رئیس دانشگاه چرخ نیلوفری آذربایجان خبر داد؛

تبریز میزبان روسای مراکز علمی اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز

?کامران پاشایی فخری: در اجلاس تبریز احکام عضویت ۶ دانشگاه ایران اعطا خواهد گردید

 عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی/ شهرام صادق زاده: اجلاس بین المللی روسای مراکز علمی عضو اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز موسوم به CUA روزهای ۲۰ و ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ مطابق با ۱۰ و ۱۱ ژوئن ۲۰۲۳ در تبریز برگزار خواهد شد.

دانشگاه چرخ نیلوفری آذربایجان که از شهریور ۱۴۰۱ به مدت ۴ سال به عنوان رئیس اجرایی اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز انتخاب شده است اجلاس پژوهشی هیات رئیسه این اتحادیه را در تبریز برگزار خواهد کرد.

در نخستین اجلاس هیئت رئیسه این اتحادیه در سال جاری میلادی، تعداد ۵ دانشگاه زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران به عضویت اتحادیه در آمده اند که حکم آنان در اجلاس تبریز اعطا خواهد شد.

رئیس اجرایی اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز در نشست خود با خبرنگاران رسانه‌ های گروهی آذربایجان شرقی از عضویت ۱۶ کشور منطقه با ۱۸۷ دانشگاه عضو این اتحادیه سخن به میان آورد.

“کامران پاشایی فخری” ادامه داد: این اتحادیه در سال ۲۰۰۹ با بنیانگذاری ترکیه و ایران آغاز به کار کرده و کلیه فعالیت های آن در بخش های علمی و پژوهشی می باشد که اتفاقاً در منطقه قفقاز بسیار تاثیر گذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه چرخ نیلوفری آذربایجان در تبریز ۴ سال ریاست این اتحادیه را برعهده گرفته است اضافه کرد: طبق استانداردهای آموزشی اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز هیچ یک از دانشگاه‌های کشور نتوانسته اند این مسئولیت را عهده دار باشند.

پاشایی فخری، تعامل و تعمیق هرچه بیشتر کشورهای منطقه قفقاز، ایجاد آمادگی کافی در نظامهای آموزش عالی و آموزش و پژوهش های بین‌المللی را از اهداف اجلاس این اتحادیه در تبریز عنوان کرد و یادآور شد: با تعامل ریاست دانشگاه های منطقه قفقاز، به طور حتم اقتصاد آنها نیز شکوفا خواهد شد.

وی، دانشگاه های دولتی ییلدیز تکنیک، دولتی آنکارا، آنتالیا، ایغدیر، آک دنیز، استانبول، دولتی کاپادوکیا، بولو و غیره را از جمله دانشگاه های عضو حاضر اعلام کرد و افزود: حضور ۶ دانشگاه ایرانی در اجلاس تبریز قطعی شده و احکام عضویت آنها در اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز اعطا خواهد گردید.

رئیس دانشگاه چرخ نیلوفری آذربایجان تاکید کرد: اتحادیه دانشگاه های جهان، اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام، اتحادیه D8 و اتحادیه دانشگاه های منطقه قفقاز ۴ اتحادیه بین المللی دانشگاه های جهان هستند که پویاترین آنها اتحادیه ای است که دانشگاه چرخ نیلوفری آذربایجان عهده‌دار ریاست فعلی آن می باشد.

پاشایی فخری با اشاره به ضرورت افزایش اضافه شدن مراکز آموزش عالی ایران به این تشکیلات علمی و پژوهشی خاطرنشان کرد: دانشگاه دولتی اورمیه، دانشگاه مراغه، دانشگاه بین المللی D8، موسسه های آموزشی عالی میزان، رشدیه و اُسوه نیز اخیراً به عضویت رسمی این اتحادیه بین المللی درآمده اند.

وی با ذکر این نکته که در اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز یک تفاهم‌نامه علمی با عنوان MEVLANA مولانا وجود دارد اظهار کرد: در این تفاهم نامه، چارچوب فعالیت های متقابل مراکز علمی و آموزش عالی در حیطه اتحادیه از جمله تبادل استاد و دانشجو، برگزاری همایش های مشترک بین المللی، بهره مندی از پتانسیل های فیزیکی و علمی، برگزاری کارگاه‌ها و آزمایشگاه ها و غیره تعریف شده است که طبق قرارداد اراسموس تمام هزینه های تحصیلی دانشجویان دوره تکمیلی متقبل می گردد.

به گفته پاشایی فخری، کشورهای ترکیه، گرجستان، قزاقستان و ایران بیشترین دانشگاه های عضو اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز را در اختیار دارند و سعی بر آن است تا مراکز علمی و آموزش عالی استانهای کشورمان به عضویت این اتحادیه بین المللی نائل گردند.

شایان ذکر است اجلاس اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز که در روزهای ۲۰ و ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ در محل هتل رویال پلاس تبریز برگزار خواهد شد ۵۰ مهمان تورک شامل ۱۶ نفر از روسای دانشگاه های معتبر ترکیه، دبیرکل یونسکو، دبیرکل دانشگاه های جهان اسلام، وزیر علوم، مسئولان کشوری، استانی و سایرین حضور خواهند داشت تا به انعقاد تفاهم‌نامه‌های فی مابین همکاری و تحصیلات تکمیلی و پژوهشی و دیدارهای چهره به چهره منجر گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.