نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان ۱۴۰۲ تبریز زیر ذره بین عصرآزادی

تولیدات ایرانی در سطح جهانی

?عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

بیست و هشتمین نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان تبریز Build Expo 2023 با هدف ارائه و معرفی آخرین دستاوردهای این حوزه شامل انواع مصالح ساختمانی، شیرآلات بهداشتی و ساختمانی، ماشین آلات بتنی و صنعتی، چینی و سرویس بهداشتی، آجرنما، کفپوش، آسانسور، قطعات وابسته و درب و پنجره های upvc و آلومینیومی پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد.

در این رویداد بزرگ صنعت ساختمان، تولید کنندگانی از استانهای آذربایجان شرقی و غربی، تهران، اصفهان، خراسان رضوی، مرکزی، البرز، یزد، گلستان، خراسان شمالی و فارس و نمایندگان ۷ کشور چین، ایتالیا، ژاپن، کُره جنوبی، مالزی، تایوان و ترکیه حضور داشتند.

تولیدکنندگان و بازرگانان صنعت ساختمان مصالح مربوطه در حوزه های سقف کاذب، عایق های رطوبتی، درب اتوماتیک، لوله و اتصالات پلی پروپیلن، سیستم های تهویه مطبوع، دستگاه های گرم کننده تابشی و غیره را در معرض نمایش متخصصان قرار دادند.

کارشناسان عمران می گویند پایین بودن کیفیت ساخت‌ و‌ ساز با وجود بالا بودن هزینه ساخت از مشکلات صنعت ساختمان است که در نماسازی بیرونی و داخلی ساختمان از مصالح گران‌قیمت و برای ساخت بدنه ساختمان که مهم و اساسی بوده، از مصالح ارزان‌قیمت و بی‌‌کیفیت استفاده می‌شود و معلوم نیست در مواقع زلزله چه بر سر ساکنانش بیاید…

▪️ساختمان اول

افزایش افسار‌گسیخته قیمت مصالح ساختمانی و عدم اعطای تسهیلات بانکی به پاشنه آشیل‌‌‌های صنعت ساختمانی کشور تبدیل شده، به‌‌‌ طوری که این مسائل تمام محاسبات مالی سازندگان ساختمان و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی را به هم زده است!

رئیس هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده لوله های ۵ لایه، اتصالات و شیرآلات بُرنجی از شهر اصفهان گفت: در منطقه خاورمیانه دو کشور ایران و ترکیه توانسته اند محصولات برنجی را با به روزترین خطوط تولید خود به بازارهای جهانی عرضه نمایند.

“آرش ماموریان” افزود: اما مواد اولیه تولیدات ایرانی که از معادن مس و روی استخراج می گردند یک امتیاز بزرگ محسوب شده و قیمت نهایی محصولات ما را کمتر از رقیب همسایه غربی نمایان می کند.

وی به صادرات محصولات تولیدی به کشورهای آذربایجان، عمان، عراق، افغانستان و گرجستان پرداخت و اضافه کرد: علیرغم اینکه به دلیل وجود تحریم‌ها در تنگنا هستیم اما حتی المقدور سعی کرده ایم از صادرات غافل نشویم.

ماموریان حضور در نمایشگاه صنعت ساختمان تبریز را فرصت مُغتنمی دانست و تاکید کرد: حضور در یک شهر صنعتی، باتمدن و بافرهنگ که با اصفهان پیوند مبارکی دارد توانسته قدرت تولید محصولات صنعت ساختمان را افزایش دهد.

وی در مورد نحوه تحقق شعار سال ۱۴۰۲ هم یادآور شد: ما تولیدکنندگان همین که بتوانیم با حفظ مجموعه های خود، به تولید پرداخته و نیروی کار را افزایش دهیم به رسالت خود عمل کرده ایم!

ماموریان خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲، دولت باید کارهای اجرایی واقعی انجام دهد به طوری که از ابتدای سال جاری بانکها به هیچ عنوان به تولیدکنندگان تسهیلات ارائه ندادند که نظم مالی واحدهای تولیدی را بر هم می ریزد در حالی که تنها با اتحاد، همدلی و بدون پاسکاری ارگان ها به یکدیگر می توان به شعار امسال جامه عمل پوشاند!

▪️ساختمان دوم

نوسان قیمت اقلام ساختمانی یکی از چالش‌‌‌ های تولید‌‌‌کنندگان است که در نمایشگاه مصالح ساختمانی تبریز هم به آن اشاره گردید و لذا طبیعی است دولت باید تدابیری برای تثبیت قیمت مصالح ساختمانی اتخاذ کند و در عین حال بر لزوم حذف دلال‌‌‌ها از بازار مصالح ساختمانی تلاش نماید.

رئیس هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده آسانسور و پله برقی در تبریز که یک دهه فعالیت دارد در این خصوص گفت: در ۱۰ سال اخیر توانسته ایم رضایت شهروندان را کسب کرده و به سوی طرح های نوین حرکت نماییم.

“عباس خطائی” افزود: با تولید محصولات لاکچری لاین، خدمات بهینه و پیشرفته ای را با یک سوم قیمت محصولات مشابه دیگر به بازار ارائه می نماییم.

وی با اشاره به اینکه برنامه ویژه ای جهت تحقق شعار رشد تولید برای امسال داریم اضافه کرد: با مشارکت یک شرکت تولیدکننده آسانسور از کشور ترکیه به تولید آسانسورهای هوم لیفت می پردازیم که در مرحله اول به صورت مونتاژ و در مرحله بعد نیز به صورت تولید در تبریز و یا منطقه آزاد ارس انجام خواهد شد تا تولیدات باکیفیت ایرانی را به نقاط مختلف جهان عرضه نماییم.

مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده ساندویچ پانل های سقفی، دیواری و پروفایل های مختلف هم گفت: محصولات ما در استاندارد ایران و گریدهای مختلف آتش‌سوزی تولید می شوند که ساندویچ پانل های پُلی اورتان استیل به روش کانتینیوس است که برای صنایع لبنی، بستنی سازی و واحدهایی که به نحوی با ساندویچ پنل استیل سر و کار دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

“امین بدری” افزود: با ورود به بازارهای خارجی که از طریق حضور در نمایشگاههای بین المللی صورت می گیرد برنامه ویژه ای جهت حفظ رشد تولید همانند سنوات قبل منطبق بر شعار امسال با در نظر گرفته ایم که با عرضه محصولات باکیفیت در بازار داخل و خارج از کشور بتوانیم به رشد صنعت ایران کمک نماییم.

▪️ساختمان آخر

صنعت ساختمان پیشران تولید و اقتصاد کشور است زیرا اگر صنعت ساختمان فعالیت موثری نداشته باشد قطعاً تولید و اقتصاد با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد لذا بخشی از مشکلات فعلی اقتصاد کشور به عملکرد غیر‌تاثیرگذار صنعت ساختمان مربوط می‌شود.

اگر صنعت ساختمان فعال نباشد یعنی کارخانه احداث نمی شود و اگر کارخانه ساخته نشود یعنی تولید کشور تراز پایینی دارد و این سرآغاز مشکلات اقتصادی است.

طبق آمار، در بخش خصوصی حدود ۵۷ هزار شرکت وجود دارد که برای کار در حوزه صنعت ساختمان تعیین صلاحیت شده‌‌‌اند و بیش از نیمی از این شرکت‌ها، شرکت‌هایی هستند که ساختمان‌ ساز هستند یعنی چیزی حدود ۴۵‌ هزار از شرکت‌ های مهندسی بخش خصوصی ساختمان‌ساز هستند.

همچنین حدود ۳۵۰ شرکت هم وجود دارد که کار طراحی و مهندسی مشاور در صنعت ساختمان را انجام می‌دهند که در حقیقت یک مجموعه نیروی انسانی بزرگ می باشد که می‌تواند به خوبی کار ساختمانی انجام دهد.

اما از سوی دیگر، ایران یکی از بالاترین ترازها را در فارغ‌‌‌التحصیلی رشته مهندسی در دنیا دارد اما باز هم مشاهده می شود که حال و روز صنعت ساختمان کشور خوب نیست و آشفتگی خاصی در ادوار مختلف بر نحوه استفاده از مصالح ساختمانی حاکم است.

تبعات بی‌‌‌ثباتی نرخ مصالح ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن و غیره در قیاس با سایر پروژه‌ های بخش خصوصی به مراتب بیشتر است چرا که سبب گریز سازندگان از این طرح و معطلی اتمام واحدهای این طرح می‌شود.

بدین ترتیب به نظر می رسد دولت به جای اینکه خود آمده و مسئولیت احداث ساختمان را به عهده بگیرد باید مجوزهای لازم را صادر نماید تا به شرکت‌های بخش خصوصی کمک کند که بتوانند در مدار فعالیت بیشتری قرار گرفته و موجب رونق اجزای مختلف ساختمانها گردد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.