گزارش "عصرآزادی" از آنچه در جلسه شماره ۱۳۷ شورای ششم شهر تبریز گذشت؛

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی: تبریز از کمبود مراکز خونگیری رنج می برد!

عصرآزادی/ سرویس شهری: یکصد و سی و هفتمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز در آخرین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به ریاست رسول برگی و با حضور اعضای شورا و شهردار تبریز به صورت علنی در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.

در این جلسه لایحه مشارکت شهرداری در پروژه حسینیه اعظم الغدیر موسسه قرآنی نور به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال مورد بررسی قرار گرفت و با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

دستور جلسه اول به اظهارات مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان شرقی اختصاص داشت تا عمده مشکلات این مجموعه به سمع و نظر اعضای پارلمان شهری تبریز برسد که مهدی رسولی طی سخنانی، رسالت اصلی انتقال خون را تامین خون سالم و کافی برای بیماران نیازمند دانست.

وی با اشاره به اینکه در طول سال ۱۴۰۱ از ۹۳ هزار نفر خونگیری شده است که نسبت به سال قبل از آن افزایش ۷ درصدی داشته است افزود: طبق اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، از هر سه نفر یک نفر نیازمند به خون می باشد که تنها راه تامین خون افراد نیازمند، اهدای خون افراد می باشد.

رسولی با ذکر این نکته که در کلانشهر تبریز فقط دو مرکز خونگیری وجود دارد اضافه کرد: در صورتی که در تهران ۱۲ مرکز و در مشهد ۷ مرکز خونگیری وجود دارد.

وی راه اندازی مرکز خونگیری در شرق تبریز را ضروری دانست و تاکید کرد: مراجعه کنندگان به ما نیاز ندارند بلکه ما به آنها نیازمندیم و لذا از اعضای شورا درخواست داریم در صورت امکان، در محله های  پرجمعیت ساختمانی اهدا کنند تا مرکز خونگیری جدیدی را راه اندازی نماییم.

گزارش حسابرسی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری کلانشهر تبریز دستور جلسه دوم جلسه این هفته شورای ششم شهر تبریز بود که شفاعتی، حسابرسی سازمان کشتارگاه به تشریح جزئیات آن پرداخت.

وی افزود: سرفصل دارایی‌های ثابت مشهود شامل بهای زمین، ساختمان و تاسیسات مکان قبلی سازمان به مبلغ ۲/۷ میلیارد ریال می باشد که تعیین وضعیت نشده است.

شفاعتی اضافه کرد: اطلاعات لازم در خصوص مالکیت، صورت ریز و ارزش اموال منقول و غیر منقول در تصرف سازمان در محل فعلی به این موسسه ارائه نگردیده است.

وی ادامه داد: به دلیل عدم دسترسی به اسناد و مدارک و اطلاعات لازم، آثار مالی احتمالی ناشی از موارد فوق بر صورت های مالی برای این موسسه مشخص نمی باشد.

شفاعتی تاکید کرد: بر اساس اساسنامه سازمان عواید کشتار و خدمات ارائه شده و اموال و تاسیسات موجود هر آنچه از اموال غیر منقول و منقول در آینده به مالکیت و تصرف در آید قابل انتقال به  سرمایه سازمان بوده و پس از انحلال متعلق به شهرداری می باشد.

وی با ذکر این نکته که صرفاً ۳۰۸ میلیون ریال در سنوات قبل به حساب سرمایه منظور شده است اظهار کرد: علیرغم سود ابرازی در سنوات ۱۳۹۶ الی ۱۳۹۸ و سال مورد گزارش، هیچ گونه ذخیره ای از بابت مالیات عملکرد سنوات مزبور و سال مورد گزارش در حساب ها منظور نشده است، این دستور جلسه با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

دستور جلسه سوم به گزارش رئیس  دانشکده شیمی دانشگاه تبریز و طراح و سازنده دستگاه تصفیه هوا موسوم به درخت مصنوعی بود که یکی از نعمت های محلول پاشی پاکیزگی هوا بوده و ذاکر حمیدی گفت: ما از این راه برای درخت مصنوعی ایده گرفتیم.

وی افزود: جمعیت شهری در تبریز به طور مرتب در حال افزایش است لذا این موضوع به شدت بر تراکم سکونتگاه‌ها، کیفیت زندگی، افزایش شمار وسایل نقلیه در خیابان‌ها، آلودگی و افزایش گازهای گلخانه‌ای مضر تاثیر می‌گذارد.

حمیدی اضافه کرد: درختان و مناطق سبز نشان‌دهنده‌ تصفیه‌ هوای طبیعی در مناطق شهری است اما گاهی کمبود فضای آزاد برای کاشت درخت وجود دارد و این محدودیت با توجه به آب و هوای کلانشهر تبریز اجتناب ناپذیر است!

وی تاکید کرد: با توجه به برخورداری مناطق مختلف شهرداری کلانشهر تبریز از سیستم محلول‌ سازی استفاده از درخت هوشمند شهری با سیستم محلول بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

حمیدی اظهار کرد: سیستم نوین مجهز به حسگرها و تنظیم اتوماتیک‌، طراحی بر اساس کاربری آسان بر اساس محلول‌های ساخته شده در محلول سازمان‌های موجود، عدم نیاز به واردات فیلتر، هزینه‌ کمتر طراحی و ساخت، امکان صادرات دستگاه تولیدی، بومی سازی فناوری‌های مدرن جهت تصفیه‌ هوا از جمله مزایای درخت مصنوعی هستند.

دستور جلسه چهارم جلسه این هفته به بررسی طرح اعضای شورای ششم کلانشهر تبریز مبنی بر الزام شهرداری به تهیه و تدوین لایحه برنامه راهبردی – عملیاتی شهرداری تبریز مابین سالهای ۱۴۰۷ – ۱۴۰۳ و گزارش پایش کلی برنامه راهبردی – عملیاتی سالهای ۱۴۰۲ – ۱۳۹۸ شهرداری با قید یک فوریت اختصاص داشت که با رای اکثریت اعضای شورا مورد تصویب قرار گرفت.

دستور جلسه پنجم نیز مربوط به لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز عقد قرارداد با موضوع مطالعات، طراحی و نظارت کارگاهی برای احداث ۱۵۰۰ واحد مسکونی در مجموعه ۱۰ هکتاری شهرک جوانان با شرکت نمودار بود که با قید یک فوریت و پس از بررسی، به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

دستور جلسه ششم این جلسه به لایحه  شهرداری مبنی بر واگذاری حق انتفاع زمینی به مساحت ۱۷ هزار مترمربع به دانشگاه علوم پزشکی تبریز جهت احداث مرکز ارائه خدمات تکمیلی به بیماران سرطانی تبریز با طی مراحل قانونی تثبیت کاربری درمانی و بهداشتی ساختمان بیمارستان جامع سرطانی تبریز اختصاص داشت که با قید یک فوریت و پس از بررسی اعضای شورا مورد تصویب قرار گرفت.

دستور جلسه هفتم جلسه این هفته مربوط به مصوبه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای کلانشهر تبریز در خصوص طرح ایجاد دبیرخانه توسعه دیپلماسی شهری بود که این دستور جلسه نیز مورد موافقت اکثریت اعضای شورا قرار گرفت.

دستور جلسه هشتم جلسه هم به نطق میان دستور احد صادقی عضو شورای کلانشهر تبریز اختصاص داشت که گفت: بودجه‌های سالانه‌ای را که در اختیار داریم نمی دانیم چند درصد از برنامه‌ های ۵ ساله است یا اگر این اتفاق بیفتد در سامانه‌ای بارگذاری نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار کُد ردیف‌های بودجه باید کُد ردیف‌های ۵ ساله داشته باشیم افزود: سامانه‌ سیبنا که در شهر مشهد استفاده شده است سامانه‌ برنامه‌ریزی، نظارت و اجراست لذا اولین دستاورد سامانه‌ سیبنا اتوماسیون پیشنهاد و تصویب بودجه، توزیع بودجه، فرآیندهای اجرای بودجه، مدیریت تغییرات بودجه و شفاف سازی است.

صادقی اضافه کرد: در بخش تصویب بودجه مناطق یا سازمان‌های شهرداری بر اساس سند چشم‌ انداز و یا برنامه‌ها یا اهداف چندساله، پروژه‌های سال آینده‌ خود را به واحدهای برنامه‌ریز ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: در بخش توزیع بودجه نیز پس از تصویب بودجه توسط شورای شهر، بودجه های واحدهای اجرایی در سامانه توزیع می شود تا واحدها بتوانند نسبت به اجرای بودجه اقدام کنند لذا یکی از دستاوردهای سامانه‌ سیبنا توزیع بودجه به همراه تعیین موقعیت مکانی است.

صادقی تاکید کرد: در بخش فرآیندهای اجرایی بودجه نیز برای اجرای هر پروژه یا هزینه ابتدا باید در سامانه‌ سیبنا طی یک فرآیند مشخص در قالب فرم‌های درخواست کالا و خدمات تامین اعتبار انجام گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.