مجموعه خوشنویسی شده اشعار امام خمینی (ره) در تبریز رونمایی شد

به مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران با حضور نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و جمعی از مسئولین، شعرا و ادبا طی آئینی از مجموعه خوشنویسی شده اشعار امام خمینی (ره) در تبریز رونمایی شد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، این کتاب به خط جمال عباس‌زاده،‌ تذهیب رحیم چرخی و با مقدمه محمدعلی کی نژاد به زیور طبع آراسته شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

“بی شک نورانی‌ترین و شورانگیزترین واقعه‌ی جان گداز و در عین حال عبرت‌آموز و انسان‌ساز عاشورای اباعبدالله‌الحسین (ع) است و شهادت برترین و پاک‌ترین فرزندان عالم و آدم به دست طاغوت‌های زمان و بقایای جاهلیت سفیانی.

عاشورایی که شخص حضرت حسین (ع) در آن کشته شد اما شخصیت و آرمانش از نو متولد گردید تا راهنما و چراغ راه انسانهای آزادیخواهی باشد که در طول تاریخ با اتکال به قدرت لایزال الهی قد می افرازند، ‌قیام و مبارزه‌ای آغازند تا بشریت از رشد و بالندگی و آگاهی و تب و تاب خداجویی و خداخواهی باز نمانند.

تاریخ این سرزمین خدایی همواره عاشوراهای مکرری را در کربلای خویش پرورانده است و انقلاب خمینی کبیر (ره) نیز زاییده‌ی یکی از همین عاشوراهای شورانگیز است و عاشورای ۱۳۴۲ نقطه عطفی که در آن نسیم روح‌بخش بزرگترین انقلاب مردمی تاریخ جهان به زعامت رادمردی به نام روح الله فرزند رسول الله و از تبار ثارالله وزیدن آغاز کرد و در گذر از حوادث دوران به طوفان حیرت‌زایی بدل گشت که کاخ‌های برده داران تاجدار و طاغوتیان ستمشاهی را در هم پیچید…”

اشعار امام خمینی بیدارگرانه است

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: عرفان متجلی در سروده های امام رضوان الله، بیدارگرانه و مبتنی بر آموزه های وحیانی و قرآنی است که انسان را به صراط مستقیم، توحید و رستگاری هدایت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین “سیدمحمدعلی آل هاشم” در این آئین با قرائت ابیاتی از اشعار امام (ره) خاطرنشان کرد: پس از ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و انتشار یکی از اشعار ایشان مردم برای اولین بار با یکی دیگر از ابعاد شخصیتی امام که شعر و شاعری است آشنا شدند.

وی اظهار کرد: انتشار این غزل عرفانی جامعه ادبی و ارادتمندان امام (ره) را به شدت به وجد آورد، به نحوی که اقبال و استقبال از این غزل بیش از حد تصور بود و شاعران بسیاری به استقبال از این شعر، ابیاتی را سرودند.

امام جمعه تبریز افزود: حضرت امام خمینی (ره) از میان تمام شاعران به حافظ و سعدی دو شاعر بزرگ ایران ارادتی خاص داشت و نشانه این ارادت اشعاری است که در استقبال از غزلیات این دو شاعر بزرگ سروده است.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: با یک مرور اجمالی در اشعار امام (ره) اهالی ادب درمی یابند که اشعار ایشان عرفانی و معنوی است و ذهن و زبان امام (ره) در عرصه شعر و شاعری متاثر از شاعران سبک عراقی بخصوص سنایی، عطار، مولانا، سعدی و حافظ است.

وی با بیان اینکه شعر برای امام خمینی (ره) دریچه ای بود که می توانست از آن به عالم و آدم بنگرد و یا تماشاگران را از این دریچه به دنیای عرفانی راه دهد، گفت: شعر امام بازترین پنجره به دنیای عرفانی وی است وایشان در نثر و نطق مفاهیم و مسائل عرفانی را بسیار مطرح کرده اند.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) از شعر نه به عنوان هدف بلکه به عنوان فرصتی برای بیان حقایق و ظرایف عرفانی بهره می برد.

وی در خصوص کتاب خوشنویسی شده اشعار امام خمینی (ره) گفت: کاری که این هنرمند خوشنویس انجام داده است بار دیگر ثابت می کند که ادبیات و خوشنویسی از دیرباز با هم عجین هستند و تعامل بین هنرمندان خوشنویس و شعر در اعتلا و بسط و گسترش این دو هنر بسیار تاثیرگذار بوده است و به عبارتی شعر را می توان یکی از بهترین مظهرهای خوشنویسی دانست و ارتباط ادبیات و شعر یک ارتباط دوسویه و هم افزاست.

در این آیین همچنین دکتر ابراهیم اقبالی از اساتید ادبیات استان به شرح و بررسی اشعار امام خمینی (ره) پرداخت و مطالبی را پیرامون اشعار ایشان ارائه کرد.

در ادامه چند تن از شعرا به قرائت اشعار خود با محوریت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران پرداختند.

اشعار امام خمینی(ره) اولین بار ۱۸ روز پس از درگذشت ایشان در روزنامه کیهان منتشر شد و بلافاصله در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب یافت؛ اولین شعر منتشر شده از امام غزلی چهارده مصرعی با مطلع «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم» بود.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.