رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد؛

تشریح برنامه‌های بخش کشاورزی در سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سفر ریاست جمهوری چهار مگاپروژه در قالب ۷۱ طرح در حوزه کشاورزی با اعتبار بالغ بر ۱۰ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال افتتاح می‌شود.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تشریح برنامه‌های بخش کشاورزی سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی افزود: در سال گذشته با کمک همه فعالان بخش کشاورزی به خصوص مسئولان ارشد استان، سعی کردیم از ظرفیت سفر به نفع بخش کشاورزی بتوانیم کمک بگیریم، در نهایت جلسات مختلفی که هم در استان و هم در کشور اتفاق افتاد، دو هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی پروژه تعریف و مصوب شد. اعتبار پروژه‌های عمرانی از سه محل قرار بود تأمین شود که یکی سازمان برنامه و بودجه کشور بود که از اعتبارات کشوری تأمین شود، سهم وزارت خانه بود، در نهایت اعتبارات و منابعی بود که استان تأمین خواهد کرد. پروژه‌های عمرانی بخش کشاورزی که شامل پروژه‌های زیربنایی است، از اعتبارات تملک دارایی، سرمایه‌ای بود که عمدتاً اعتبارات، اعتبارات دولتی است.

وی ادامه داد: در سفر قبلی رئیس جمهور، در بخش کشاورزی پروژه‌هایی که تعریف شده بود شامل کانال‌های آبیاری عمومی، شبکه‌های آبیاری، سیستم‌های نوین آبیاری، قنوات، جاده‌های دسترسی به مزارع، ایل راه‌ها برای عشایر تأمین آب آشامیدنی عشایر و طرح‌های آبخیزداری منابع طبیعی، تجهیز آزمایشگاه شبکه دامپزشکی بود که یک آزمایشگاه مرجع در منطقه شمالغرب کشور است. با پیگیری‌های صورت گرفته هم از طریق سازمان برنامه بودجه کشور و هم از طریق سازمان برنامه بودجه استان و با حمایت‌های استاندار محترم به این نکته بیشتر توجه شد که ما باید ظرفیت‌های بالقوه بخش کشاورزی را به بالفعل تبدیل کنیم تا هم ارزش افزوده بخش را بالا ببریم و هم در پایاب سدها شبکه‌ها را راه اندازی کنیم. این دیدگاه باعث شد تخصیص اعتبار سفر ریاست جمهوری، برای بخش کشاورزی با نگاه ویژه‌ای باشد.

فتحی بیان کرد: منابعی که برای شرکت آب منطقه‌ای در حوزه کشاورزی تخصیص یافت تا سدها یا شبکه‌های اصلی مربوط به اراضی کشاورزی را تکمیل کند، جز زیرساخت برای تأمین آب کشاورزی است که اینها هم در اعتبارات بخش کشاورزی لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سهم وزارت جهاد کشاورزی ۱۲۲۰ میلیارد بود افزود: در کشور سهم وزارت خانه محقق نشد، به این علت که این سهم از محل مولدسازی بود، املاک در سطح کشور شناسایی شده است ولی چون به فروش نرفت اخیراً مصوبه‌ای داده‌اند که ما در پروژه استانی پیش ببریم. وزارت خانه بیشتر به دنبال تهاتر بود و می‌خواست با شرکت‌ها و هولدینگ های توانمند قرارداد ببندد تا املاک بدهد و ما به ازای آنها پروژه راه اندازی کند. علیرغم اینکه وزارت خانه سهم خودش را تاکنون نداده ولی به تعهدش پابرجاست. ۱,۳۰۰ میلیارد تومان منابع بخش کشاورزی است. پروژه‌های نیمه تمام مثلاً پروژه‌ای با ۹۰ درصد پیشرفت که ۴ سال پشت سرهم متوقف شده بود مخصوصاً در شهرستان‌های جلفا، خداآفرین، ورزقان که در حوزه ارس واقع شده بودند، تکمیل شدند.

وی ادامه داد: ۱۹ هزار هکتار شبکه فرعی اراضی کشاورزی که بالای ۹۰ درصد پیشرفت داشت تکمیل و تحویل بهره برداران شد و یک پروژه که در یکانات است هم در حال اجراست و تا شهریور تکمیل می‌شود. در کل شهرستان‌ها برای قنوات پروژه تعریف شده است و فعالیت وجود دارد. از محل این منابع، جاده‌های دسترسی به مزارع و کانال‌های آبیاری عمومی احداث می‌شود. در تمام شهرستان‌ها برای کانال‌های آبیاری از محل مصوبات سفر پروژه تعریف شده است یک قسمتی تمام شده و یک قسمتی در دست اجراست. کمیته استانی برای مولدسازی املاک نیز در سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شده است.

فتحی افزود: ۱۹ هزار هکتار اراضی که در مورد آن صحبت کردم که تحویل یک هزار و ۲۰۰ هکتار از آن به بهره برداران باقی مانده است از مواردی است که ما پروژه تعریف کرده‌ایم و ایجاد دین شده است و پروژه نیز خاتمه یافته است و ما فقط باید از محل مولد سازی مطالبات پیمانکار را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: من از پیمانکاران عذرخواهی می‌کنم که تأخیر در پرداخت ایجاد شده است و امیدوارم امسال از محل مولدسازی بتوانیم به قرارداد خود با پیمانکاران عمل کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر پروژه‌های عمرانی مانند شبکه‌های آبیاری، سیستم‌های نوین آبیاری و … که دولت اقدام به ایجاد زیرساخت می‌کند، پروژه‌های اقتصادی بخش کشاورزی توسط بخش خصوصی با پشتیبانی تسهیلاتی که بخش دولتی اعطا می‌کند اجرایی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: هلدینگ های بزرگ نیز با جلساتی که با استاندار محترم آذربایجان شرقی و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری داشته‌اند، برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف دعوت شده‌اند.

وی اضافه کرد: از ظرفیت هلدینگ های بزرگ علاوه بر دام و طیور، در حوزه‌های دیگر از قبیل احداث باغات، گلخانه‌ها و … استفاده می‌کنیم که شرکت‌های بزرگ و هلدینگ کشاورزی یکی از شرکت‌های هواپیمایی با استفاده از منابع داخلی خود مجوزهای لازم را دریافت و برخی پروژه‌ها را اجرایی کرده‌اند ما نیز در این زمینه تسهیلگری می‌کنیم تا این هولدینگ ها بتوانند با استفاده از ظرفیت استان برای نیروی انسانی منطقه اشتغالزایی کنند و در این زمینه از ظرفیت بانک‌ها نیز استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: معاون اجرایی رئیس جمهور در سفری که به تبریز داشت و از شرکت تراکتورسازی ایران بازدید کرد، تصمیم گرفته شد از ظرفیت ۵ عاملیت بانک‌ها استفاده شود و برای کشاورزان استان ما تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا برای خرید تراکتور از شرکت تراکتورسازی ایران اقدام کنند. حدود ۸ هزار دستگاه تراکتور از این محل به کشاورزان ارائه می‌شود.

فتحی با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون استان ما از میانگین کشوری بالاست افزود: پراکنش ماشین آلات در استان مناسب نیست. در این سفر سعی کردیم برای شهرستان‌هایی که نیاز دارند به خصوص چاراویماق، کلیبر و خداآفرین توجه شود تا ضریب مکانیزاسیون را در تمام شهرستان‌ها بالا ببریم. برای این کار هم تفاهم نامه با بانک‌ها امضا شده است و شرکت تراکتورسازی ایران نیز برای تأمین تراکتورها متعهد شده است.

فتحی ادامه داد: در حوزه پروژه‌های اقتصادی نیز اتفاقات بسیار خوبی صورت گرفته است و نزدیک به ۱۰۰ هکتار در یک سال اخیر به مجموعه گلخانه‌های استان اضافه شده است.

وی ادامه داد: صد هکتار افزایش گلخانه‌ها یک رشد بسیار عالی برای این حوزه است و عدد بزرگی برای این حوزه محسوب می‌شود که باید از سرمایه گذاران بخش خصوصی قدردانی کنم که در این حوزه سرمایه گذاری کرده‌اند.

فتحی ادامه داد: منابع تسهیلاتی که به این پروژه‌های ترریق شده‌اند از محل داخلی بانک‌ها خصوصاً بانک کشاورزی و منابع تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ که در سال ۱۴۰۱ توانستیم استفاده کنیم، بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: بانک کشاورزی ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از محل منابع داخلی بانک در نظر گرفته است که به زودی تزریق خواهد شد.

فتحی در خصوص مگاپروژه های حوزه دام و طیور در استان گفت: یکی از این مگاپروژه ها گاوداری‌های ۶ هزار راسی است که بنیاد مستضعفان سرمایه گذاری آن را انجام داده است و آماده شدن زیرساخت‌های آن در طول یک سال یک رکورد ویژه محسوب می‌شود.

وی افزود: زیرساخت‌های مختلف این پروژه از قبیل آب، برق و گاز در قالب شهرک دامپروری به خوبی تأمین شد و شهریور ماه سال جاری ۶ هزار رأس آن تحویل خواهد شد هر چند که ۳ هزار رأس آن در حال حاضر آماده می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به بهره برداری از مرغداری ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه‌ای در این استان، گفت: بهره برداری از این مرغداری یک اتفاق بی نظیر در شمال غرب کشور بود که توسط یکی از شرکت‌های بزرگ انجام شد و پیشرفت بسیار خوبی دارد و در این سفر ریاست جمهوری نیز مورد بازدید قرار خواهد گرفت.

فتحی صنایع تبدیلی را از دیگر حوزه‌های مورد توجه سرمایه گذاران در سال جاری معرفی کرد و ادامه داد: سال گذشته برای بخش کشاورزی از نظر سرمایه گذاری بخش خصوصی سال بسیار خوبی بود چرا که در زیربخش های مختلف کشاورزی سرمایه گذاری شد که برخی از پروژه‌های آن به بهره برداری رسید و برخی نیز در حال اجرا است.

وی ماهیت سفر دوم ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی را اقتصادی و با تکیه بر ظرفیت‌های بخش خصوصی و بانک‌ها دانست و افزود: در این سفر علاوه بر پروژه‌های عمرانی که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای شبکه‌های فرعی آبیاری حوزه ارس لحاظ شده است، از محل مسئولیت‌های اجتماعی مس سونگون نیز مبلغی برای کانال‌های آبیاری عمومی بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین پروژه‌ای که در سال قبل نتوانستیم تعهداتمان را در خصوص آن انجام دهیم از قبیل شهرک گلخانه‌ای پایاب سد حاجیلر ورزقان نیز در دستور کار قرار دارد که در این پروژه، شبکه اصلی به عهده سازمان آب منطقه‌ای استان می‌باشد و شبکه فرعی و ایجاد زیرساخت‌های گلخانه‌ای نیز به عهده سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی است که خوشبختانه مصوب شده است و طرح‌های کوچک تأمین آب در شهرستان هریس نیز از دیگر پروژه‌های این سفر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: عمده برنامه ما برای استفاده از فرصت این سفر در حوزه مجوزهاست، چرا که ۱۸ طرح در استان داریم که اجرای آن خاتمه یافته است و به خاطر موانع جزئی امکان بهره برداری آن محقق نشده است و بنا داریم با کسب مجوز این واحدها که خاتمه یافته از ریاست محترم جمهوری، امکان بهره برداری از این واحدها را فراهم کنیم.

فتحی قدرت رقابت واحدهای کوچک دامپروری را بسیار پایین دانست و افزود: اگر حمایت لازم از واحدهای کوچک انجام نشود، این واحدهای کوچک در عرصه رقابت با واحدهای بزرگ نابود خواهند شد، بنابراین با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد دامپروری های استان را واحدهای کوچک تشکیل می‌دهند، اولویت ما در استان بهسازی و نوسازی این دامپروری هاست تا بتوانیم با استفاده از تسهیلات کم بهره، به این واحدها کمک کنیم تا با استفاده از منابع بانکی واحد خود را بهداشتی کنند و در عرصه رقابت بتوانند به تولید پایدار ادامه دهند و این نیز از دیگر مواردی است که برای این سفر مصوب شده است.

وی با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از زیربخش های مختلف کشاورزی گفت: در شهرستانهای تبریز، سراب، اهر، کلیبر، و خداآفرین و دیگر شهرستانهای استان نیز درخواست‌هایی برای دریافت مجوز واحدهای دامپروری با ظرفیت بالا وجود دارد.

فتحی ادامه داد: در حوزه دام و طیور، عمدتاً مناطق بکر استان مد نظر قرار دارد چرا که در این حوزه باید حریم مشخصی برای ایجاد واحد تولیدی رعایت شود و به همین دلیل سرمایه گذاران خود مناطق کمتر برخوردار را برای اجرای طرح در این حوزه مد نظر قرار می‌دهند چرا که در این مناطق بکر، منابع به حد کافی وجود دارد.

منبع/ مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.