رئیس جمهوری در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان شرقی چه گفت

ضرورت میدان داری بخش خصوصی در اقتصاد

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

آذربایجان شرقی پنجمین مقصد رئیس دولت سیزدهم در دور دوم سفرهای استانی بود که در واقع، دومین سفر ابراهیم رئیسی به آذربایجان شرقی در طول یک سال گذشته می باشد.

رئیس جمهور در این سفر از واحدهای صنعتی و تولیدی بازدید کرد و به سبب حضور او، ۲۲ طرح بزرگ در این استان به بهره برداری رسید و طرح‌های توسعه تراکتورسازی، شرکت ماشین سازی، یک واحد تولید چرم مورد بازدید قرار گرفت و با هنرمندان، شعرا و جمعی از مردم در ارگ علیشاه تبریز دیدار نمود.

بهره برداری از خط آهن تبریز – بستان آباد، افتتاح سد گرمی چای میانه، دیدار با فعالان اقتصادی استان از دیگر برنامه ها بود و در جریان این سفر دو روزه برخی اعضای هیات دولت نیز با سفر به شهرستان‌ مختلف به مسائل و مشکلات اهالی آنها رسیدگی نمودند.

اما مهم تر از همه، جلسه پایانی رئیس دولت سیزدهم جهت شرکت در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان شرقی بود که با حضور فعالان اقتصادی استان صورت گرفت و حاوی نکاتی بود که می تواند راهگشای مسیر پیشرفت کشور و به ویژه منطقه آذربایجان باشد.

رئیس جمهور در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه که با حضور جمعی از فعالان اقتصادی در سالن جمهوری فرمانداری تبریز برگزار شد گفت: بسیار خرسندم در سفر دو روزه خود به آذربایجان شرقی در جمع مردم و مسئولان استانی حضور یافته و از همه نظرات دوستان استفاده کردم اما طبق درخواست نمایندگان، یک جلسه اختصاصی برای شنیدن نمایندگان مردم استان خواهیم داشت…

▪️رشد اقتصادی در گرو رشد سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی است

سیدابراهیم رئیسی افزود: رشد اقتصادی در کشور مبتنی بر دو امر افزایش و رشد سرمایه‌ گذاری داخلی و خارجی است و بر همین اساس تفاهم‌نامه های منعقده امروز (جمعه) بین استانداری آذربایجان شرقی و فعالان مختلف بخش خصوصی استان بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور ادامه داد: همکاری خارجی نیز مولفه بسیار مهم در رشد اقتصادی است که آذربایجان‌شرقی چنین ظرفیتی را دارد اما فراهم نمودن زیرساخت‌ها برای این امر بسیار ضروری است و تسهیل امور سرمایه‌گذار مهم‌ترین مسئله در این بخش است.

وی اضافه کرد: آذربایجان از مناطق مهم و با استعداد است، سلول درمانی مگر کار آسانی است که دانشجوهای ما در این استان دارند این کار را انجام می‌دهند؟ لذا در آخرت به اندازه کارهایمان از ما سئوال می‌کنند و اکنون هم در بخش تولید باید هر چه در توان است را انجام دهیم زیرا هر مسئولی که اینجاست به میزان تمکن سئوال خواهند شد و مسئولان در محضر پروردگار، ارباب رجوع، کارمندان و سلسله مراتب خود جواب خواهند داد.

▪️چرا وقتی کارخانجات اعلام نیاز می‌کنند کارگری وجود ندارد!

رئیس جمهور تاکید کرد: هر کس جویای کار است زمینه کار در این استان برای او وجود دارد؛ البته برخی‌ها یک کار پشت میزنشینی می‌خواهند که ناشی از فرهنگ غلط است که در کشور رواج یافته، در حالی که برخی از صاحبان صنایع می‌گفتند ما اعلام نیاز می‌کنیم ولی کارگری وجود ندارد!

وی با تاکید بر اینکه باید از دلسرد کردن سرمایه‌ گذار اجتناب شود افزود: ایجاد زیرساخت های تسهیلی باید یک احساس امنیت و آسودگی و تضمین سود برای سرمایه‌گذاری ایجاد کند و اقدامات مسئولان ذیربط در تسهیل امور سرمایه‌ گذاری بسیار مهم است و امروزه در بین مردم سرمایه زیادی داریم ولی باید آنها جذب و وارد چرخه تولید شود که در غیر این صورت تبدیل به دلالی می‌شود!

▪️میدان اقتصاد باید در اختیار بخش خصوصی باشد

رئیسی با اشاره به اینکه چگونه می توان پولی را که در دست مردم است به بخش سرمایه‌گذاری آورد گفت: با ایجاد احساس اعتماد می‌توان این کار را کرد و این اعتماد با سخنرانی ایجاد نمی‌شود بلکه باید بخش خصوصی وارد میدان شده و دولت نباید اظهار دارد که کار من فقط خصوصی سازی بود و باید تسهیلات داده و حمایت نماید.

وی اذعان کرد: همانگونه که مستحضرید در خصوصی‌سازی در یک دوره زمانی، یک کارخانه‌ای را دست‌ بخش خصوص دادند که یا حمایت نشد و یا بخش خصوصی این کاره نبود و یا موانع دولتی ایجاد گردید و زیان دِه شد.

▪️بانک‌های خصوصی و دولتی باید برای حمایت از بخش تولید وارد شوند

وی با تاکید بر اینکه ما به رشد اقتصادی نیازمندیم اضافه کرد: برای این منظور باید به مردم حس اطمینان و به بخش خصوصی میدان داد و حمایت کرد و این غلط است که می‌گویند بانک های خصوصی سرمایه‌گذاری کردند زیرا این اقدام رقابت ایجاد می‌‌کند و بانک‌های خصوصی و دولتی باید برای تسهیل و حمایت بخش تولید وارد شوند نه به رقابت با بخش خصوصی، تا فعالیت های این بخش رونق گیرد و نقش دولت نیز نقش حمایت و نظارت است لذا تصدی گری را برای دولت نمی‌پسندیم و در برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم نیز هدف همین بود.

▪️برخی از بانک‌ها بازار مسکن کشور را برهم زده‌اند

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های مربوط به دولت باید سرمایه خودشان را به بخش تولید بیاورند متذکر شد: در حالی که شرکت‌های بزرگ و بانک‌های دولتی باید وارد تولید شوند زیرا برخی بانک‌ها بازار مسکن کشور را برهم زده‌اند.

وی با بیان اینکه ارتقای بهره‌وری یکی دیگر از راه‌های توسعه و پیشرفت است گفت: باید همه مدیران و مسئولان خودشان حساب کنند و ببینند بر حسب تجهیزات و نیروی انسانی در اختیار خود به چه میزان بهره‌وری داشته اند و این پیشنهاد را به همه ادارات و وزارتخانه‌ها می‌دهم زیرا یکی از راه های رشد اقتصادی، افزایش بهره‌ وری است و هر چند دستگاه‌هایی برای ارزیابی وجود دارند ولی بهتر است خودتان این کار را انجام دهید و بعد از اینکه به یک نتیجه رسیدید ببینید حال باید چه کار کنید!

 

▪️یکی از پایه‌های رشد اقتصادی افزایش بهره‌وری است

رئیسی خطاب به استاندار، فرمانداران و مدیران کل دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی بر لزوم پیگیری افزایش بهره‌وری تأکید کرد و افزود: این یکی از پایه‌های اصلی رشد اقتصادی است که باید تحقق یابد لذا باید مراقب باشیم تورم افزایش نیابد و ترجیحاً مهار گردد.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت گاهی مهار تورم با رکود همراه شده است زیرا سال‌هایی در کشور با رکود روبرو بودیم در حالی که مهار تورم باید با تولید انجام گیرد نه رکود و در این زمینه باید تسهیلات با مدیریت و نظارت ارائه و همگی به تولید تبدیل شود.

 

▪️رکود تولید صفحه دیگری از تورم افسار گسیخته فعلی است

وی با اشاره به دستورات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه باید تولید را یک محور و راه‌حل برون رفت از مشکلات بدانیم متذکر شد: راه حل مشکلات در گِرو افزایش تولید است و در بازدید از گروه صنعتی تراکتورسازی و ماشین سازی شاهد بودم که تراکتورسازی یک واحد کامیون سازی نیز راه اندازی کرده و در مجموعه ماشین سازی نیز تولید دو هزار ماشین محقق شده که همگی عناوین خوبی است.

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت های در دست اجرا در شهرک چرمشهر تبریز افزود: می‌توان گفت که در حقیقت قطب این فعالیت ها، خودِ تبریز است که در بازدید هم می‌گفتند که برنامه برای توسعه دارند که جالب اینکه حفظ محیط زیست هم در آنها رعایت می‌گردد.

رئیسی اضافه کرد: در سفر اخیر به کشور اندونزی، مسئولان آنجا معتقد بودند که رتبه چهارم بازار کفش منطقه را دارند ولی من واحدهای تولیدی‌ای را که در شهرک چرمشهر تبریز مشاهده کردم باید با یک تکان و حمایت کافی بازار منطقه را در دست بگیریم.

وی با اشاره به تفاهمات اقتصادی اوراسیا، شانگهای و اکو گفت: چند روز دیگر نیز تفاهم‌ نامه‌ هایی با کشور اندونزی منعقد خواهد شد در حالی که خیلی‌ها می خواستند ما رکود کنیم و ناامید شویم ولی ما اکنون در بازارهای جهانی حضور داریم و همه کشورهای در ارتباط نیز علاقه دارند تا به بازار آنها داخل شویم و حوزه قفقاز، میدان حضور آذربایجان شرقی و زمینه بزرگی است و با ترکمنستان قرارداد انرژی و ارتباط تجاری داریم و مُدام رهبر و مسئولان آنها از ما می‌خواهند تا در شهر عشق آباد و مناطق حوزهدقفقاز نمایشگاه دایر نماییم.

▪️پرچم مردم ایران باید بیشتر در بخش تولید به اهتزاز درآید

رئیسی افزود: پرچمی که مردم ایران برافراشته اند باید بیشتر در بخش تولید به اهتزاز درآید و چنین ظرفیت‌هایی را از دست ندهیم و اینکه ۲۲۰ واحد صنعتی راکد استانی بزرگ مانند آذربایجان شرقی فعال شده، خبر مسرت بخشی است، به طوری که یک کارگر تعریف می‌کرد خودم کار می‌کردم و چند نفر هم جمع کردم و یک واحد را فعال کردیم و این روند استمرار یافت و با کمی حمایت می‌توانیم این فعالیت ها رو توسعه دهیم و این امر، مایه امیدواری است.

رئیس جمهور با تاکید بر تلاش و اهتمام ویژه دولت برای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید هم گفت: مهار تورم را باید در رشد تولید و افزایش ثروت جستجو کرد نه رکود اقتصادی که در سال های گذشته در کشور دنبال شده است.

▪️فعال کردن اقتصاد روستا راه‌حل رفع حاشیه‌ نشینی شهرهاست

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به برکت انقلاب امکاناتی همچون آب، برق، گاز، خانه بهداشت، مدرسه و جاده بسیاری از روستاها ایجاد شده است افزود: اما در همین روستاها مردم آمادگی حضور و زندگی ندارند و متاسفانه به حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ اقدام می کنند که شاید بگویند اقتصاد روستا و اقتصاد کشاورزی صرفه ندارد و دنبال درآمدیم که حرف درستی بوده و نشان می دهد که همانا فعال کردن اقتصاد روستا، راه‌حل رفع حاشیه‌ نشینی شهرهاست.

▪️مدیرانی که روحیه تحولی ندارند را به طور حتم کنار بگذارید

رئیسی در خاتمه اظهارات خود در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه آذربایجان شرقی بار دیگر به نارضایتی شهروندان از برخی ادارات و دستگاه های اجرایی برخی مناطق کشور پرداخت و تاکید کرد: در دوره جدید انتظار مردم این است که مدیران استانها نگاه تحولی داشته باشند لذا اگر یک یا چند مدیر نگاه تحول گرانه ندارد حتماً او را کنار بگذارید زیرا دولت مردمی بر سر کار مردم با احدی تعارف ندارد و به دنبال بهبود معیشت آنهاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.