سرپرست وزارت صمت در جمع فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی خبر داد؛

امتیازات ویژه برای صادرکنندگان در راه است

عصرآزادی/ سرویس اقتصادی: سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قاعده ما این است که همواره نمایندگانی از بخش خصوصی در جلسات و تصمیم‌گیری‌های مهم در حوزه اقتصاد حضور یابند.

سیدمهدی نیازی در دیدار با فعالان اقتصادی آذربایجان‌ شرقی در اتاق بازرگانی تبریز افزود: سیاست دولت حمایت از بخش خصوصی و افزایش سرمایه‌گذاری در کشور است به همین دلیل در حال اصلاح برخی قوانین در راستای حمایت از فعالان اقتصادی هستیم.

وی، حرکت از خام‌فروشی و نیمه خام‌فروشی و تبدیل آن به صادرات محصولات را از اولویت‌های اصلی دولت عنوان کرد و از اعطای امتیازات ویژه به صادرکنندگان در آینده نزدیک خبر داد.

نیازی از اصلاح قانون مالیات مستقیم به منظور توسعه سرمایه‌گذاری خبر داد و بر نوسازی ماشین‌ آلات صنعتی و ناوگان حمل و نقل عمومی، از طریق واردات تجهیزات و خودروهای کارکرده تاکید کرد که هوشمندسازی قاعده ثبت سفارش  هستیم.

▪️ضرورت راه‌ اندازی خط آهن جلفا – نخجوان

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این نشست خواستار راه‌اندازی خط آهن جلفا – نخجوان برای دسترسی به بازارهای چین و روسیه شد.

یونس ژائله با اشاره به قدمت آذربايجان‌ شرقی در حوزه تجارت و صنعت گفت: اتاق بازرگانی تبریز اولين اتاق بازرگانی کشور است و تبریز مکتب اقتصادی خاص خود را دارد زیرا موقعیت استراتژیک آذربایجان شرقی و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم، جایگاه ویژه‌ای به استان داده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد اقتصاد استان در دست بخش خصوصی است افزود: در حال حاضر ۴ هزار واحد صنعتی فعال در آذربایجان شرقی وجود دارد و این استان در حوزه‌ های مختلف صنعتی، کشاورزی، معادن و گردشگری پتانسیل‌ های بالایی دارد.

ژائله با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص حمایت از تولید داخلی، مهم‌ترین خواسته بخش خصوصی از دولت را ایجاد اعتماد بین بخش خصوصی و دولتی عنوان کرده و بر ضرورت استفاده از نخبگان اقتصادی و ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور تاکید نمود.

وی با اشاره به اینکه ناوگان حمل ونقل عمومی استان از قدیمی‌ترین ناوگان‌های حمل و نقل در کشور محسوب می‌شود بر ضرورت تقویت این بخش تاکید کرد.

ژائله کمبود منابع بانک‌های استان، ناترازی در تامین برق، آب و گاز و مشکلات لجستیکی را از چالش‌های صنعتگران در آذربايجان‌ شرقي دانست.

▪️لزوم برقراری مجدد معافیت‌ها برای واردات ماشین‌آلات صنعتی

صمد حسن‌زاده – عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز – با بیان اینکه آذربایجان‌ شرقی از قدیم‌ الایام قطب صنعتی کشور بوده، بر جایگاه ویژه این استان در حوزه اقتصاد تاکید کرد.

وی با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در کشور، از دولت خواست تا با ارائه برنامه‌های کارشناسی شده، مردم را به سرمایه‌گذاری راغب کند.

حسن‌زاده نوسانات قیمت ارزی را از مشکلات حوزه اقتصاد عنوان کرد و افزود: برقراری مجدد معافیت‌های مالیاتی و گمرکی برای واردات ماشین‌آلات صنعتی یک مقوله بسیار مهم است.

▪️باید از فعالان و صادرکنندگان فرش دستباف حمایت شود

احد عظیم‌ زاده – عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز – فرش دستباف را شناسنامه دوم کشور در حوزه صنعت عنوان کرد و افزود: این صنعت علیرغم اشتغالزایی برای بسیاری از افراد و خانوارها، در کشور مظلوم واقع شده است.

وی خواستار حمایت ویژه از فعالان و صادرکنندگان فرش، اعمال مشوق‌ها و رفع تعهدات ارزی فعالان این حوزه شد.

▪️ضرورت دارد تا برخی اختیارات به استان‌ها تفویض شود

مهدی امینی – عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز – نیز به مسائل مرتبط با شرکت شهرک‌های صنعتی پرداخت و خواستار اصلاح برخی قوانین از جمله بحث جریمه در شهرک‌های صنعتی شد.

وی همچنین خواستار تفویض برخی اختیارات در حوزه صنعت و تجارت به استان‌ها شد.

▪️خلاء نقدینگی در بخش کشاورزی مشهود است

بشیر جعفری – عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز – ناترازی در تامین انرژی را از چالش‌های اساسی حوزه صنعت عنوان کرد و گفت: به‌ خصوص در تامین منابع آبی و تجهیز زیرساخت‌های برق باید چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با اشاره به خلاء نقدینگی در بخش کشاورزی بر ضرورت تامین نقدینگی در این بخش تاکید کرد.

▪️رفع تعهدات ارزی از دغدغه‌های فعالان فولاد است

رئیس انجمن فولاد آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود مشکلات عدیده در صنعت فولاد، خواستار رفع مشکلات و موانع این حوزه شد.

نوید نواده اباذر با اشاره به فعالیت شرکت‌های فولادی در آذربایجان شرقی گفت: این بخش، نقش قابل توجهی در اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری دارد و به همین دلیل ‌باید توجه ویژه‌ای به این بخش شود.

مدیر عامل شرکت فولاد ظفر بناب نیز، رفع تعهدات ارزی را از دغدغه‌های فعالان این صنعت دانست.

رضا پاشایی – رئیس هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو آذربایجان‌شرقی – نیز بروکراسی موجود اداری، وجود قوانین خلق‌ الساعه و گاهاً متضاد را از مشکلات این صنعت دانست و گفت: تعدد سامانه‌ها، باعث بروز مشکلات عدیده در حوزه تولید شده است که باید برای آنها راه چاره اندیشید.

عکسها از: وحید پوررضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.