حلقه مفقوده راه‌آهن تهران- تبریز بعد از ۲۰ سال انتظار روز جمعه افتتاح می‌شود

حلقه مفقوده محور ریلی مستقیم تهران – تبریز که ایستگاه خاوران این مسیر به طول ۴۴ کیلومتر است فردا (جمعه) به بهره برداری می‌رسد و نخستین قطار مسافری خاوران ِ تبریز_تهران بعد از ۲۰ سال انتظار از روز شنبه حرکت خواهد کرد.

به گزارش عصرآزادیآنلاین ، پیش‌تر در گزارشی با عنوان «کدام پروژه‌های ریلی امسال به بهره برداری می‌رسد» اطلاع داده بود که در بهار امسال ۳ پروژه ریلی به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید که افتتاح راه‌آهن دوخطه بستان‌آباد- تبریز به طول ۴۴ کیلومتر به عنوان بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور بخش مهمی از آن است. این پروژه سرانجام با تحقق وعده رییس جمهوری در اختصاص مصوبات استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده است و فردا (جمعه- ۱۹ خرداد) افتتاح می‌شود.

قول تسریع تکمیل این خط آهن در سفر سال گذشته رئیس جمهور به تبریز داده شد و مسیر ۴۴ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن بستان آباد تا ایستگاه خاوران تبریز با تامین به موقع اعتبارات تکمیل شد.

احداث این مسیر راه آهن از بستان آباد تا خاوران به خاطر شرایط جغرافیایی منطقه یک پروژه بسیار تخصصی و فنی بود و تاکنون برای اجرای راه آهن میانه-تبریز طی ۲۰ سال گذشته مبلغ به‌روز ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

نخستین پروژه که کاملا با ریل ملی ساخته شد

در قالب این طرح، بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب عملیات خاک، ۱۳۵۰ متر مکعب بتن ریزی و ۶۰۰۰ تن ریل گذاری انجام گرفته است و تمامی ریل به کار رفته در خط آهن بستان آباد- خاوران هم چنین تمام تراورس‌ها تولید داخل است به نحوی که می‌توان گفت این پروژه موجب شکستن سدهای بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور است.

راه‌آهن بستان‌آباد – خاوران اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دو خطه طراحی و اجرا شده است و احداث بزرگ‌ترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول ۳ کیلومتر و بزرگ‌ترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با ۲۰ دهانه ۵۰ متری و با ارتفاع ۴۰ متری ستون‌ها از ویژگی‌های بارز این خط آهن است.

در ساخت سازه‌های این محور روش‌های نوین با استفاده از ابزار و امکانات بومی و دانش مهندسین ایرانی به کار رفته که در نوع خود مثال زدنی است؛ احداث پل قوسی باسمنج به طول یک کیلومتر با استفاده از روش پیشرانی تدریجی یکی از روش‌های اجرایی است که برای اولین بار در احداث پلی در قوس استفاده شده است.

چرا این خط آهن را سبزترین مسیر ریلی کشور می‌دانند؟

افتتاح مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد به عنوان بخشی از راه‌آهن میانه- تبریز، مسافرت با قطار بین تهران- تبریز را ۴ ساعت کوتاه‌تر می‌کند که در کاهش تصادفات و مصرف بنزین تاثیرگذاری چشمگیری خواهد داشت به همین دلیل این محور ریلی را «سبزترین» راه آهن کشور نامگذاری کرده‌اند. از سویی اقلیم خطه آذربایجان نیز یک اقلیم سبز است.

مسیر مسافری ریلی ِفعلی بین تهران تا تبریز حداقل ۱۲ ساعت طول می‌کشد و از آنجایی که مسیر جاده ۸ ساعت است، مسافران جاده‌ را انتخاب می‌کردند. حالا با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه- تبریز ۱۱۴ کیلومتر از مسیر ریلی کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد. این مسیر ریلی صرف نظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه جویی در سوخت، کاهش سوانح و … بدست می‌آید.

راه آهن خاوران تکمیل کننده کدام کریدور ریلی است؟

از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند و راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا می‌کند. این مسیر ریلی را از شریان‌های اصلی شبکه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور می‌دانند و با تکمیل شدن این مسیر ریلی و اتصال به کشور ترکیه و اروپا در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل خواهد شد

نخستین قطار مسافری این مسیر چه زمانی حرکت می‌کند؟

فروش بلیت نخستین قطار مسافری خاوران تبریز_تهران از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه آغاز شد و با بهره برداری از این مسیر، نخستین قطار مسافری خاوران تبریز_تهران از روز شنبه ۲۰ خرداد حرکت خواهد کرد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.