسئولان شهری و استانی به موضوع حمایت از سرمایه گذاران در پروژه های شاخص گردشگری شهر ملی باتیک ایران شدند.

شهردار اسکو که فعالیت خود را از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شروع کرده است بودجه اختصاص یافته برای این شهرستان را ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در سال جاری ۴۰ میلیارد تومان بودجه برای شهرداری اسکو تصویب شده و درحال تخصیص است.

عبدالله نظامی از کمبود بودجه شهرداری گلایه کرد و ادامه داد: سرانه جمعیت شهرستان اسکو ۲۰ هزار نفر است که اگر بخواهیم شهروندان و شهر اسکو از خدمات ایده عالی برخوردار باشد حداقل باید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه سرانه برای این شهرستان اختصاص یابد.

وی در خصوص عدم پرداخت عوارض به موقع از طرف سیستم‌های اداری اسکو افزود: اکثر مردم اسکو مستلزم‌اند تا عوارض پرداخت کنند اما در این میان برخی از سیستم های اداری و دولتی وجود دارند که خود را ملزم به پرداخت بدهی‌هایشان نمی‌دانند و با بدهی ۲۰ میلیاردی مواجه هستیم که باید به خود شهرداری پرداخت شود.

نظامی با اشاره به اینکه ۷۶ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی در اسکو وجود دارد که تاکنون هیچگونه اقدامی برای حفظ و مطالعه این حریم‌ صورت نگرفته است اضافه کرد: طرح جامع اسکو سال های سال با مشکل رعایت ضوابط بافت تاریخی مواجه بوده که هفته گذشته طرح تفصیلی آن برای نظم بخشیدن به عملکرد شهری در نظر گرفته شده تا بازآفرینی شهری با همکاری دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته و به حریم بافت های تاریخی رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه این طرح جزئی از برنامه های شاخص شهرستان اسکو است اظهار کرد: هدف از این طرح حذف ناکارآمدی شهری، رسیدگی به وضعیت املاک، تاسیسات شهری، مبلمان شهری، عملکرد فضای سبز و غیره است ‌که برای بازآفرینی، بازسازی و گرفتن امکانات و تسهیلات آن پیشنهاد شده و در حال رایزنی برای جذب سرمایه‌گذار هستیم.

نظامی با ذکر این نکته که فعلاً ۷۶ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی در سطح شهر اسکو وجود دارد تاکید کرد: به منظور ساماندهی، حفظ و احیای این بافت های تاریخی تاکنون هیچ گامی برداشته نشده است، اما اکنون در نظر داریم با همکاری ادارات میراث فرهنگی و راه و شهرسازی به صورت سه جانبه طرح ها و اقداماتی برنامه ریزی شود تا هرچه زودتر بافت های تاریخی احیا شوند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه اسکو تاکنون از تهسیلات ویژه ای که وزارت کشور و سازمان شهرداری ها برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته بهره مند نشده است اما در نظر داریم در رابطه با این موضوع طرح هایی در خصوص بازآفرینی شهری ارائه نماییم تا هر چه زودتر مشکلات موجود حل شود زیرا بازآفرینی شهری یکی از اقدامات اساسی و زیربنایی در ارتباط با تشکیل ستاد بازآفرینی شهری است.

این مقام مسئول شهری بیان کرد: پروژه های آسفالت ریزی، اصلاح هندسه معابر، زیبا سازی و مبلمان شهری از جمله پروژه هایی هستند که درنظر داریم نسبت به انجام آنها اقدام نماییم اما با توجه به مشکلات اقتصادی نتوانسته ایم آن گونه که شایسته مردم شهر است نسبت به زیباسازی اقدامات بهتری را انجام دهیم!

شهردار اسکو در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” که از وی در خصوص علت پیشرفت لاک پشتی پروژه های سرمایه گذاری و عدم حمایت مدیریت شهری و شورا از آنها نیز گفت: هر سرمایه گذاری که به شهر اسکو تشریف آورده و با اصول و مکان یابی مناسب با شرایط و قوانین کارآمد پیش برود برای ما قابل انجام است زیرا پروژه هایی وجود دارد که به دلیل افزایش تورم سالانه روز به روز با مشکل مواجه شده یا پروسه بهره برداری و ساخت و ساز آن با مدت طولانی صورت گرفته و یا کلاً متوقف شده اند لذا وقفه در فرآیند احداث پروژه موجب متضرر شدن سرمایه گذار می گردد در حالی که اگر در ابتدای کار، استعلام های قانونی اخذ شود مشکلات بعدی از قبیل جای پارکینگ، مسیر ترافیکی و غیره به وجود نمی آید!

شایان ذکر است خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی که به مناسبت هفته میراث فرهنگی به اسکو سفر کرده بودند ضمن دیدار با فرماندار این شهرستان، از اماکن تاریخی و گردشگری این شهر از جمله حمام تاریخی، موزه مینیاتور، مجموعه بوم گردی ائل باغی، کارگاه چاپ باتیک و غیره بازدید کرده و در جریان مشکلات گردشگری و سرمایه گذاری اسکو به عنوان شهر ملی باتیک قرار گرفتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.