در بازدید رئیس جمهور از بخش صنعت آذربایجان شرقی چه گذشت؛

تبریز قطب ارزآوری و اشتغال زایی ایران

?رئیس دولت سیزدهم واحدهای صنعتی استانهای آذربایجان شرقی و غربی را سنگر اقتصاد ایران خواند

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: آذربایجان شرقی در روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه جاری پنجمین مقصد رئیس جمهوری در دور دوم سفرهای استانی بود که در واقع، دومین سفر ابراهیم رئیسی به آذربایجان شرقی در طول یک سال گذشته است.

رئیس دولت سیزدهم‌ در این سفر از واحدهای صنعتی و تولیدی بازدید کرد و به سبب حضور او در این استان، ۲۲ طرح بزرگ به بهره برداری رسید و طرح‌های توسعه تراکتورسازی، شرکت ماشین سازی، مشکلات تولید چرم در شهرک چرمشهر تبریز مورد بازدید رئیسی قرار گرفت.

موضوع مهم تر از همه، مطرح نمودن مشکلات واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی از سوی مدیران و کارگران بخش تولید بخش خصوصی به رئیس دولت سیزدهم بود که نکات قابل توجه آن می تواند راهگشای مسیر پیشرفت منطقه آذربایجان باشد.

تولیدکنندگان چرم استان آذربایجان شرقی می گویند در چرم شهر تبریز نیروی انسانی متخصص برای این رشته وجود دارد ولی به دلیل برخی مشکلات آموزشی، تولید و نوآوری چندان زیادی به چشم نمی‌خورد که باید در این راستا اقدامات مُدونی صورت گیرد.

▪️حدود ۷۰ درصد صادرات چرم کشور از شهرک چرم تبریز انجام می‌گیرد

چرمشهر تبریز بزرگترین مرکز تولید چرم ایران و نخستین شهرک صنعتی خصوصی ایران و بزرگترین مرکز تخصصی تولید چرم در کشور است که در آن ۳۶۰ واحد با اشتغال حدود ۴ هزار نفر فعالیت دارد و ۷۰ درصد صادرات چرم کشور از این شهرک انجام می‌گیرد!

رئیس جمهوری در بدو ورود به آذربایجان شرقی با حضور در شهرک صنعتی چرمشهر، ضمن بازدید از یکی از واحدهای تولیدی این شهرک تخصصی، از نزدیک در جریان فعالیت آن قرار گرفت.

شهرک صنعتی چرمشهر تبریز در نزدیکی روستای مایان واقع در ۱۰ کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد که حدوداً ۳۰۰ کارخانه‌ چرمسازی در آن فعال بوده و یک شهرک تخصصی منحصربفرد در ایران محسوب می گردد.

او در جریان بازدید از این شهرک صنعتی دقایقی نیز با کارگران شاغل در آن به صورت صمیمی و بی واسطه به گفتگو پرداخت و وضعیت شغلی و معیشتی آنها را جویا شد و کارگران نیز از مشکلات معیشتی خود سخن گفتند.

در بخش پایانی بازدید رئیس دولت سیزدهم از این شهرک صنعتی، یک نشست ویژه با حضور جمعی از مدیران واحدهای تولیدی این شهرک برگزار و مسائل و مشکلات صنعت چرم استان مورد بررسی قرار گرفت.

رئیسی، صنعت چرم را صنعتی ارزآور و اشتغال زا عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت تأمین نیازهای توسعه صنعت چرم در آذربایجان شرقی، دستگاه‌ های مسئول را به تأمین سرمایه در گردش، ساخت شهرک صنعتی جدید، نوسازی ماشین آلات و تجهیزات این صنعت، توجه ویژه به مسائل زیست محیطی، رفع آلایندگی‌های تولید و حفظ سلامت مردم مکلف نمود.

▪️۵ همت تسهیلات خرید تراکتور به کشاورزان آذربایجان شرقی اختصاص یافت

رئیس جمهور سپس از گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز بازدید کرده و از نزدیک مشکلات، چالش ها و اقدامات انجام شده این واحد عظیم صنعتی را بررسی کرده و در راستای حمایت از تولید و اشتغال، دستور داد پنج همت معادل ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات جهت خرید تراکتور به کشاورزان آذربایجان شرقی اختصاص یابد.

رئیسی در ادامه این بازدید، خط تولید و مونتاژ خودروهای تجاری جدید با ظرفیت ۴ هزار دستگاه را در گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز افتتاح کرد که این خط در مساحت ۱۰ هزار متر مربعی و با سرمایه گذاری دو هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد ریالی و برای تولید انواع کامیونت، کشنده و ون ایجاد شده و با تجهیز آن در کمتر از ۶ ماه برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم شده است.

افزایش تنوع محصولات کامیونت از ۶ تُن به بالا که نیاز آن در کشور کاملاً محسوس می‌باشد از مهمترین اهداف ایجاد این خط در تراکتورسازی است و افزایش کیفیت تولیدات در این حوزه، افزایش تولید روزانه به ۲۰ دستگاه، تلاش برای تنوع بخشی به تولیدات تراکتورسازی و خروج از تک محصولی در این واحد صنعتی و مهم‌تر از همه ایجاد اشتغال از دیگر اهداف راه اندازی این خط تولید می‌باشد.

در بخش دیگری از حضور رئیس دولت سیزدهم در واحدهای صنعتی تبریز، خط تولید خودروهای دیزلی افتتاح گردید که احداث این پروژه از شهریور ۱۴۰۱ آغاز شده بود و اعتباری بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان را در بر داشت که ظرفیت تولید این خط ۴ هزار دستگاه تجاری در سال بود و برای ۵۰۰ نفر اشتغال زایی نموده است.

▪️سنگر امروز ما کارخانه‌ها و صنایع صنعتی منطقه شمالغرب ایران است

رئیس جمهور در جشن احیای ۲۲۰ واحد صنعتی و تولیدی راکد آذربایجان شرقی گفت: در بازدید از واحدهای راکد استان، همگی معتقد بودتد با احیای این واحدها قصد داریم تولید را دو برابر کنیم و افراد بیشتری را مشغول به کار کنیم که بسیار مسرت بخش است.

رئیسی افزود: گروه صنعتی ماشین سازی امروز تولید بسیار بالایی دارد و یکهزار دستگاه ماشین تولید شده و هدف گذاری برای تولید ۲ هزار ماشین خبر خوبی است و نشان می‌دهد انسان‌های با اراده‌ای در این مجموعه فعال هستند.

وی با قدردانی از تلاش این نیروها اضافه کرد: این شرکت اقدامات زیرساختی برای بخش صنعت انجام می دهد و صنعت ما نیازمند تولیدات ماشین سازی است و بسیاری از کارخانه‌ها به برکت کار شما نوسازی و تجهیز می‌شوند.

رئیسی با ذکر این نکته که مجموعه ماشین سازی نقش بی بدیلی در نوسازی صنعت کشور داشته و بسیاری از کارخانه‌های کشور را نوسازی نموده است از مدیریت جدید این شرکت و مسئولان استانی خواست با قوت برای تجهیز این مجموعه تلاش نمایند.

رئیس جمهور با ابراز خشنودی از باز پس گیری ماشین سازی از بخش خصوصی اظهار کرد: اگر خصوصی سازی درست انجام شده و آورده لازم برای توسعه کارخانه استفاده می‌شد و نیرو‌های توانمند بهره مند می‌گشتند مخالف نبودیم ولی آنچه که اتفاق افتاد فقط بیکاری کارگران بیشتر و از کار افتادن ماشین‌های مجموعه بود.

وی با اشاره به اینکه سنگر امروز ما، همین کارخانه‌ها و صنایع صنعتی در استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی است یادآور شد: دشمن نمی‌خواهد استقلال صنعتی و اقتصادی داشته باشیم لذا مردم و فعالان اقتصادی در جای‌جای کشور اراده کرده‌اند که استقلال صنعتی داشته باشیم و مستقل زندگی کنیم.

▪️کارآمدی شهرک چرمشهر تبریز نیازمند توجه ویژه دولت سیزدهم است

فعال حوزه چرم و پوست شهرک چرمشهر تبریز و نائب رییس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه صنعت کفش و چرم تبریز قدمتی ۱۰۰ ساله دارد گفت: شهرک چرمشهر تبریز نیازمند توجه ویژه دولت سیزدهم است.

مسعود بنابیان افزود: در این بازدید رئیس جمهور از نزدیک در جریان فعالیت ها و مشکلات واحدهای مستقر در این شهرک قرار گرفته و دستورات لازم برای احیای واحدهای راکد و نیمه راکد و تامین اعتبار برای نوسازی و بازسازی تجهیزات و تصفیه خانه چرمشهر تبریز را صادر کردند.

وی با اشاره به اینکه ۲۷۰ واحد تولیدی در این شهرک فعال هستند اضافه کرد: ۷۰ درصد چرم کشور در این شهرک تولید می شود و سهم بالایی در صادرات به کشورهای جهان را داشته و لذا باید مشکلات فعالان این بخش به صورت کارشناسی مورد حل و فصل قرار گیرد.

بدین ترتیب، از مجموع اعتبارات ۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومانی سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی تاکنون ۸ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته و برخی از مگاپروژه های استان که در سال های گذشته متوقف شده بودند با تزریق اعتبارات از محل منابع سفر استانی در حال پیشرفت است و تعهد استان برای اجرای پروژه‌ها در سال اول تعداد ۲۷ پروژه بود که در این راستا برای ۱۲ پروژه تخصیص صد درصد و بیشتر از آن محقق شده و عملیات ۱۵ پروژه نیز به اتمام رسیده است.

شایان ذکر است در سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای تولیدی و خدماتی در بخشهای گردشگری، صنعت، کشاورزی و پارک علم و فناوری در نظر گرفته و مقرر گردید طی دد سال پرداخت شود که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به سال اول به صورت کامل پرداخت شده است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.